profimagazin

Jobb mint az elődje! – Claas Axion 810 Cmatic traktor

Ha volt is néhány probléma a Claas Axion első generációjával, a következő generációs traktorok már problémamentesebben működnek, amint azt a tartós tesztünk is bizonyítja. (A tartós teszt a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2020/4 számában jelent meg.)

Az Axion 800 második generációját a Claas 2013-ban mutatta be. Az FPT motorral, ZF TMG fokozatmentes sebességváltóval és az új vezetőfülkével, valamint a kartámaszba épített vezérlőpulttal és a Cmotion menetirányító karral jelentősen különbözik a korábbi modelltől, melynek motorja a Deere Power Systemstől (DPS) származott és „Smatic” sebességváltóval rendelkezett.

A maximális 215 LE teljesítményű Axion 810 traktor a sorozat második legkisebb modelljeként teljes értékű szántóföldi traktor. Fotók: Tovornik, Wilmer

Eljött az ideje, hogy tartós tesztet végezzünk. Ehhez a 151 kW/205 LE névleges és 158 kW/215 LE maximális teljesítményű Axion 810 traktort vizsgáltuk meg alaposabban. A tesztjelöltünk ráadásul fokozatmentes sebességváltóval volt felszerelve.

Az Axion 2017 nyarától dolgozik egy szántóföldi gazdálkodással is foglalkozó állattartó telepen. Elsősorban szántóföldi munkákat végez, melyhez egy 4 m széles Köckerling Trio szántóföldi kultivátor, grubber, valamint egy 3 m széles Agrisem CombiPlow mélylazítóból, Kuhn talajmaróból és Kverneland Accord DA S vetőgépből álló vetőkombináció áll rendelkezésre (keretes rész: „használati körkép”). Az Axion ezen kívül egy 24 m3-es hígtrágyaszállító tartálykocsi, illetve egy 18,5 m3-es Wienhoff hígtrágya kijuttató tartálykocsit is üzemeltet. Feladatai közé tartozik a gabonaszállítás is egy 18 tonnás kéttengelyes forgózsámolyos pótkocsival.

Mindig teljes erővel

A gazdaságban dicsérik az Axion teljesítményét. Végül is a motor nem rendelkezik Boost teljesítménynövelővel, de a 215 LE mindig teljes mértékben rendelkezésre áll, pl. a szántóföldi kultivátorral végzett talajműveléskor is. A tesztelt traktor az üzemanyag-fogyasztást tekintve is jelentősen jobb lett, mint az első Axion sorozatba tartozó elődje.

Az FPT motornak nemcsak a teljesítménye és a fo­­gyasztása meggyőző, hanem a megbízhatósága is.

A 455 literes üzemanyagtartállyal hosszú munkanapon is folyamatosan dolgozhatunk anélkül, hogy üzemanyagot kellene tankolni. A gyakorlatban mindössze a 42 literes AdBlue tartály tartalma azonban nem elegendő a motornak két üzemanyag tankoláshoz (a motor az SCR technológiának köszönhetően, de még DPF dízel részecskeszűrő nélkül teljesíti a Stage IV károsanyag-kibocsátási szint előírásait).

A legfontosabb dolog azonban a rendszer megbízhatósága. A kipufogógáz-tisztítás területén az első több mint 1500 üzemóra alatt semmilyen zavar nem fordult elő – ez nagyon jó!

A hűtőventilátor meghajtó ékszíjai zajt adtak, és 1000 óra elteltével cserélték őket.

Közel 1000 órás üzemeltetés után azonban a Claas úgynevezett különleges ellenőrzést végzett. Óvintézkedésként a műhelyben kicserélték a turbófeltöltő hővédő pajzsát. Rendkívüli hőtágulás esetén a mérettűrések miatt előfordulhat, hogy az alkatrészek érintkeznek. Emellett 1033 óra elteltével a motor ékszíja is zajt keltett. Elővigyázatosságból mindkettőt kicserélték, amelyért csak a 87 eurós munkabért kellett kifizetni a traktor tulajdonosának.

A turbófeltöltő hővédő pajzsát egy speciális ellenőrzés részeként kicserélték.

Fokozatmentes, zavar nélkül

Az Axion a jól ismert hat terhelés alatt kapcsolható fokozattal, és négy csoport fokozattal rendelkező „Hexashift” sebességváltóval is elérhető, a mi tesztjelölt traktorunk azonban fokozatmentes ZF Terramatic TMF 25 sebességváltóval rendelkezett. A járművezetők nagyon jól elboldogultak a sebességváltó használatával és a beállítási lehetőségekkel is.

Kisebb sokkot okozott 700 üzemóra körül a sebességváltóban a „rendszernyomás” hiányáról szóló hibaüzenet. Ennek oka egy mágnesszelep volt, amelyet ezután a garancia keretében ingyenesen kicseréltek.

Már csak a részleteket érintő kritika maradt: Amennyiben a szakemberek nagyon értékelik a sebességváltó parkoló biztonsági zárjának kapcsolását az irányváltó kapcsolókarral, ugyanolyan mértékben hiányolják a pótkocsi fék egyidejű aktiválását (amelyet a Claas 2018-ban vezetett be). És meg kell ismételnünk azt a kritikát is, miszerint a „P” (parkoló) pozíció elhelyezkedése a „haladási irány előre” pozíció fölött nem optimális.

