profimagazin

300 lóerős nagytraktorok összehasonlítása – 2. rész

A 300 lóerős nagytraktorok összehasonlításának második része a hét tesztjelölt – Claas, Deutz-Fahr, John Deere, Massey Ferguson, McCormick, New Holland, Valtra –használatáról és kezelhetőségéről szól. (A traktorteszt a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2024/2. számában jelent meg.)

A nagytraktor összehasonlítás első része az előző számunkban olvasható. Fotók: Profi Magazin

A teljesítmény és a fogyasztás, valamint a fülkéből belátható körpanoráma, a zaj stb. értékelése után a nagytraktorok összehasonlításának második része a munkavégzés közbeni kezelhetőség értékeléséről szól. Ebből a célból a hét traktort egy dániai nagy gazdaság területein, sokféle felszereléssel négy héten át tesztelték. Ezenkívül a traktorok egy megrakott billenő pótkocsival egy kiválasztott szállítási útvonalon is végighaladtak. Az eredmények összesen kilenc tesztpilóta tesztlapjainak értékelésén alapulnak. A szaklapok munkatársai közül a következő személyek voltak jelen: Magnus Sorlie és Magnus Mo Opsahl (Bedre Gardsdrift, Dánia), John Christensen (TraktorTech, Svédország), Tapio Vesterinen és Eemeli Linna (Koneviesti, Finnország), valamint Bas van Hattum és Bob Karsten (trekker, Hollandia). A fényképeket Mark Pasveer és John Christensen készítette.

 

Claas Axion 870

Az Axion 800 traktor második generációja 2013-ban jelent meg, 2015 óta fokozatmentes sebességváltóval is kapható. Második helyezést ért el a teszten, mert az FPT motor teljesítménye és fogyasztása a ZF sebességváltóval kombinálva nagyon jól vizsgázott. A vezetési komfort is tetszett, csak a hasznos terhelhetőség volt a legalacsonyabb az összehasonlításban. A tesztpilóták hiányolták a menetirányítókar és a pedál egyszerű használatát, és a menetirányító karon egyértelműbb is lehetne a „P” és az „előre” közötti különbség. Dicséret illeti az egyszerű olajszint-ellenőrzést, valamint a szerszámosládát, de hiányzik a fedélzeti terminál távoli elérésének lehetősége. Hátul korlátozott a rálátás a függesztő berendezésre, ugyanakkor a Cmotion vezérlőkarban nagyon jó a függesztőszerkezet kezelése a joystick segítségével. Tetszettek például a szabadon hozzárendelhető „F” billentyűk vagy a ténylegesen nyomható gombok, például a TLT fordulatszámának előzetes kiválasztásához. Jól sikerült a kartámasz ergonómiája és a klímaberendezés, valamint a rá­dió kezelőfelülete. A vezetőfülke hangszigetelése kifejezetten jó. A Cebis kijelző éles képet ad, és három választható alapnézet (út, szántó, ISOBUS) áll rendelkezésre. Nem mindig egyértelmű, hogy egy gomb aktív-e, illetve, hogy egyáltalán melyik kapcsológombról van szó. A gyakorlati használat során meggyőzőek az olyan részletek, mint a tempomatok (állítható) kikapcsolása a gázpedállal. Hozzá kell szokni a kevésbé reaktív kormányzáshoz vagy a nagyon hatékony fékek érzékenységéhez.

Az Axion 870-nél szépen összeillenek az egyes részek.

A menetirányító kar és a kartámasz ergonómiájához nem fér kétség, de a terminál elrendezése és színei lehetnének jobbak.

A Claas gyárilag saját guminyomás-szabályozó rendszerrel rendelkezik.

 

Deutz-Fahr 8280 TTV

Az Agrotron 8280 TTV traktort és az első – az SDF a Claas Industrietechnik közösen fejlesztett – fokozatmentes sebességváltós Deutz modell. A teszten nagyon jó benyomást keltett a jó teljesítményével és alacsony fogyasztásával, valamint a legkisebb fordulókörével. A kritikánk elsősorban a vezetőfülkét érinti, nem tetszett például a belső helykínálat és a fedélzeti terminál kevésbé felhasználóbarát jellege.

A Deutz-Fahr 8280 TTV az egyetlen traktor, amely még teljesen terminál nélkül is rendelhető. Ugyanakkor lehetséges a vá­­lasztható terminál távoli (telemetrikus) elérése is, pl. a műhelyből. Az SDF T7780 fokozatmentes sebességváltó két auto­matikusan váltó csoporttal rendelkezik, és könnyen kezelhető. Ami hiányzik, az az igazi menetirányítókar üzemmód.

Ha az ember megérti az automatikus rögzítőfék rendszert, akkor jól használható.

A hátsó hidraulikus függesztő szerkezetre nagyon jó a rálátás, és az egyes funkciókhoz közvetlen hozzáférést biztosító tényleges gombokat is jól fogadták a tesztelők. A hidraulikus csatlakozók körül elegendő hely van, de nincsenek nyomásmentesítő szelepek. A fülkefellépő meredek, a vezetőfülke pedig belülről kicsinek tűnik – a kormánykerék és a menetiránytó kar közé beszorulhat az ujjunk. Emellett a vezetőülés elfordulási szöge is lehetne nagyobb.

A menetiránytó kar ergonómiája és a vezetési kényelem viszont tetszett.

A Deutz-Fahr 8280 TTV sok tekintetben a mezőny közepén áll. Csak a (túl) kicsi vezetőfülkét kellene bővíteni és moder­nizálni.

Csak a Deutz-Fahr kínál 60 km/h max. sebességű változatot a többi 40 és 50 km/h maximális sebességű traktorok mellett – a 8280 TTV az egyetlen tesztjelölt, amelyen hatékony száraz tárcsafékek vannak az első tengelyen.

A menetirányítókar ergonómiája mindenképpen dicséretet érdemel, a terminál pedig időközben már jobb szoftverrel rendelkezik.

 

John Deere 6R 250

Összességében a John Deere 6R 250 az összehasonlítás nyertese, mert számos területen jól vagy nagyon jól teljesített: az üzemanyag fogyasztástól kezdve, a zajszigetelésen át a hasznos terhelhetőségig. Ezen kívül jó benyomást keltett a távoli telemetrikus kijelző-hozzáféréssel rendelkező kiváló szoftver és minden, ami hozzá tartozik.

Az új G5 terminál pedig még jobb grafikával rendelkezik, mint az elődje. Annak ellenére, hogy a Deere Power Systems hathengeres motorja a TLT fékpadon álló helyzetben nem volt a leggazdaságosabb, a sebességváltóval való összehangolás olyan jól sikerült, hogy például a 6R traktor volt a leggazdaságosabb a szállításban elvégzett méréseknél. A ZF gyártmányú sebességváltó négy, automatikus kapcsolású csoporttal rendelkezik, a CommandPro vezérléssel pedig minden szükséges funkciót kínál: az aktív állóhelyzettől a tempomatokon át a munkaeszközök felszerelésekor hasznos mászó funkcióig.

A traktor hidraulikája is kompromisszummentes – a hátsó csatlakozásoktól a terminál programozásáig. A vezetőfülke magas színvonalon felszerelt, nagyon jól kidolgozott és csendes is. A kartámasz ergonómiája nagyon jó. A tesztvezetők a tároló rekeszeket hiányolták a fülkéből, és a fellépőt találták viszonylag meredeknek. A vezetőülés nagy ívben elfordítható, és a rugózások (tengely, fülke, ülés) kölcsönhatása nagyon jó – különösen közúton.

Összességében a John Deere 6R 250 traktor kínálata a paraméterek tekintetében a legjobb, méghozzá kicsivel az átlag alatti listaáron.

A CommandPro felszereltség elvárás és kötelező a profi szakemberek számára. Egyszerű feladatokhoz és ha gyakran cserélik a traktorvezetőt, akkor jobb elhagyni a sokoldalú karokat.

A fülkében felhasznált anyagok és a kidolgozás elsőrangú, az ergonómia pedig szinte minden igényt kielégít. Ehhez jön még az időközben korszerűsített terminál is.

 

Massey Ferguson 8S.305

A 8S modellel a Massey Ferguson na­gyot lépett előre, különösen a vezetőfülke tekintetében, és a kezelőelemekkel, de mindenekelőtt a kijelzőkkel szerez további pluszpontokat. A vontatási teljesítménye érdemel kritikát, a közúti szállítás során ez a traktor volt a leglassabb és egyben a legszomjasabb is. A Dyna VT sebességváltó használata egyszerű, bár manuálisan kell kapcsolni a két menettartomány kö­­zött. A sebességváltó vezérlés jól mű­ködik munka közben, és állítólag egy szoftverfrissítés javította az érzékenységet a munkagépek csatlakoztatásakor.

Ki­magaslóan jó a fülkéből a kilátás előre és oldalra, de hátrafelé korlátozott, pl. a pneumatikus fékcsatlakozók helyzete mi­­att. A hidraulikacsatlakozók helyzete viszont megfelelő, és (a Valtrához hasonlóan) az egyik legjobb por elleni tömítéssel és tehermentesítő karral rendelkeznek. A szelepek programozása is egyszerű. A feljutás a vezetőfülkébe példaértékű, akárcsak a hatalmas ablaktörlő is. A 4. kategóriára előkészített, jó tö­mítésű vezetőfülke nagyméretű ajtaja azonban könnyebben is csukódhatna. A menetirányító kar ergonómiáját többen bírálták, de a pótülés alatti hatalmas hűtőszekrény és a nyolcfokozatú szellőzés dicséretes. A Massey Ferguson pedig már megváltoztatta a térdmagasságban elhelyezett gyújtáskulcs pozícióját, a hangos ventilátort, valamint az első tengely és a vezetőfülke rugózás összehangolását.

A 8S nagy vezetőfülkéje kiemelkedő. A Massey Ferguson a fordulékonyság és a hasznos terhelhetőség tekintetében is az élen jár.

A menetirányító kar és a kartámasz ergonómiáját nem minden tesztelő fogadta jól, de a fülke helykínálata és a kilátás belőle kimagasló.

A Claas mellett a Massey Ferguson kínál még gyári gumiabroncs-nyomásszabályozó rendszert opcionálisan – amelynek a PTG a szállítója.

 

McCormick X8.631

Az FPT motorral, a ZF sebességváltóval és a Bosch hidraulikával nagyon jó a McCormick felépítése. A kevésbé át­gondolt részletek, valamint az alacsony vezetőfülke és a meredek fellépő azonban a tesztjelöltnek sok pontveszteségbe került. Ennek ellenére a vezetési és a rugózási kényelem jó, különösen közúton szállításban. A sebességváltónál még mindig hiányzik a tökéletes összehangoltság a motorral és az aktív álló helyzettel. A gázpedál és a me­net­irányító kar felváltva használható gyorsításkor, vagy lassításkor. Sajnos nincsen (automata) parkolófék, csak egy hagyományos kézifék.

A függesztő szerkezetnél az aktiválás nem magától értetődő, és a hidraulikacsatlakozókról hiányoznak a tehermentesítő szelepek és az egyértelmű jelölés. Ennek a vezetőfülkének van a legkisebb ablaktörlő mezője és a legmagasabb a fülke belső zajszintje. A menetirányító kar és a kartámasz ergonómiája jó, de a használatukhoz sok mindent kell előre megtanulni (pl. az automata összkerékhajtás aktiválása a gomb hosszan tartó megnyomásával). Nincs távoli telemetrikus hozzáférés a terminálhoz, és a McCormick telepítette a Topcon X25 monitort a GPS és az ISOBUS számára. Lefelé jó a kilátás (kivéve az első kerekekre), de felfelé az alacsony tető miatt nagyon korlátozott a kilátás.

A nagyméretű gu­­miabroncsok nagy fordulási kört eredményeznek, a nagy saját tömeg pedig alacsony hasznos terhelhetőséget.

A McCormick egy új vezetőfülkét mutatott be az Agritechnica kiállításon, amely a jövőben sok kritikát elavulttá tesz.

A meredek fellépő a vezetőfülkébe nem praktikus.

A menetirányító kar és a kartámaszba épített vezérlőpult ergonómiáját jól fogadták a tesztelők.

 

New Holland T7.300

A New Holland T7.300 gazdaságos mo­torja és csendes vezetőfülkéje lenyűgöző. A fedélzeti terminál azonban lehetne gyorsabb. A CNH sebességváltónak négy automatikusan kapcsolható menettartománya van, a vezető tökéletesen tud váltani a menetirányító kar és a gázpedál között, az irányváltókaron pedig parkolófék is található. A sebességváltó-vezérlés is nagyon jól működik automata üzemmódban.

A függesztő szerkezet működése pontos, de a vezetőnek ismernie kell, hogy hogyan kell a gyorsvezérlést elöl/hátul kapcsolni. A kilátás hátrafelé az egyik legjobb, és a hidraulika csatlakozók is jók. Az irányító karokon lévő LED-ek színének megváltoztatása a foglaltságnak megfelelően nagyszerű. A 280 fokos ablaktörlő és a vezetőfülkében lévő tárolórekeszek is tetszettek. A kormánykerék közepén elhelyezett opcionális CenterView kijelző azonban nem aratott nagy tetszést. Csakúgy, mint a KeylessGo funkcióval rendelkező indítókulcs sem, amelynek még voltak hiányosságai a teszt során. A legújabb IntelliView 12 terminál azonban borotvaéles, viszont néha késéssel reagál. Egy frissítés állítólag ezen most javítani fog. Közúton a kormányzás nem pontos, a teszttraktor vezetőfülke rugózása pedig meghibásodott. A fékek erősek és az érzékenységük jó.

Az átalakított vezetőfülkével rendelkező New Holland T7.300 alacsony zajszintje lenyűgöző.

A kormánykeréken található CenterView kijelző modernnek tűnik, de a gyakorlatban nem az elvárásoknak megfelelően teljesített.

A menetirányítókar és a hidraulikus karok színváltása sok dicséretet kapott.

 

Valtra Q 285

A Valtra könnyű kezelhetősége, nagy hasznos terhelhetősége és nagyon jó vezetési kényelme meggyőző. A (null­szériás) vezetőfülkének már csak kicsit kell csendesebbnek lennie. Fogyasztás tekintetében is az él­mezőnyben van.

A Valtra ML 260 sebességváltójának is két manuálisan váltó csoportja van, a sebességváltó ugyanolyan jól összehangolt, mint a me­netirányító kar és a gázpedál közötti váltás. A rögzítőfék pedig az irányváltó karba van beépítve.

A függesztő szerkezet könnyen kezelhető, de a rálátást a hátsó alsó hidraulikus függesztőkarokra a pneumatikus és a hidraulika csatlakozók zavarják. A hidraulika szelepek programozása viszont egyszerű, és akár három is működtethető a joystickon keresztül. A fülkébe vezető fellépő megfelelő, és jó kialakításúak az olyan részletek, mint az ablaktörlők és a tá­roló rekeszek. Csak a menetirányító kar kezelése tűnik kissé „szögletesnek”, és az ajtózár belül túl alacsony. A SmartTouch kijelző jól mű­ködik, de ehhez képest a 9 col átmérőjű átló már meglehetősen kicsi ehhez a traktorkategóriához. A légrugós ru­gózású első tengely, a vezetőfülke rugózás, valamint a kormányzás tökéletesen összehangolt. A fékek is precízek, és a traktornak gyárilag beépített PTG gumiabroncs-nyomásszabályozó rendszere is van.

A fülke körpanoráma, a fordulókör és a hasznos terhelhetőség a Valtra Q 285 nagy előnye. A nullszériás vezetőfülke még túl hangos volt.

A Valtra traktor légrugós mellső kormányzott tengellyel rendelkezik, ami nagyon jó vezetési kényelmet biztosított.

A menetirányító kar vaskos, a menüszerkezet és a fedélzeti terminál kijelzője nagyon jó.

Szerző: profi/Hubert Wilmer

agrotrend.hu

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Szakmai partner
Nyakas Farm
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés