profimagazin

Jó kezelés – Hét ISOBUS-rendszer összehasonlítása, 1. rész

A hét darab 300 lóerős traktorba szerelt ISOBUS teszt elérésének első részében a munkagépek kezelésének betöltéséről és az Aux-N gombok programozásáról számolunk be. (A cikk a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2024/2. számában Elektronika rovatában jelent meg.)

Az ISOBUS technológia az adatkommunikáció alapja a traktorban lévő TECU (Tractor Electronic Control Unit) terminál és a munkagép ECU (Electronic Control Unit) vezérlő számítógépe között. Ez pedig nem csak a munkagép működtetésének előfeltétele a traktor terminállal, hanem az olyan részterület-specifikus feladatok elvégzését is lehetővé teszi, mint a Section Control, vagy a vetőmag, műtrágya vagy növényvédő szerek változó kijuttatása az előre megtervezett kijuttatási térképek szerint.

A 2023. év tavaszán Dániában végzett traktor-összehasonlító teszt során a műszaki szakértők nemcsak az ISOBUS rendszer alapfunkcióit tesztelték, hanem az Aux-N gombok programozását és az IsoXML alkalmazási térképek szerinti vetést is. Fotók: Karsten, Pasveer

Az általunk elvégzett teszt első része az ISOBUS rendszerek alapvető funkcióival foglalkozik, melyeket a tesztben szereplő hét traktormárka traktortermináljai kínálnak. A feladat az ISOBUS vezérlésre alkalmas függesztett Grimme Matrix 1800 szemenkénti vetőgép üzemeltetése volt.

A teszt második részében cukorrépát kellett vetni, változó magtávolsággal, GNSS műholdak vezérlésével talajtérkép alapján, a szakaszok automatikus be- és kikapcsolásával a fordulóban. Ebből a célból a terminálokon aktiválták a Section Control (TC-SC) munkaszélesség szakaszolást és a Task Controller (TC-GEO) licencét a változó kijuttatási mennyiségeket kezelő feladat management használatához. A teszt ez utóbbi részéről bővebben, majd a Profi következő számában olvashat.

A tesztalanyok

  • Claas Axion 870 Trimble GFX 750 rendszerrel (10,1 col)

    A tesztelők kérésére a Claas Axion traktort a Trimble GFX 750 terminállal szállították. Egy képernyőn mutatja be a GNSS műholdas térkép megjelenítését és az ISOBUS vezérlést.

  • Deutz-Fahr 8280 iMonitorral (12,1 col)

    A Deutz-Fahr 8280 nagyméretű iMonitorján a traktorvezető a szakaszolásra használható alkalmazási térképen kívül három kis menüt is megjeleníthet.

  • John Deere 6R 250 4600 CommandCenter terminállal (10,4 col)

    A John Deere terminálon kényelmes volt a GNSS és az ISOBUS nézet között oda-vissza váltani. Egy második képernyő ennek ellenére jobb lett volna.

  • Massey Ferguson 8S.265 Datatronic 5 traktorterminállal és Fieldstar 5 kiegészítő terminállal (mindkettő 9 col)

    A tesztelők az MF 8S.265 terminál menüszerkezetét találták a legintuitívabbnak (ez található a Valtra Q285-ben is). Az Aux-N programozása azonban kissé bonyolult volt.

  • McCormick X8.631 DSM traktorterminállal (12 coll) és Topcon X25 kiegészítő terminállal (8,4 col)

    A McCormick X8.631 traktort a Topcon X25 vezérlőkonzollal szállították. 8,4 col átló méretű képernyőjével viszonylag kicsi ugyan, de könnyű vele dolgozni.

  • New Holland T7.300 IntelliView 12 kijelzővel (12 col)

    A New Holland T7.300 terminálja meglehetősen lassan működött, és a tesztelők túl bonyolultnak találták a kezelését. A kijelző viszont fantasztikusan éles és részletgazdag.

  • Valtra Q285 két SmartTouch terminállal (mindkettő 9 col)

    A Valtra Q285 terminálja nagyon hasonlít a Massey Ferguson termináljára, azzal a többlettel, hogy a Valtra terminálnak van egy főmenüje a traktor nézetben.

Ha egy függesztett vagy vontatott munkagépet ISOBUS rendszerrel a traktor terminálján keresztül szeretnénk működtetni, akkor a vezetőnek első lépésként a munkagép ISOBUS-csatlakozóját kell bedugnia a traktor ISOBUS csatlakozó aljzatába.

Kapcsolat 0-30 perc alatt

Ideális esetben a munkagép ezután közvetlenül a traktor termináljára jelentkezik be. Amint a traktorvezető visszatér a fülkébe, egy felugró ablakot fog látni a terminálon, amely jelzi, hogy a rendszer felismert és betöltött egy új eszközt (munkagépet). A betöltés a John Deere esetében gyors volt. A vezetőnek ezután csak a munkagép paramétereivel kapcsolatos rövid kérdéssoron kellett végighaladni és a válaszokat megerősíteni. Az adatok az ISOBUS rendszeren keresztül érkeztek. Az iMonitorral rendelkező Deutz-Fahr traktorban sem kellett a traktorvezetőnek a kezeléshez szükséges párbeszédablakokra várnia. Egyszer azonban újra kellett indítania a terminált. A teszt még a Horizon 4 szoftververzióval történt. A probléma állítólag az új Horizon 5 szoftverrel megoldódik.

A munkagép első csatlakoztatása kevésbé volt gyors a Claas Trimble termináljához és a McCormick-i Topcon terminálhoz. A Claas esetében körülbelül 15 percbe telt, amíg a munkagépet felismerte a rendszer és a kezelőmenük elérhetővé váltak. A McCormick esetében pedig a munkagép kezelésére szolgáló ablakok csak körülbelül 30 perc után töltődtek fel a terminálra – és nem csak az első csatlakozáskor, hanem a traktormotor hosszabb leállítása után is.

A gyártók szerint a traktorok saját termináljaival (a Claas traktornál a Cemis 1200, a McCormick esetében a DSM) rövidebb időbe telik a kezelőmenük első betöltése.

Jobb két képernyő

A tesztben használt összes terminál képernyője jól megjelenítette a Grimme vetőgép felhasználói felületét. A Trimble GFX 750 (Claas), a Topcon X25 (McCormick) és az iMonitor (Deutz-Fahr) esetén a traktorvezető a GNSS nézetet, pl. az automatikus kormányzáshoz vagy egy részterületspecifikus alkalmazáshoz, valamint a munkagép üzemeltetéséhez szükséges ISOBUS képernyőt egymás mellett meg tudta jeleníteni a kijelzőn. Ez praktikus megoldás.

A John Deere Terminal 4600 és a New Holland IntelliView 12 monitor esetén a traktorvezetőnek oda-vissza kell váltania a GNSS alkalmazás és a munkagépet kezelő menük között. Mindkettő csak nagyon kis méretben tudja párhuzamosan megjeleníteni az ISOBUS vezérlést és a GNSS alkalmazást. Éppen ezért ezekben az esetekben kényelmesebb lenne egy opcionálisan rendelhető második monitort is elhelyezni a vezetőfülkében. A John Deere időközben a 6R 265 traktort a nagyobb G5Plus terminállal szereli fel. Mostantól mindkét alkalmazást azonos méretben egyszerre tudja megjeleníteni.

A tesztelők úgy találták, hogy a legkényelmesebb két képernyővel dolgozni, mint például az MF 8S.265, a McCormick X8.631 és a Valtra Q285 esetében. Az egyik terminál a munkagép működését, a másik pedig a szakaszolással történő cukorrépavetés alkalmazási térképét mutatta.

Az iMonitor (Deutz-Fahr) egy különleges funkciót kínál. Az Xtend funkció segítségével WiFi-n keresztül egy szabványos táblagép csatlakoztatható a főképernyőhöz. A traktorvezető ezután a táblagép segítségével a vezetőfülkén kívülről is működtetheti az ISOBUS kompatibilis munkagépet. Ennek a funkciónak a licence egyszeri 221 euróba kerül, áfa nélkül. Ehhez jön még a tablet beszerzési költsége.

A vastag ISOBUS kábel húzza a csatlakozót. Egy egyszerű gumiszalag tehermentesíti.

Könnyen programozható

A következő lépés az ISOBUS vezérlésű munkagép csatlakoztatása után a munkagép vezérlésének programozása, hogy a kezelési funkciók eljussanak a joystick, a menetirányító kar vagy a kartámasz gombjaihoz. A munkagép funkcióinak kiválasztásához a vezető ideális esetben azt a menüt használja, amelyen keresztül egyébként a vezérlőszelepeket vagy a traktor egyéb funkcióit rendelné hozzá a gombokhoz. Az egyszer elvégzett gomb-hozzárendeléseknek a beállítás után mindig elérhetővé kell válniuk, amikor a munkagépet egy szétkapcsolás után újra csatlakoztatják a traktorhoz.

A tesztelők szerint a gombok programozása a John Deere 4600 termináljával működött a legjobban. Itt a traktorvezetőnek a „Kezelőelemek beállítása” oldalra kell lépnie. A csatlakoztatott ISOBUS vezérlésű munkagéppel választhat a traktor és az ISOBUS funkciók között. Ha a menetirányító karon az „A” és „D” közötti billenőkapcsolókat is szeretné használni a munkagép működtetéséhez, akkor ezekhez a gombokhoz aktiválnia kell a független üzemmódot. Ellenkező esetben csak a 10-től 12-ig számozott gombok állnak rendelkezésre a menetirányító karon az ISOBUS vezérléshez.

A traktorvezető általában a SmartTouch terminálon (Valtra) is a „normál” hozzárendelési menüt használja, hogy kiválassza az ISOBUS funkciókat a traktor vezetőfülkéjében lévő gombokhoz.

A Valtrának ehhez csak tizenöt lehetséges gomb-hozzárendelése van, ezek közül öt a menetirányító karhoz tartozik. A John Deere esetében azonban a traktorvezető akár 21 gombhoz is hozzárendelheti az ISOBUS funkciókat, amelyek közül tizenegy a vezérlőkaron található.

Az ISOBUS teszt

Az ISOBUS gyakorlati teszt része annak a traktor-összehasonlító tesztnek, amelyet a dán, finn, norvég és holland műszaki magazinok szerkesztői végeztek Dániában 2023 tavaszán a 300 lóerős kategóriába tartozó hét traktorral. A traktor-összehasonlító teszt a profi magazin korábbi számaiban található.

Az ISOBUS funkciók teszteléséhez a Grimme Matrix 1800 szemenkénti vetőgépet használták. A 18 soros vetőgép egyes sorai elektromos egyedi hajtással rendelkeznek, amelyek lehetővé teszik az egyes vetett sorok variálható tőtávolságát és a Section Control vezérlést.

A bonyolultabb mód

A többi tesztelt traktoron a vezetőnek külön ISOBUS menüben kellett lépésről lépésre programoznia a gombokat: válassza ki a gombot, válassza ki a gépet, válassza ki a funkciót és mentse el. Az eljárás működött, de a tesztelők „régimódinak” találták – mondhatnánk körülményesnek is ezt a megoldást. Azt is meg kell jegyezni, hogy az Aux-N (Auxiliary Control New) segédszabályozási funkciót minden alkalommal aktiválni kell a Deutz-Fahr iMonitoron, miután a gombok programozása befejeződött.

A Topcon terminálon (McCormick) pedig a vezetőnek először át kell kapcsolnia a gombokat ISOBUS funkcióra a „MyFunctions” menün keresztül, mielőtt hozzárendelhetné a tényleges funkciót az ISOBUS menüben. Valamennyi tesztelt traktoron lehetőség van a menetirányító kar különböző gombjaihoz traktor- és ISOBUS-gépvezérlési funkciókat is hozzárendelni, ami nagyszerű.

A tesztelőknek a Claas Axion traktorban sikerült egyszerre egy traktorfunkciót és egy ISOBUS munkagép funkciót is rátenniük az F2 gombra. A Claas szerint a két funkció nem vezérelhető egyszerre. A traktor funkció itt csak akkor érhető el, ha az ISOBUS munkagép funkciót a vezető nem aktiválta. Sajnos a hasznos funkciószimbólumok nem jelentek meg a vezető számára, mert a Grimme vetőgép nem volt felszerelve Aux-N üzemmódra.

Végül a tesztelők azt is ellenőrizték, hogy a munkagép le- és visszakapcsolása, valamint a motor újraindítása után a traktor emlékezett-e az Aux-N hozzárendelésekre. Ez elvileg minden vizsgált traktornál jól működött. Csak McCormick esetében fordult elő néhány alkalommal, hogy a hozzárendelések elvesztek. Úgy tűnt, hogy ezen egy trükk segíthet: Ha a munka megkezdése előtt megváltoztattak egy nem ISOBUS funkciót, és a beállításokat elmentették a „MyFunctions” menübe, akkor a korábban hozzárendelt ISOBUS funkciók visszatértek.

Csak a McCormick szereli fel a traktort gyárilag ISOBUS kábeltartóval.

Amit még észrevettünk

  • A Claas Axion 870 traktoron a teszthez egy Trimble GFX 750 terminállal volt felszerelve. Ez felkínálja az automatikus forgatás funkciót is. A Claas alapkivitelben használt Cemis 1200 ISOBUS terminálja erre nem alkalmas. A Claas azonban már nem kínálja a Trimble terminált.
  • A JD 6R 250 traktornak most már alapfelszereltsége a CommandCenter G5Plus terminált 12,8 colos érintőképernyővel.

Összegzés

A modern traktorok, mint például a 300 lóerős kategóriában tesztelt hét, a gyakorlatban is elterjedt traktor is korszerű ISOBUS terminállal van felszerelve. Közvetlenül a munkagép csatlakoztatása után a terminálon meg kell jelennie a munkagép működtetéséhez szükséges menüknek. Egyes terminálok lehetőséget kínálnak arra, hogy az ISOBUS vezérlésű munkagép működésével párhuzamosan egy második alkalmazást is megjelenítsenek, beleértve annak menüit (Deutz-Fahr, McCormick). Egyes gyártók ehhez opcióként egy második terminált kínálnak (John Deere, Massey Ferguson, New Holland, Valtra).

Ezenkívül az ISOBUS rendszer lehetővé teszi a vezérlőgombok programozását a traktor vezetőfülkéjében. A legkényelmesebb az, ha a traktorvezető ugyanabban a menüben tudja elvégezni az Aux-N programozást, mint például a hidraulikus vezérlőszelep-parancsok hozzárendelését. Ez a helyzet a John Deere és a Valtra esetében. A Claas, a Deutz-Fahr, a Massey Ferguson, a McCormick és a New Holland traktoroknál ezt meglehetősen bonyolultan oldották meg. Hozzá kell tenni, hogy a tesztre tavaly tavasszal került sor. Azóta a legtöbb gyártó frissítette a terminál szoftverét.

Szerzők: profi/Anja Böhrnsen, Bob Karsten (trekker)

agrotrend.hu

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Szakmai partner
Nyakas Farm
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés