Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Nem publikált

Jobb mint az elődje! – Claas Axion 810 Cmatic traktor

Ha volt is néhány probléma a Claas Axion első generációjával, a következő generációs traktorok már problémamentesebben működnek, amint azt a tartós tesztünk is bizonyítja. (A tartós teszt a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2020/4 számában jelent meg.)

Az Axion 800 második generációját a Claas 2013-ban mutatta be. Az FPT motorral, ZF TMG fokozatmentes sebességváltóval és az új vezetőfülkével, valamint a kartámaszba épített vezérlőpulttal és a Cmotion menetirányító karral jelentősen különbözik a korábbi modelltől, melynek motorja a Deere Power Systemstől (DPS) származott és „Smatic” sebességváltóval rendelkezett.

A maximális 215 LE teljesítményű Axion 810 traktor a sorozat második legkisebb modelljeként teljes értékű szántóföldi traktor. Fotók: Tovornik, Wilmer

Eljött az ideje, hogy tartós tesztet végezzünk. Ehhez a 151 kW/205 LE névleges és 158 kW/215 LE maximális teljesítményű Axion 810 traktort vizsgáltuk meg alaposabban. A tesztjelöltünk ráadásul fokozatmentes sebességváltóval volt felszerelve.

Az Axion 2017 nyarától dolgozik egy szántóföldi gazdálkodással is foglalkozó állattartó telepen. Elsősorban szántóföldi munkákat végez, melyhez egy 4 m széles Köckerling Trio szántóföldi kultivátor, grubber, valamint egy 3 m széles Agrisem CombiPlow mélylazítóból, Kuhn talajmaróból és Kverneland Accord DA S vetőgépből álló vetőkombináció áll rendelkezésre (keretes rész: „használati körkép”). Az Axion ezen kívül egy 24 m3-es hígtrágyaszállító tartálykocsi, illetve egy 18,5 m3-es Wienhoff hígtrágya kijuttató tartálykocsit is üzemeltet. Feladatai közé tartozik a gabonaszállítás is egy 18 tonnás kéttengelyes forgózsámolyos pótkocsival.

Mindig teljes erővel

A gazdaságban dicsérik az Axion teljesítményét. Végül is a motor nem rendelkezik Boost teljesítménynövelővel, de a 215 LE mindig teljes mértékben rendelkezésre áll, pl. a szántóföldi kultivátorral végzett talajműveléskor is. A tesztelt traktor az üzemanyag-fogyasztást tekintve is jelentősen jobb lett, mint az első Axion sorozatba tartozó elődje.

Az FPT motornak nemcsak a teljesítménye és a fo­­gyasztása meggyőző, hanem a megbízhatósága is.

A 455 literes üzemanyagtartállyal hosszú munkanapon is folyamatosan dolgozhatunk anélkül, hogy üzemanyagot kellene tankolni. A gyakorlatban mindössze a 42 literes AdBlue tartály tartalma azonban nem elegendő a motornak két üzemanyag tankoláshoz (a motor az SCR technológiának köszönhetően, de még DPF dízel részecskeszűrő nélkül teljesíti a Stage IV károsanyag-kibocsátási szint előírásait).

A legfontosabb dolog azonban a rendszer megbízhatósága. A kipufogógáz-tisztítás területén az első több mint 1500 üzemóra alatt semmilyen zavar nem fordult elő – ez nagyon jó!

A hűtőventilátor meghajtó ékszíjai zajt adtak, és 1000 óra elteltével cserélték őket.

Közel 1000 órás üzemeltetés után azonban a Claas úgynevezett különleges ellenőrzést végzett. Óvintézkedésként a műhelyben kicserélték a turbófeltöltő hővédő pajzsát. Rendkívüli hőtágulás esetén a mérettűrések miatt előfordulhat, hogy az alkatrészek érintkeznek. Emellett 1033 óra elteltével a motor ékszíja is zajt keltett. Elővigyázatosságból mindkettőt kicserélték, amelyért csak a 87 eurós munkabért kellett kifizetni a traktor tulajdonosának.

A turbófeltöltő hővédő pajzsát egy speciális ellenőrzés részeként kicserélték.

Fokozatmentes, zavar nélkül

Az Axion a jól ismert hat terhelés alatt kapcsolható fokozattal, és négy csoport fokozattal rendelkező „Hexashift” sebességváltóval is elérhető, a mi tesztjelölt traktorunk azonban fokozatmentes ZF Terramatic TMF 25 sebességváltóval rendelkezett. A járművezetők nagyon jól elboldogultak a sebességváltó használatával és a beállítási lehetőségekkel is.

Kisebb sokkot okozott 700 üzemóra körül a sebességváltóban a „rendszernyomás” hiányáról szóló hibaüzenet. Ennek oka egy mágnesszelep volt, amelyet ezután a garancia keretében ingyenesen kicseréltek.

Már csak a részleteket érintő kritika maradt: Amennyiben a szakemberek nagyon értékelik a sebességváltó parkoló biztonsági zárjának kapcsolását az irányváltó kapcsolókarral, ugyanolyan mértékben hiányolják a pótkocsi fék egyidejű aktiválását (amelyet a Claas 2018-ban vezetett be). És meg kell ismételnünk azt a kritikát is, miszerint a „P” (parkoló) pozíció elhelyezkedése a „haladási irány előre” pozíció fölött nem optimális.

 

Függesztőszerkezet és hidraulika

A függesztőszerkezet és a hidraulika viszont sok dicséretet kapott a gyakorlati szak­emberektől: egyrészt itt egyértelműek a megjelölt hidraulikacsatlakozások, tehermentesítő karokkal. Másrészt a szelepek időarányos és mennyiségi vezérlésének áttekinthető a programozása és működtetése a kartámaszon lévő billenőkapcsolókkal. És ne felejtsük el az „Electropilot” elektromos joystickot, valamint a „Cmotion” kar (funkció)gombjait sem.

A kulcsszó: „Cmotion”. A 996 üzemóra elteltével elvégzett különleges ellenőrzés részeként a menetirányító kar kábelkötegét is módosították, mivel néhány része nem felelt meg az ipari szabványoknak. A Claas szerint ez hosszú idő eltelte után is megakadályozza a hibalehetőséget.

Az emelőerő és a hidraulika nem ad okot kritikára, csak a pótkocsi csatlakozóaljzatában okozott problémát az elején egy nem megfelelő kábelrögzítés.

Az axiáldugattyús hidraulika szivattyú teljesítménye (150 l/perc), valamint az front- és a hátsó függesztőszerkezet emelőereje szempontjából az Axion 810 traktornál minden a zöld tartományban helyezkedik el. Még a mélylazítóval felszerelt nagy vetőkombináció üzemeltetése sem okoz problémát. A hátsó függesztőszerkezet leengedő fojtószelepét, az emelési magasságát stb. a Cebis monitor használata helyett a B-oszlopon található forgatható szabályzógombbal kell beállítani. Ez intuitív és könnyen elérhető, de nem teszi lehetővé a beállítások mentését és visszahívását.

 

Terminál és vezetőfülke

Néhány szó a Cebis monitorról. A „Cmotion” vezérlőkarral rendelkező kartámasz elején helyezkedik el a 21 cm átlójú kijelzőt tartalmazó terminál. Érintőképernyő akkoriban még nem állt rendelkezésre, így forgó nyomógombbal működtethető. A jól átgondolt menüszerkezetnek köszönhetően a hidraulikus szelepek időarányos és mennyiségi vezérlésének beállítása sem jelent problémát.

A „CSM” fordulást segítő automatikát vi­­szont alig használják a tesztgépen, ez vonatkozik az ISOBUS vezérlésre is, így nem élvezik azok előnyeit. A gépen nincs GPS-kormányzás (amihez az Axion traktoron egy második kijelzőre is szükség lenne).

A nagy vezetőfülke csak az apróbb részletek terén ad okot a kritikára. A rugózás is jól működik, de 1200 üzemóra után zajt adott. A tartórész csavarjainak meghúzása ezt orvosolta.

Egyébként a vezetőfülke esetében rövidre foghatjuk az értékelést. Az egybefüggő szélvédővel és a kívül alacsonyan elhelyezkedő ajtófogantyúval ellátott négyoszlopos vezetőfülke pontosan megegyezik az Axion 900 traktor fülkéjéve. Tehát itt is rendelkezésre áll a 25%-kal megnövelt rugóút, amely a vezetőüléssel és a rugózott első tengellyel nagyon jó vezetési komfortot biztosít. Ugyanakkor valamivel több mint 1200 üzemóra eltelte után zörgő hang hallatszott, ezért a vezetőfülke tartóinak csavarjait meg kellett húzni (méltányossági alapon). A járművezetők dicsérik a légkondicionáló és a hűtőrekesz teljesítményét, de hiányolnak egy nagyobb italtartót (ami opcionálisan kapható).

A Cebis terminállal felszerelt nagy méretű kartámaszba épített vezérlőpult a gyakorlatban jól megállja a helyét. A Cmotion menetirányító kar kábelkötegét egy speciális ellenőrzés részeként egyszer cserélték.

 

Az irányváltó kapcsolókar parkolózárjának a pótkocsi fékjét is szabályozni kellene. Ezenkívül egy hibás mágnesszelep a sebességváltóban egyszer hibaüzenetet okozott.

A karbantartási költségek

A már említett nagy üzemanyagtartály, de pl. a szerszámos láda számára kialakított, zárható rekesz szintén tetszik (akkor is, ha pl. a zsírzópisztoly számára a fellépő jobb oldalán egy második rekeszt is ki kellett alakítani). Bírálat érte az ülés mögött mélyen elrejtett biztosítékdobozt. És mintegy 100 óra elteltével a vezetőfülke elektromos rendszere miatt bekerült az első bejegyzés a javítási naplóba: A pótkocsi csatlakozó aljzatában lévő meglazult kábelrögzítés nemcsak hibás biztosítékokat okozott, hanem a pótkocsi féklámpa funkciójának kiesését is.

A karbantartási költségek ésszerű határokon belül maradnak a motorolaj csere 600 órás, valamint a sebességváltó- és a hidraulika olajcsere 1200 órás ciklusidejének köszönhetően („Karbantartási költségek” rész). Összességében csak 1,36 euró karbantartási költség esik üzemóránként a szűrőkre és az olajokra (munkadíj nélkül).

 

Összegzés

Mindent összevetve a Claas Axion 810 Cmatic traktornak a közel 1500 órás tartós teszt alatt jó bizonyítványt állíthatunk ki. Nem voltak teljes kiesést okozó hibák vagy drága javítások. A 200–300 lóerős kategóriában a Claas tehát egy olyan traktort kínál a programjában, amely a második generációjával nemcsak a megbízhatóság, hanem a teljesítmény és az üzemanyag fogyasztás terén is meggyőző eredményeket nyújt: „Jól működik!”

Szerző: Hubert Wilmer

agrotrend.hu

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés