Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Nem publikált

300 lóerős nagytraktorok összehasonlítása – 2. rész

A 300 lóerős nagytraktorok összehasonlításának második része a hét tesztjelölt – Claas, Deutz-Fahr, John Deere, Massey Ferguson, McCormick, New Holland, Valtra –használatáról és kezelhetőségéről szól. (A traktorteszt a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2024/2. számában jelent meg.)

A nagytraktor összehasonlítás első része az előző számunkban olvasható. Fotók: Profi Magazin

A teljesítmény és a fogyasztás, valamint a fülkéből belátható körpanoráma, a zaj stb. értékelése után a nagytraktorok összehasonlításának második része a munkavégzés közbeni kezelhetőség értékeléséről szól. Ebből a célból a hét traktort egy dániai nagy gazdaság területein, sokféle felszereléssel négy héten át tesztelték. Ezenkívül a traktorok egy megrakott billenő pótkocsival egy kiválasztott szállítási útvonalon is végighaladtak. Az eredmények összesen kilenc tesztpilóta tesztlapjainak értékelésén alapulnak. A szaklapok munkatársai közül a következő személyek voltak jelen: Magnus Sorlie és Magnus Mo Opsahl (Bedre Gardsdrift, Dánia), John Christensen (TraktorTech, Svédország), Tapio Vesterinen és Eemeli Linna (Koneviesti, Finnország), valamint Bas van Hattum és Bob Karsten (trekker, Hollandia). A fényképeket Mark Pasveer és John Christensen készítette.

 

Claas Axion 870

Az Axion 800 traktor második generációja 2013-ban jelent meg, 2015 óta fokozatmentes sebességváltóval is kapható. Második helyezést ért el a teszten, mert az FPT motor teljesítménye és fogyasztása a ZF sebességváltóval kombinálva nagyon jól vizsgázott. A vezetési komfort is tetszett, csak a hasznos terhelhetőség volt a legalacsonyabb az összehasonlításban. A tesztpilóták hiányolták a menetirányítókar és a pedál egyszerű használatát, és a menetirányító karon egyértelműbb is lehetne a „P” és az „előre” közötti különbség. Dicséret illeti az egyszerű olajszint-ellenőrzést, valamint a szerszámosládát, de hiányzik a fedélzeti terminál távoli elérésének lehetősége. Hátul korlátozott a rálátás a függesztő berendezésre, ugyanakkor a Cmotion vezérlőkarban nagyon jó a függesztőszerkezet kezelése a joystick segítségével. Tetszettek például a szabadon hozzárendelhető „F” billentyűk vagy a ténylegesen nyomható gombok, például a TLT fordulatszámának előzetes kiválasztásához. Jól sikerült a kartámasz ergonómiája és a klímaberendezés, valamint a rá­dió kezelőfelülete. A vezetőfülke hangszigetelése kifejezetten jó. A Cebis kijelző éles képet ad, és három választható alapnézet (út, szántó, ISOBUS) áll rendelkezésre. Nem mindig egyértelmű, hogy egy gomb aktív-e, illetve, hogy egyáltalán melyik kapcsológombról van szó. A gyakorlati használat során meggyőzőek az olyan részletek, mint a tempomatok (állítható) kikapcsolása a gázpedállal. Hozzá kell szokni a kevésbé reaktív kormányzáshoz vagy a nagyon hatékony fékek érzékenységéhez.

Az Axion 870-nél szépen összeillenek az egyes részek.

A menetirányító kar és a kartámasz ergonómiájához nem fér kétség, de a terminál elrendezése és színei lehetnének jobbak.

A Claas gyárilag saját guminyomás-szabályozó rendszerrel rendelkezik.

 

Deutz-Fahr 8280 TTV

Az Agrotron 8280 TTV traktort és az első – az SDF a Claas Industrietechnik közösen fejlesztett – fokozatmentes sebességváltós Deutz modell. A teszten nagyon jó benyomást keltett a jó teljesítményével és alacsony fogyasztásával, valamint a legkisebb fordulókörével. A kritikánk elsősorban a vezetőfülkét érinti, nem tetszett például a belső helykínálat és a fedélzeti terminál kevésbé felhasználóbarát jellege.

A Deutz-Fahr 8280 TTV az egyetlen traktor, amely még teljesen terminál nélkül is rendelhető. Ugyanakkor lehetséges a vá­­lasztható terminál távoli (telemetrikus) elérése is, pl. a műhelyből. Az SDF T7780 fokozatmentes sebességváltó két auto­matikusan váltó csoporttal rendelkezik, és könnyen kezelhető. Ami hiányzik, az az igazi menetirányítókar üzemmód.

Ha az ember megérti az automatikus rögzítőfék rendszert, akkor jól használható.

A hátsó hidraulikus függesztő szerkezetre nagyon jó a rálátás, és az egyes funkciókhoz közvetlen hozzáférést biztosító tényleges gombokat is jól fogadták a tesztelők. A hidraulikus csatlakozók körül elegendő hely van, de nincsenek nyomásmentesítő szelepek. A fülkefellépő meredek, a vezetőfülke pedig belülről kicsinek tűnik – a kormánykerék és a menetiránytó kar közé beszorulhat az ujjunk. Emellett a vezetőülés elfordulási szöge is lehetne nagyobb.

A menetiránytó kar ergonómiája és a vezetési kényelem viszont tetszett.

A Deutz-Fahr 8280 TTV sok tekintetben a mezőny közepén áll. Csak a (túl) kicsi vezetőfülkét kellene bővíteni és moder­nizálni.

Csak a Deutz-Fahr kínál 60 km/h max. sebességű változatot a többi 40 és 50 km/h maximális sebességű traktorok mellett – a 8280 TTV az egyetlen tesztjelölt, amelyen hatékony száraz tárcsafékek vannak az első tengelyen.

A menetirányítókar ergonómiája mindenképpen dicséretet érdemel, a terminál pedig időközben már jobb szoftverrel rendelkezik.

 

John Deere 6R 250

Összességében a John Deere 6R 250 az összehasonlítás nyertese, mert számos területen jól vagy nagyon jól teljesített: az üzemanyag fogyasztástól kezdve, a zajszigetelésen át a hasznos terhelhetőségig. Ezen kívül jó benyomást keltett a távoli telemetrikus kijelző-hozzáféréssel rendelkező kiváló szoftver és minden, ami hozzá tartozik.

Az új G5 terminál pedig még jobb grafikával rendelkezik, mint az elődje. Annak ellenére, hogy a Deere Power Systems hathengeres motorja a TLT fékpadon álló helyzetben nem volt a leggazdaságosabb, a sebességváltóval való összehangolás olyan jól sikerült, hogy például a 6R traktor volt a leggazdaságosabb a szállításban elvégzett méréseknél. A ZF gyártmányú sebességváltó négy, automatikus kapcsolású csoporttal rendelkezik, a CommandPro vezérléssel pedig minden szükséges funkciót kínál: az aktív állóhelyzettől a tempomatokon át a munkaeszközök felszerelésekor hasznos mászó funkcióig.

A traktor hidraulikája is kompromisszummentes – a hátsó csatlakozásoktól a terminál programozásáig. A vezetőfülke magas színvonalon felszerelt, nagyon jól kidolgozott és csendes is. A kartámasz ergonómiája nagyon jó. A tesztvezetők a tároló rekeszeket hiányolták a fülkéből, és a fellépőt találták viszonylag meredeknek. A vezetőülés nagy ívben elfordítható, és a rugózások (tengely, fülke, ülés) kölcsönhatása nagyon jó – különösen közúton.

Összességében a John Deere 6R 250 traktor kínálata a paraméterek tekintetében a legjobb, méghozzá kicsivel az átlag alatti listaáron.

A CommandPro felszereltség elvárás és kötelező a profi szakemberek számára. Egyszerű feladatokhoz és ha gyakran cserélik a traktorvezetőt, akkor jobb elhagyni a sokoldalú karokat.

A fülkében felhasznált anyagok és a kidolgozás elsőrangú, az ergonómia pedig szinte minden igényt kielégít. Ehhez jön még az időközben korszerűsített terminál is.

 

Massey Ferguson 8S.305

A 8S modellel a Massey Ferguson na­gyot lépett előre, különösen a vezetőfülke tekintetében, és a kezelőelemekkel, de mindenekelőtt a kijelzőkkel szerez további pluszpontokat. A vontatási teljesítménye érdemel kritikát, a közúti szállítás során ez a traktor volt a leglassabb és egyben a legszomjasabb is. A Dyna VT sebességváltó használata egyszerű, bár manuálisan kell kapcsolni a két menettartomány kö­­zött. A sebességváltó vezérlés jól mű­ködik munka közben, és állítólag egy szoftverfrissítés javította az érzékenységet a munkagépek csatlakoztatásakor.

Ki­magaslóan jó a fülkéből a kilátás előre és oldalra, de hátrafelé korlátozott, pl. a pneumatikus fékcsatlakozók helyzete mi­­att. A hidraulikacsatlakozók helyzete viszont megfelelő, és (a Valtrához hasonlóan) az egyik legjobb por elleni tömítéssel és tehermentesítő karral rendelkeznek. A szelepek programozása is egyszerű. A feljutás a vezetőfülkébe példaértékű, akárcsak a hatalmas ablaktörlő is. A 4. kategóriára előkészített, jó tö­mítésű vezetőfülke nagyméretű ajtaja azonban könnyebben is csukódhatna. A menetirányító kar ergonómiáját többen bírálták, de a pótülés alatti hatalmas hűtőszekrény és a nyolcfokozatú szellőzés dicséretes. A Massey Ferguson pedig már megváltoztatta a térdmagasságban elhelyezett gyújtáskulcs pozícióját, a hangos ventilátort, valamint az első tengely és a vezetőfülke rugózás összehangolását.

A 8S nagy vezetőfülkéje kiemelkedő. A Massey Ferguson a fordulékonyság és a hasznos terhelhetőség tekintetében is az élen jár.

A menetirányító kar és a kartámasz ergonómiáját nem minden tesztelő fogadta jól, de a fülke helykínálata és a kilátás belőle kimagasló.

A Claas mellett a Massey Ferguson kínál még gyári gumiabroncs-nyomásszabályozó rendszert opcionálisan – amelynek a PTG a szállítója.

 

McCormick X8.631

Az FPT motorral, a ZF sebességváltóval és a Bosch hidraulikával nagyon jó a McCormick felépítése. A kevésbé át­gondolt részletek, valamint az alacsony vezetőfülke és a meredek fellépő azonban a tesztjelöltnek sok pontveszteségbe került. Ennek ellenére a vezetési és a rugózási kényelem jó, különösen közúton szállításban. A sebességváltónál még mindig hiányzik a tökéletes összehangoltság a motorral és az aktív álló helyzettel. A gázpedál és a me­net­irányító kar felváltva használható gyorsításkor, vagy lassításkor. Sajnos nincsen (automata) parkolófék, csak egy hagyományos kézifék.

A függesztő szerkezetnél az aktiválás nem magától értetődő, és a hidraulikacsatlakozókról hiányoznak a tehermentesítő szelepek és az egyértelmű jelölés. Ennek a vezetőfülkének van a legkisebb ablaktörlő mezője és a legmagasabb a fülke belső zajszintje. A menetirányító kar és a kartámasz ergonómiája jó, de a használatukhoz sok mindent kell előre megtanulni (pl. az automata összkerékhajtás aktiválása a gomb hosszan tartó megnyomásával). Nincs távoli telemetrikus hozzáférés a terminálhoz, és a McCormick telepítette a Topcon X25 monitort a GPS és az ISOBUS számára. Lefelé jó a kilátás (kivéve az első kerekekre), de felfelé az alacsony tető miatt nagyon korlátozott a kilátás.

A nagyméretű gu­­miabroncsok nagy fordulási kört eredményeznek, a nagy saját tömeg pedig alacsony hasznos terhelhetőséget.

A McCormick egy új vezetőfülkét mutatott be az Agritechnica kiállításon, amely a jövőben sok kritikát elavulttá tesz.

A meredek fellépő a vezetőfülkébe nem praktikus.

A menetirányító kar és a kartámaszba épített vezérlőpult ergonómiáját jól fogadták a tesztelők.

 

New Holland T7.300

A New Holland T7.300 gazdaságos mo­torja és csendes vezetőfülkéje lenyűgöző. A fedélzeti terminál azonban lehetne gyorsabb. A CNH sebességváltónak négy automatikusan kapcsolható menettartománya van, a vezető tökéletesen tud váltani a menetirányító kar és a gázpedál között, az irányváltókaron pedig parkolófék is található. A sebességváltó-vezérlés is nagyon jól működik automata üzemmódban.

A függesztő szerkezet működése pontos, de a vezetőnek ismernie kell, hogy hogyan kell a gyorsvezérlést elöl/hátul kapcsolni. A kilátás hátrafelé az egyik legjobb, és a hidraulika csatlakozók is jók. Az irányító karokon lévő LED-ek színének megváltoztatása a foglaltságnak megfelelően nagyszerű. A 280 fokos ablaktörlő és a vezetőfülkében lévő tárolórekeszek is tetszettek. A kormánykerék közepén elhelyezett opcionális CenterView kijelző azonban nem aratott nagy tetszést. Csakúgy, mint a KeylessGo funkcióval rendelkező indítókulcs sem, amelynek még voltak hiányosságai a teszt során. A legújabb IntelliView 12 terminál azonban borotvaéles, viszont néha késéssel reagál. Egy frissítés állítólag ezen most javítani fog. Közúton a kormányzás nem pontos, a teszttraktor vezetőfülke rugózása pedig meghibásodott. A fékek erősek és az érzékenységük jó.

Az átalakított vezetőfülkével rendelkező New Holland T7.300 alacsony zajszintje lenyűgöző.

A kormánykeréken található CenterView kijelző modernnek tűnik, de a gyakorlatban nem az elvárásoknak megfelelően teljesített.

A menetirányítókar és a hidraulikus karok színváltása sok dicséretet kapott.

 

Valtra Q 285

A Valtra könnyű kezelhetősége, nagy hasznos terhelhetősége és nagyon jó vezetési kényelme meggyőző. A (null­szériás) vezetőfülkének már csak kicsit kell csendesebbnek lennie. Fogyasztás tekintetében is az él­mezőnyben van.

A Valtra ML 260 sebességváltójának is két manuálisan váltó csoportja van, a sebességváltó ugyanolyan jól összehangolt, mint a me­netirányító kar és a gázpedál közötti váltás. A rögzítőfék pedig az irányváltó karba van beépítve.

A függesztő szerkezet könnyen kezelhető, de a rálátást a hátsó alsó hidraulikus függesztőkarokra a pneumatikus és a hidraulika csatlakozók zavarják. A hidraulika szelepek programozása viszont egyszerű, és akár három is működtethető a joystickon keresztül. A fülkébe vezető fellépő megfelelő, és jó kialakításúak az olyan részletek, mint az ablaktörlők és a tá­roló rekeszek. Csak a menetirányító kar kezelése tűnik kissé „szögletesnek”, és az ajtózár belül túl alacsony. A SmartTouch kijelző jól mű­ködik, de ehhez képest a 9 col átmérőjű átló már meglehetősen kicsi ehhez a traktorkategóriához. A légrugós ru­gózású első tengely, a vezetőfülke rugózás, valamint a kormányzás tökéletesen összehangolt. A fékek is precízek, és a traktornak gyárilag beépített PTG gumiabroncs-nyomásszabályozó rendszere is van.

A fülke körpanoráma, a fordulókör és a hasznos terhelhetőség a Valtra Q 285 nagy előnye. A nullszériás vezetőfülke még túl hangos volt.

A Valtra traktor légrugós mellső kormányzott tengellyel rendelkezik, ami nagyon jó vezetési kényelmet biztosított.

A menetirányító kar vaskos, a menüszerkezet és a fedélzeti terminál kijelzője nagyon jó.

Szerző: profi/Hubert Wilmer

agrotrend.hu

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés