Nem publikált
Rövid és kicsi, tömörített és csomagolt silókukorica – Agronic MR 1210 MultiBaler
Az Agronic az MR 1210 modellel a szecskázott silókukoricához kínál bálázót. A holland Holthoes bérvállalkozás gyorsan kipróbálta a bálázót a járva szecskázója mögött. (A gyorsteszt a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2020/4 számában jelent meg.)
A kukoricabálák divatosak lettek. Különösen a kisebb gazdaságok körében, amelyek nem akarnak befektetni egy drága silótároló rendszerbe, ilyen módon könnyen konzerválni tudják a takarmányt.
2019. október elején meglátogattuk a technológiát alkalmazó hollandiai Holthoes bérvállalkozást. Jelenlegi ügyfelének, egy borjútenyésztőnek a technológia előnyei nyilvánvalóak: mindig friss takarmány, nincs nagy vágási terület, és ezért nincs romlott takarmány. Ezenkívül a takarmány hosszú ideig megmarad a nyitott bálában.
A kis méretű bálázó-csomagoló kombinációk mellett a finnországi Agronic cég a szecskázott takarmányok feldolgozására is gyárt gépeket. Az MR 1210 helyhez kötötten és mobilan a szecskázó mögött is dolgozhat. A szecskázó mögött a hatékonyság jelenti a problémát: a bálázó-csomagoló kombináció teljesítménye óránként maximum 35 bála (1 m széles, 1,15 m átmérőjű).
Körülbelül 650 kg (a szárazanyagtól függően) bálatömeggel számolva ez mindössze 22 t/h friss tömeget jelent. A mai szecskázók teljesítménye ennek a tízszerese. Éppen ezért a Holthoes bérvállalkozás összeállított egy saját szerelvényt egy New Holland FX 60 szecskázóból és az MR 1210 modellből. Így egy önálló kombinációval rendelkezik, és nincs konfliktusa más bérvállalkozásokkal, akik ki szeretnék használni a szecskázójukat.
A stop & go működés biztosítja a takarmány előtömörítését a szecskázóban, és ezáltal a takarmány minőségét.
95 LE teljesítményigény
A Holthoes a szecskázó hátuljára utólag felszerelt egy csökkentő áttételű sebességváltót a bálázó és a fedélzeti hidraulika meghajtására. A hosszirányban beszerelt CAT motor olyan kimenetet biztosít, amelyen keresztül a sebességváltót ékszíj hajtja. A szecskázó motorfordulatszáma a sebességváltóban 970/perc kimeneti fordulatszámra csökken.
A bálázó-csomagoló kombináció teljesítményigénye 70 kW/95 LE. A Holthoes utólag felszerelt a szecskázóra egy vonóhorgot, amellyel összekapcsolja a kombinációt. Hátránya: a szecskázó hátsókerék kormányzásával és a hátsó függesztésű vonóhoroggal szűk területen nem végezhetők el a kormányzási manőverek futó, rövid kardántengellyel, mert túl nagy szögben hajlik be a hajtás.
A gyűjtőtartály mindig tele
Mint már említettük, a bálázó-csomagoló kombináció a szűk keresztmetszet ebben a betakarítási láncban. A kifúvócső közvetlenül tölti meg a bunkert. Ez még kanyarodáskor sem jelent problémát (ha a kardántengely lehetővé teszi). A vezetőfülkében elhelyezett kamerának köszönhetően a gépjárművezetőnek nem kell folyamatosan hátrafelé figyelnie.
Egy kaparóléces lehordó szerkezet szállítja a szecskázott kukoricát a bunkerből a bálakamrába. A bálakamra feletti kioldó henger megakadályozza az eltömődéseket. Egy körbefutó rúdlánc formázza a bálákat a bálakamrában. A vezető a kezelő terminálon keresztülállítja be és ellenőrzi a gépet. Sajnos ez az információs monitor azonban túl kicsi és nehezen követhető.
Ha a bála elkészült, akkor a rendszer bekapcsolja a palástfóliát, amivel a bála kötözése történik. A fóliatekercsek cseréje egyedül nehéz, de azért megoldható, mert a gépkezelő az egész szerkezetet oldalról ki tudja húzni. A kétkaros csomagoló 750 mm széles fóliával dolgozik. Tizenkét tekercs szállítható a bunker bal és jobb oldalán.
Elevátor a lehulló veszteségek ellen
Mivel a bálázáskor vagy a csomagoláskor a bálakamrából vagy a bálacsomagolón keresztül a takarmány egy része lehullik, a gép alá egy kaparóléces lehordószerkezet van beépítve, amely a lehulló takarmányt előre egy csigás felhordóhoz továbbítja, ami a maradék takarmányt visszajuttatja a 4 m³-es gyűjtőtartályba. A betakarítás így szinte veszteségmentes. Ezzel a betakarítási módszerrel a Holthoes bérvállalkozás egy báláért nettó 23 eurót számol fel.
Szerző: profi/Tobias Bensing
agrotrend.hu