Nem publikált
300 lóerős nagytraktorok összehasonlítása – 2. rész
A 300 lóerős nagytraktorok összehasonlításának második része a hét tesztjelölt – Claas, Deutz-Fahr, John Deere, Massey Ferguson, McCormick, New Holland, Valtra –használatáról és kezelhetőségéről szól. (A traktorteszt a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2024/2. számában jelent meg.)
A teljesítmény és a fogyasztás, valamint a fülkéből belátható körpanoráma, a zaj stb. értékelése után a nagytraktorok összehasonlításának második része a munkavégzés közbeni kezelhetőség értékeléséről szól. Ebből a célból a hét traktort egy dániai nagy gazdaság területein, sokféle felszereléssel négy héten át tesztelték. Ezenkívül a traktorok egy megrakott billenő pótkocsival egy kiválasztott szállítási útvonalon is végighaladtak. Az eredmények összesen kilenc tesztpilóta tesztlapjainak értékelésén alapulnak. A szaklapok munkatársai közül a következő személyek voltak jelen: Magnus Sorlie és Magnus Mo Opsahl (Bedre Gardsdrift, Dánia), John Christensen (TraktorTech, Svédország), Tapio Vesterinen és Eemeli Linna (Koneviesti, Finnország), valamint Bas van Hattum és Bob Karsten (trekker, Hollandia). A fényképeket Mark Pasveer és John Christensen készítette.
Claas Axion 870
Az Axion 800 traktor második generációja 2013-ban jelent meg, 2015 óta fokozatmentes sebességváltóval is kapható. Második helyezést ért el a teszten, mert az FPT motor teljesítménye és fogyasztása a ZF sebességváltóval kombinálva nagyon jól vizsgázott. A vezetési komfort is tetszett, csak a hasznos terhelhetőség volt a legalacsonyabb az összehasonlításban. A tesztpilóták hiányolták a menetirányítókar és a pedál egyszerű használatát, és a menetirányító karon egyértelműbb is lehetne a „P” és az „előre” közötti különbség. Dicséret illeti az egyszerű olajszint-ellenőrzést, valamint a szerszámosládát, de hiányzik a fedélzeti terminál távoli elérésének lehetősége. Hátul korlátozott a rálátás a függesztő berendezésre, ugyanakkor a Cmotion vezérlőkarban nagyon jó a függesztőszerkezet kezelése a joystick segítségével. Tetszettek például a szabadon hozzárendelhető „F” billentyűk vagy a ténylegesen nyomható gombok, például a TLT fordulatszámának előzetes kiválasztásához. Jól sikerült a kartámasz ergonómiája és a klímaberendezés, valamint a rádió kezelőfelülete. A vezetőfülke hangszigetelése kifejezetten jó. A Cebis kijelző éles képet ad, és három választható alapnézet (út, szántó, ISOBUS) áll rendelkezésre. Nem mindig egyértelmű, hogy egy gomb aktív-e, illetve, hogy egyáltalán melyik kapcsológombról van szó. A gyakorlati használat során meggyőzőek az olyan részletek, mint a tempomatok (állítható) kikapcsolása a gázpedállal. Hozzá kell szokni a kevésbé reaktív kormányzáshoz vagy a nagyon hatékony fékek érzékenységéhez.
Deutz-Fahr 8280 TTV
Az Agrotron 8280 TTV traktort és az első – az SDF a Claas Industrietechnik közösen fejlesztett – fokozatmentes sebességváltós Deutz modell. A teszten nagyon jó benyomást keltett a jó teljesítményével és alacsony fogyasztásával, valamint a legkisebb fordulókörével. A kritikánk elsősorban a vezetőfülkét érinti, nem tetszett például a belső helykínálat és a fedélzeti terminál kevésbé felhasználóbarát jellege.
A Deutz-Fahr 8280 TTV az egyetlen traktor, amely még teljesen terminál nélkül is rendelhető. Ugyanakkor lehetséges a választható terminál távoli (telemetrikus) elérése is, pl. a műhelyből. Az SDF T7780 fokozatmentes sebességváltó két automatikusan váltó csoporttal rendelkezik, és könnyen kezelhető. Ami hiányzik, az az igazi menetirányítókar üzemmód.
Ha az ember megérti az automatikus rögzítőfék rendszert, akkor jól használható.
A hátsó hidraulikus függesztő szerkezetre nagyon jó a rálátás, és az egyes funkciókhoz közvetlen hozzáférést biztosító tényleges gombokat is jól fogadták a tesztelők. A hidraulikus csatlakozók körül elegendő hely van, de nincsenek nyomásmentesítő szelepek. A fülkefellépő meredek, a vezetőfülke pedig belülről kicsinek tűnik – a kormánykerék és a menetiránytó kar közé beszorulhat az ujjunk. Emellett a vezetőülés elfordulási szöge is lehetne nagyobb.
A menetiránytó kar ergonómiája és a vezetési kényelem viszont tetszett.
John Deere 6R 250
Összességében a John Deere 6R 250 az összehasonlítás nyertese, mert számos területen jól vagy nagyon jól teljesített: az üzemanyag fogyasztástól kezdve, a zajszigetelésen át a hasznos terhelhetőségig. Ezen kívül jó benyomást keltett a távoli telemetrikus kijelző-hozzáféréssel rendelkező kiváló szoftver és minden, ami hozzá tartozik.
Az új G5 terminál pedig még jobb grafikával rendelkezik, mint az elődje. Annak ellenére, hogy a Deere Power Systems hathengeres motorja a TLT fékpadon álló helyzetben nem volt a leggazdaságosabb, a sebességváltóval való összehangolás olyan jól sikerült, hogy például a 6R traktor volt a leggazdaságosabb a szállításban elvégzett méréseknél. A ZF gyártmányú sebességváltó négy, automatikus kapcsolású csoporttal rendelkezik, a CommandPro vezérléssel pedig minden szükséges funkciót kínál: az aktív állóhelyzettől a tempomatokon át a munkaeszközök felszerelésekor hasznos mászó funkcióig.
A traktor hidraulikája is kompromisszummentes – a hátsó csatlakozásoktól a terminál programozásáig. A vezetőfülke magas színvonalon felszerelt, nagyon jól kidolgozott és csendes is. A kartámasz ergonómiája nagyon jó. A tesztvezetők a tároló rekeszeket hiányolták a fülkéből, és a fellépőt találták viszonylag meredeknek. A vezetőülés nagy ívben elfordítható, és a rugózások (tengely, fülke, ülés) kölcsönhatása nagyon jó – különösen közúton.
Massey Ferguson 8S.305
A 8S modellel a Massey Ferguson nagyot lépett előre, különösen a vezetőfülke tekintetében, és a kezelőelemekkel, de mindenekelőtt a kijelzőkkel szerez további pluszpontokat. A vontatási teljesítménye érdemel kritikát, a közúti szállítás során ez a traktor volt a leglassabb és egyben a legszomjasabb is. A Dyna VT sebességváltó használata egyszerű, bár manuálisan kell kapcsolni a két menettartomány között. A sebességváltó vezérlés jól működik munka közben, és állítólag egy szoftverfrissítés javította az érzékenységet a munkagépek csatlakoztatásakor.
Kimagaslóan jó a fülkéből a kilátás előre és oldalra, de hátrafelé korlátozott, pl. a pneumatikus fékcsatlakozók helyzete miatt. A hidraulikacsatlakozók helyzete viszont megfelelő, és (a Valtrához hasonlóan) az egyik legjobb por elleni tömítéssel és tehermentesítő karral rendelkeznek. A szelepek programozása is egyszerű. A feljutás a vezetőfülkébe példaértékű, akárcsak a hatalmas ablaktörlő is. A 4. kategóriára előkészített, jó tömítésű vezetőfülke nagyméretű ajtaja azonban könnyebben is csukódhatna. A menetirányító kar ergonómiáját többen bírálták, de a pótülés alatti hatalmas hűtőszekrény és a nyolcfokozatú szellőzés dicséretes. A Massey Ferguson pedig már megváltoztatta a térdmagasságban elhelyezett gyújtáskulcs pozícióját, a hangos ventilátort, valamint az első tengely és a vezetőfülke rugózás összehangolását.
McCormick X8.631
Az FPT motorral, a ZF sebességváltóval és a Bosch hidraulikával nagyon jó a McCormick felépítése. A kevésbé átgondolt részletek, valamint az alacsony vezetőfülke és a meredek fellépő azonban a tesztjelöltnek sok pontveszteségbe került. Ennek ellenére a vezetési és a rugózási kényelem jó, különösen közúton szállításban. A sebességváltónál még mindig hiányzik a tökéletes összehangoltság a motorral és az aktív álló helyzettel. A gázpedál és a menetirányító kar felváltva használható gyorsításkor, vagy lassításkor. Sajnos nincsen (automata) parkolófék, csak egy hagyományos kézifék.
A függesztő szerkezetnél az aktiválás nem magától értetődő, és a hidraulikacsatlakozókról hiányoznak a tehermentesítő szelepek és az egyértelmű jelölés. Ennek a vezetőfülkének van a legkisebb ablaktörlő mezője és a legmagasabb a fülke belső zajszintje. A menetirányító kar és a kartámasz ergonómiája jó, de a használatukhoz sok mindent kell előre megtanulni (pl. az automata összkerékhajtás aktiválása a gomb hosszan tartó megnyomásával). Nincs távoli telemetrikus hozzáférés a terminálhoz, és a McCormick telepítette a Topcon X25 monitort a GPS és az ISOBUS számára. Lefelé jó a kilátás (kivéve az első kerekekre), de felfelé az alacsony tető miatt nagyon korlátozott a kilátás.
A nagyméretű gumiabroncsok nagy fordulási kört eredményeznek, a nagy saját tömeg pedig alacsony hasznos terhelhetőséget.
New Holland T7.300
A New Holland T7.300 gazdaságos motorja és csendes vezetőfülkéje lenyűgöző. A fedélzeti terminál azonban lehetne gyorsabb. A CNH sebességváltónak négy automatikusan kapcsolható menettartománya van, a vezető tökéletesen tud váltani a menetirányító kar és a gázpedál között, az irányváltókaron pedig parkolófék is található. A sebességváltó-vezérlés is nagyon jól működik automata üzemmódban.
A függesztő szerkezet működése pontos, de a vezetőnek ismernie kell, hogy hogyan kell a gyorsvezérlést elöl/hátul kapcsolni. A kilátás hátrafelé az egyik legjobb, és a hidraulika csatlakozók is jók. Az irányító karokon lévő LED-ek színének megváltoztatása a foglaltságnak megfelelően nagyszerű. A 280 fokos ablaktörlő és a vezetőfülkében lévő tárolórekeszek is tetszettek. A kormánykerék közepén elhelyezett opcionális CenterView kijelző azonban nem aratott nagy tetszést. Csakúgy, mint a KeylessGo funkcióval rendelkező indítókulcs sem, amelynek még voltak hiányosságai a teszt során. A legújabb IntelliView 12 terminál azonban borotvaéles, viszont néha késéssel reagál. Egy frissítés állítólag ezen most javítani fog. Közúton a kormányzás nem pontos, a teszttraktor vezetőfülke rugózása pedig meghibásodott. A fékek erősek és az érzékenységük jó.
Valtra Q 285
A Valtra könnyű kezelhetősége, nagy hasznos terhelhetősége és nagyon jó vezetési kényelme meggyőző. A (nullszériás) vezetőfülkének már csak kicsit kell csendesebbnek lennie. Fogyasztás tekintetében is az élmezőnyben van.
A Valtra ML 260 sebességváltójának is két manuálisan váltó csoportja van, a sebességváltó ugyanolyan jól összehangolt, mint a menetirányító kar és a gázpedál közötti váltás. A rögzítőfék pedig az irányváltó karba van beépítve.
A függesztő szerkezet könnyen kezelhető, de a rálátást a hátsó alsó hidraulikus függesztőkarokra a pneumatikus és a hidraulika csatlakozók zavarják. A hidraulika szelepek programozása viszont egyszerű, és akár három is működtethető a joystickon keresztül. A fülkébe vezető fellépő megfelelő, és jó kialakításúak az olyan részletek, mint az ablaktörlők és a tároló rekeszek. Csak a menetirányító kar kezelése tűnik kissé „szögletesnek”, és az ajtózár belül túl alacsony. A SmartTouch kijelző jól működik, de ehhez képest a 9 col átmérőjű átló már meglehetősen kicsi ehhez a traktorkategóriához. A légrugós rugózású első tengely, a vezetőfülke rugózás, valamint a kormányzás tökéletesen összehangolt. A fékek is precízek, és a traktornak gyárilag beépített PTG gumiabroncs-nyomásszabályozó rendszere is van.
Szerző: profi/Hubert Wilmer
agrotrend.hu