 

Függesztőszerkezet és hidraulika

A függesztőszerkezet és a hidraulika viszont sok dicséretet kapott a gyakorlati szak­emberektől: egyrészt itt egyértelműek a megjelölt hidraulikacsatlakozások, tehermentesítő karokkal. Másrészt a szelepek időarányos és mennyiségi vezérlésének áttekinthető a programozása és működtetése a kartámaszon lévő billenőkapcsolókkal. És ne felejtsük el az „Electropilot” elektromos joystickot, valamint a „Cmotion” kar (funkció)gombjait sem.

A kulcsszó: „Cmotion”. A 996 üzemóra elteltével elvégzett különleges ellenőrzés részeként a menetirányító kar kábelkötegét is módosították, mivel néhány része nem felelt meg az ipari szabványoknak. A Claas szerint ez hosszú idő eltelte után is megakadályozza a hibalehetőséget.

Az emelőerő és a hidraulika nem ad okot kritikára, csak a pótkocsi csatlakozóaljzatában okozott problémát az elején egy nem megfelelő kábelrögzítés.

Az axiáldugattyús hidraulika szivattyú teljesítménye (150 l/perc), valamint az front- és a hátsó függesztőszerkezet emelőereje szempontjából az Axion 810 traktornál minden a zöld tartományban helyezkedik el. Még a mélylazítóval felszerelt nagy vetőkombináció üzemeltetése sem okoz problémát. A hátsó függesztőszerkezet leengedő fojtószelepét, az emelési magasságát stb. a Cebis monitor használata helyett a B-oszlopon található forgatható szabályzógombbal kell beállítani. Ez intuitív és könnyen elérhető, de nem teszi lehetővé a beállítások mentését és visszahívását.

 

Terminál és vezetőfülke

Néhány szó a Cebis monitorról. A „Cmotion” vezérlőkarral rendelkező kartámasz elején helyezkedik el a 21 cm átlójú kijelzőt tartalmazó terminál. Érintőképernyő akkoriban még nem állt rendelkezésre, így forgó nyomógombbal működtethető. A jól átgondolt menüszerkezetnek köszönhetően a hidraulikus szelepek időarányos és mennyiségi vezérlésének beállítása sem jelent problémát.

A „CSM” fordulást segítő automatikát vi­­szont alig használják a tesztgépen, ez vonatkozik az ISOBUS vezérlésre is, így nem élvezik azok előnyeit. A gépen nincs GPS-kormányzás (amihez az Axion traktoron egy második kijelzőre is szükség lenne).

A nagy vezetőfülke csak az apróbb részletek terén ad okot a kritikára. A rugózás is jól működik, de 1200 üzemóra után zajt adott. A tartórész csavarjainak meghúzása ezt orvosolta.

Egyébként a vezetőfülke esetében rövidre foghatjuk az értékelést. Az egybefüggő szélvédővel és a kívül alacsonyan elhelyezkedő ajtófogantyúval ellátott négyoszlopos vezetőfülke pontosan megegyezik az Axion 900 traktor fülkéjéve. Tehát itt is rendelkezésre áll a 25%-kal megnövelt rugóút, amely a vezetőüléssel és a rugózott első tengellyel nagyon jó vezetési komfortot biztosít. Ugyanakkor valamivel több mint 1200 üzemóra eltelte után zörgő hang hallatszott, ezért a vezetőfülke tartóinak csavarjait meg kellett húzni (méltányossági alapon). A járművezetők dicsérik a légkondicionáló és a hűtőrekesz teljesítményét, de hiányolnak egy nagyobb italtartót (ami opcionálisan kapható).

A Cebis terminállal felszerelt nagy méretű kartámaszba épített vezérlőpult a gyakorlatban jól megállja a helyét. A Cmotion menetirányító kar kábelkötegét egy speciális ellenőrzés részeként egyszer cserélték.

 

Az irányváltó kapcsolókar parkolózárjának a pótkocsi fékjét is szabályozni kellene. Ezenkívül egy hibás mágnesszelep a sebességváltóban egyszer hibaüzenetet okozott.

A karbantartási költségek

A már említett nagy üzemanyagtartály, de pl. a szerszámos láda számára kialakított, zárható rekesz szintén tetszik (akkor is, ha pl. a zsírzópisztoly számára a fellépő jobb oldalán egy második rekeszt is ki kellett alakítani). Bírálat érte az ülés mögött mélyen elrejtett biztosítékdobozt. És mintegy 100 óra elteltével a vezetőfülke elektromos rendszere miatt bekerült az első bejegyzés a javítási naplóba: A pótkocsi csatlakozó aljzatában lévő meglazult kábelrögzítés nemcsak hibás biztosítékokat okozott, hanem a pótkocsi féklámpa funkciójának kiesését is.

A karbantartási költségek ésszerű határokon belül maradnak a motorolaj csere 600 órás, valamint a sebességváltó- és a hidraulika olajcsere 1200 órás ciklusidejének köszönhetően („Karbantartási költségek” rész). Összességében csak 1,36 euró karbantartási költség esik üzemóránként a szűrőkre és az olajokra (munkadíj nélkül).

 

Összegzés

Mindent összevetve a Claas Axion 810 Cmatic traktornak a közel 1500 órás tartós teszt alatt jó bizonyítványt állíthatunk ki. Nem voltak teljes kiesést okozó hibák vagy drága javítások. A 200–300 lóerős kategóriában a Claas tehát egy olyan traktort kínál a programjában, amely a második generációjával nemcsak a megbízhatóság, hanem a teljesítmény és az üzemanyag fogyasztás terén is meggyőző eredményeket nyújt: „Jól működik!”

Szerző: Hubert Wilmer

agrotrend.hu

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szakmai partner
Nyakas Farm
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés