Gépesítés

Technika

VCST U-28 traktorcsalád

Az 1950-es évek gazdaságpolitikai direktívája alapján a tervező irodák együttműködve – a tradícióval rendelkező – államosított gépgyárakkal létrehozták az első saját fejlesztésű és sorozatgyártott mezőgazdasági erőgépet.

A JÁFI M-25 koncepció-traktor mûszaki tervei alapján a Csepel Autógyár 1956-ban „szériásította” a motort, majd DT-213 típusnév alatt megkezdte sorozatgyártását. A Vörös Csillag Traktorgyár (VCST) – miután a traktorfejlesztés 1957-ben visszakerült a gyárhoz – az M-25 terveit módosította, sorozatgyártásra továbbfejlesztette. Önhordó kivitelben U-28 típusnéven, 4 típusvariációban sorozatgyártását is megkezdte és forgalmazta.

Az 1950-es évek második felében a mezõgazdaság gépesítése szükségessé tette olyan univerzális traktor gyártását, amely a legszélesebb körû erõgép igényt szolgálta. 1957-ben éppen idõben jelentkezett a VCST az U-28 típusú traktor családdal, amely a mozgékony, gazdaságos üzemû, könnyen kezelhetõ, vontatásra alkalmas traktor típus volt.

Több változatban készült a felhasználási igény szerint. Az egyes altípusok csak a hasznosítási iránynak megfelelõen kisebb szerkezeti egységekben különböztek egymástól:

UA-28 típus

Univerzális traktor és mezõgazdasági vontató. Rugózott mellsõ-tengellyel készült. Rögzített nyomtávú keresztrugós mellsõ tengellyel, erõsen bordázott hátsó kerekekkel.

UB-28 típus

Elsõdlegesen mezõgazdasági munkára készült. Állítható nyomtávval, rugózatlan mellsõ csõtengellyel, így különösen sormûveléshez, növényápoláshoz volt alkalmas.

UC-28 típus

Ipari célú traktor, alacsony építésû vontató változat. Rögzített nyomtávú rugózott mellsõ-tengellyel és kisebb /10-28/ hátsó járókerekekkel szerelték.

UD-28 típus

Nagy hasmagasságú sormûvelõ traktor. Együtt kormányzott mellsõ ikerkerekekkel készült sormûveléshez, növényápoláshoz.

Az U-28 traktorcsalád könnyû univerzális magyar traktor volt, amely a kor hazai mezõgazdaságának legszélesebb körû gépesítését szolgálta. Hidraulikus 3 pont felfüggesztõ szerkezettel rendelkezett. Az ipar mozgékony, vontatásra alkalmas erõgépként is használta.

Szakmai újdonsága volt, hogy a traktorhoz fejlesztett motor és önhordó alumínium öntvényváz jellemezte. Mezõgazdasági munkálatokhoz mászó 1,1 km/ó sebességi fokozattal rendelkezett. Hasznos erõforrása volt a kor mezõgazdaságának, de még ma is elõfordul „ház körül” az alkalmazása. Technikatörténeti értéke társadalmilag felismert és elismert, számos példánya magángyûjtõk féltett kincse.

1957-1959 között gyártották, majd továbbfejlesztett típusként az UE-28 négykerék hajtású változata követte.

dr. Hentz Károly

igazgató, fõmuzeológus

Mezõgazdasági Eszköz- és Gépfejlõdés-történeti Szakmúzeum

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Az Év Agrárembere támogatók

 
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Szakmai partner
Nyakas Farm
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
 
Hirdetés

Facebook

Hirdetés