Nem publikált
Jó kezelés – Hét ISOBUS-rendszer összehasonlítása, 1. rész
A hét darab 300 lóerős traktorba szerelt ISOBUS teszt elérésének első részében a munkagépek kezelésének betöltéséről és az Aux-N gombok programozásáról számolunk be. (A cikk a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2024/2. számában Elektronika rovatában jelent meg.)
Az ISOBUS technológia az adatkommunikáció alapja a traktorban lévő TECU (Tractor Electronic Control Unit) terminál és a munkagép ECU (Electronic Control Unit) vezérlő számítógépe között. Ez pedig nem csak a munkagép működtetésének előfeltétele a traktor terminállal, hanem az olyan részterület-specifikus feladatok elvégzését is lehetővé teszi, mint a Section Control, vagy a vetőmag, műtrágya vagy növényvédő szerek változó kijuttatása az előre megtervezett kijuttatási térképek szerint.
Az általunk elvégzett teszt első része az ISOBUS rendszerek alapvető funkcióival foglalkozik, melyeket a tesztben szereplő hét traktormárka traktortermináljai kínálnak. A feladat az ISOBUS vezérlésre alkalmas függesztett Grimme Matrix 1800 szemenkénti vetőgép üzemeltetése volt.
A teszt második részében cukorrépát kellett vetni, változó magtávolsággal, GNSS műholdak vezérlésével talajtérkép alapján, a szakaszok automatikus be- és kikapcsolásával a fordulóban. Ebből a célból a terminálokon aktiválták a Section Control (TC-SC) munkaszélesség szakaszolást és a Task Controller (TC-GEO) licencét a változó kijuttatási mennyiségeket kezelő feladat management használatához. A teszt ez utóbbi részéről bővebben, majd a Profi következő számában olvashat.
A tesztalanyok
-
Claas Axion 870 Trimble GFX 750 rendszerrel (10,1 col)
-
Deutz-Fahr 8280 iMonitorral (12,1 col)
-
John Deere 6R 250 4600 CommandCenter terminállal (10,4 col)
-
Massey Ferguson 8S.265 Datatronic 5 traktorterminállal és Fieldstar 5 kiegészítő terminállal (mindkettő 9 col)
-
McCormick X8.631 DSM traktorterminállal (12 coll) és Topcon X25 kiegészítő terminállal (8,4 col)
-
New Holland T7.300 IntelliView 12 kijelzővel (12 col)
-
Valtra Q285 két SmartTouch terminállal (mindkettő 9 col)
Ha egy függesztett vagy vontatott munkagépet ISOBUS rendszerrel a traktor terminálján keresztül szeretnénk működtetni, akkor a vezetőnek első lépésként a munkagép ISOBUS-csatlakozóját kell bedugnia a traktor ISOBUS csatlakozó aljzatába.
Kapcsolat 0-30 perc alatt
Ideális esetben a munkagép ezután közvetlenül a traktor termináljára jelentkezik be. Amint a traktorvezető visszatér a fülkébe, egy felugró ablakot fog látni a terminálon, amely jelzi, hogy a rendszer felismert és betöltött egy új eszközt (munkagépet). A betöltés a John Deere esetében gyors volt. A vezetőnek ezután csak a munkagép paramétereivel kapcsolatos rövid kérdéssoron kellett végighaladni és a válaszokat megerősíteni. Az adatok az ISOBUS rendszeren keresztül érkeztek. Az iMonitorral rendelkező Deutz-Fahr traktorban sem kellett a traktorvezetőnek a kezeléshez szükséges párbeszédablakokra várnia. Egyszer azonban újra kellett indítania a terminált. A teszt még a Horizon 4 szoftververzióval történt. A probléma állítólag az új Horizon 5 szoftverrel megoldódik.
A munkagép első csatlakoztatása kevésbé volt gyors a Claas Trimble termináljához és a McCormick-i Topcon terminálhoz. A Claas esetében körülbelül 15 percbe telt, amíg a munkagépet felismerte a rendszer és a kezelőmenük elérhetővé váltak. A McCormick esetében pedig a munkagép kezelésére szolgáló ablakok csak körülbelül 30 perc után töltődtek fel a terminálra – és nem csak az első csatlakozáskor, hanem a traktormotor hosszabb leállítása után is.
A gyártók szerint a traktorok saját termináljaival (a Claas traktornál a Cemis 1200, a McCormick esetében a DSM) rövidebb időbe telik a kezelőmenük első betöltése.
Jobb két képernyő
A tesztben használt összes terminál képernyője jól megjelenítette a Grimme vetőgép felhasználói felületét. A Trimble GFX 750 (Claas), a Topcon X25 (McCormick) és az iMonitor (Deutz-Fahr) esetén a traktorvezető a GNSS nézetet, pl. az automatikus kormányzáshoz vagy egy részterületspecifikus alkalmazáshoz, valamint a munkagép üzemeltetéséhez szükséges ISOBUS képernyőt egymás mellett meg tudta jeleníteni a kijelzőn. Ez praktikus megoldás.
A John Deere Terminal 4600 és a New Holland IntelliView 12 monitor esetén a traktorvezetőnek oda-vissza kell váltania a GNSS alkalmazás és a munkagépet kezelő menük között. Mindkettő csak nagyon kis méretben tudja párhuzamosan megjeleníteni az ISOBUS vezérlést és a GNSS alkalmazást. Éppen ezért ezekben az esetekben kényelmesebb lenne egy opcionálisan rendelhető második monitort is elhelyezni a vezetőfülkében. A John Deere időközben a 6R 265 traktort a nagyobb G5Plus terminállal szereli fel. Mostantól mindkét alkalmazást azonos méretben egyszerre tudja megjeleníteni.
A tesztelők úgy találták, hogy a legkényelmesebb két képernyővel dolgozni, mint például az MF 8S.265, a McCormick X8.631 és a Valtra Q285 esetében. Az egyik terminál a munkagép működését, a másik pedig a szakaszolással történő cukorrépavetés alkalmazási térképét mutatta.
Az iMonitor (Deutz-Fahr) egy különleges funkciót kínál. Az Xtend funkció segítségével WiFi-n keresztül egy szabványos táblagép csatlakoztatható a főképernyőhöz. A traktorvezető ezután a táblagép segítségével a vezetőfülkén kívülről is működtetheti az ISOBUS kompatibilis munkagépet. Ennek a funkciónak a licence egyszeri 221 euróba kerül, áfa nélkül. Ehhez jön még a tablet beszerzési költsége.
Könnyen programozható
A következő lépés az ISOBUS vezérlésű munkagép csatlakoztatása után a munkagép vezérlésének programozása, hogy a kezelési funkciók eljussanak a joystick, a menetirányító kar vagy a kartámasz gombjaihoz. A munkagép funkcióinak kiválasztásához a vezető ideális esetben azt a menüt használja, amelyen keresztül egyébként a vezérlőszelepeket vagy a traktor egyéb funkcióit rendelné hozzá a gombokhoz. Az egyszer elvégzett gomb-hozzárendeléseknek a beállítás után mindig elérhetővé kell válniuk, amikor a munkagépet egy szétkapcsolás után újra csatlakoztatják a traktorhoz.
A tesztelők szerint a gombok programozása a John Deere 4600 termináljával működött a legjobban. Itt a traktorvezetőnek a „Kezelőelemek beállítása” oldalra kell lépnie. A csatlakoztatott ISOBUS vezérlésű munkagéppel választhat a traktor és az ISOBUS funkciók között. Ha a menetirányító karon az „A” és „D” közötti billenőkapcsolókat is szeretné használni a munkagép működtetéséhez, akkor ezekhez a gombokhoz aktiválnia kell a független üzemmódot. Ellenkező esetben csak a 10-től 12-ig számozott gombok állnak rendelkezésre a menetirányító karon az ISOBUS vezérléshez.
A traktorvezető általában a SmartTouch terminálon (Valtra) is a „normál” hozzárendelési menüt használja, hogy kiválassza az ISOBUS funkciókat a traktor vezetőfülkéjében lévő gombokhoz.
A Valtrának ehhez csak tizenöt lehetséges gomb-hozzárendelése van, ezek közül öt a menetirányító karhoz tartozik. A John Deere esetében azonban a traktorvezető akár 21 gombhoz is hozzárendelheti az ISOBUS funkciókat, amelyek közül tizenegy a vezérlőkaron található.
Az ISOBUS teszt
Az ISOBUS gyakorlati teszt része annak a traktor-összehasonlító tesztnek, amelyet a dán, finn, norvég és holland műszaki magazinok szerkesztői végeztek Dániában 2023 tavaszán a 300 lóerős kategóriába tartozó hét traktorral. A traktor-összehasonlító teszt a profi magazin korábbi számaiban található.
Az ISOBUS funkciók teszteléséhez a Grimme Matrix 1800 szemenkénti vetőgépet használták. A 18 soros vetőgép egyes sorai elektromos egyedi hajtással rendelkeznek, amelyek lehetővé teszik az egyes vetett sorok variálható tőtávolságát és a Section Control vezérlést.
A bonyolultabb mód
A többi tesztelt traktoron a vezetőnek külön ISOBUS menüben kellett lépésről lépésre programoznia a gombokat: válassza ki a gombot, válassza ki a gépet, válassza ki a funkciót és mentse el. Az eljárás működött, de a tesztelők „régimódinak” találták – mondhatnánk körülményesnek is ezt a megoldást. Azt is meg kell jegyezni, hogy az Aux-N (Auxiliary Control New) segédszabályozási funkciót minden alkalommal aktiválni kell a Deutz-Fahr iMonitoron, miután a gombok programozása befejeződött.
A Topcon terminálon (McCormick) pedig a vezetőnek először át kell kapcsolnia a gombokat ISOBUS funkcióra a „MyFunctions” menün keresztül, mielőtt hozzárendelhetné a tényleges funkciót az ISOBUS menüben. Valamennyi tesztelt traktoron lehetőség van a menetirányító kar különböző gombjaihoz traktor- és ISOBUS-gépvezérlési funkciókat is hozzárendelni, ami nagyszerű.
A tesztelőknek a Claas Axion traktorban sikerült egyszerre egy traktorfunkciót és egy ISOBUS munkagép funkciót is rátenniük az F2 gombra. A Claas szerint a két funkció nem vezérelhető egyszerre. A traktor funkció itt csak akkor érhető el, ha az ISOBUS munkagép funkciót a vezető nem aktiválta. Sajnos a hasznos funkciószimbólumok nem jelentek meg a vezető számára, mert a Grimme vetőgép nem volt felszerelve Aux-N üzemmódra.
Végül a tesztelők azt is ellenőrizték, hogy a munkagép le- és visszakapcsolása, valamint a motor újraindítása után a traktor emlékezett-e az Aux-N hozzárendelésekre. Ez elvileg minden vizsgált traktornál jól működött. Csak McCormick esetében fordult elő néhány alkalommal, hogy a hozzárendelések elvesztek. Úgy tűnt, hogy ezen egy trükk segíthet: Ha a munka megkezdése előtt megváltoztattak egy nem ISOBUS funkciót, és a beállításokat elmentették a „MyFunctions” menübe, akkor a korábban hozzárendelt ISOBUS funkciók visszatértek.
Amit még észrevettünk
- A Claas Axion 870 traktoron a teszthez egy Trimble GFX 750 terminállal volt felszerelve. Ez felkínálja az automatikus forgatás funkciót is. A Claas alapkivitelben használt Cemis 1200 ISOBUS terminálja erre nem alkalmas. A Claas azonban már nem kínálja a Trimble terminált.
- A JD 6R 250 traktornak most már alapfelszereltsége a CommandCenter G5Plus terminált 12,8 colos érintőképernyővel.
Összegzés
A modern traktorok, mint például a 300 lóerős kategóriában tesztelt hét, a gyakorlatban is elterjedt traktor is korszerű ISOBUS terminállal van felszerelve. Közvetlenül a munkagép csatlakoztatása után a terminálon meg kell jelennie a munkagép működtetéséhez szükséges menüknek. Egyes terminálok lehetőséget kínálnak arra, hogy az ISOBUS vezérlésű munkagép működésével párhuzamosan egy második alkalmazást is megjelenítsenek, beleértve annak menüit (Deutz-Fahr, McCormick). Egyes gyártók ehhez opcióként egy második terminált kínálnak (John Deere, Massey Ferguson, New Holland, Valtra).
Ezenkívül az ISOBUS rendszer lehetővé teszi a vezérlőgombok programozását a traktor vezetőfülkéjében. A legkényelmesebb az, ha a traktorvezető ugyanabban a menüben tudja elvégezni az Aux-N programozást, mint például a hidraulikus vezérlőszelep-parancsok hozzárendelését. Ez a helyzet a John Deere és a Valtra esetében. A Claas, a Deutz-Fahr, a Massey Ferguson, a McCormick és a New Holland traktoroknál ezt meglehetősen bonyolultan oldották meg. Hozzá kell tenni, hogy a tesztre tavaly tavasszal került sor. Azóta a legtöbb gyártó frissítette a terminál szoftverét.
Szerzők: profi/Anja Böhrnsen, Bob Karsten (trekker)
agrotrend.hu