Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Gépesítés

Technika

VCST U-28 traktorcsalád

Az 1950-es évek gazdaságpolitikai direktívája alapján a tervező irodák együttműködve – a tradícióval rendelkező – államosított gépgyárakkal létrehozták az első saját fejlesztésű és sorozatgyártott mezőgazdasági erőgépet.

A JÁFI M-25 koncepció-traktor mûszaki tervei alapján a Csepel Autógyár 1956-ban „szériásította” a motort, majd DT-213 típusnév alatt megkezdte sorozatgyártását. A Vörös Csillag Traktorgyár (VCST) – miután a traktorfejlesztés 1957-ben visszakerült a gyárhoz – az M-25 terveit módosította, sorozatgyártásra továbbfejlesztette. Önhordó kivitelben U-28 típusnéven, 4 típusvariációban sorozatgyártását is megkezdte és forgalmazta.

Az 1950-es évek második felében a mezõgazdaság gépesítése szükségessé tette olyan univerzális traktor gyártását, amely a legszélesebb körû erõgép igényt szolgálta. 1957-ben éppen idõben jelentkezett a VCST az U-28 típusú traktor családdal, amely a mozgékony, gazdaságos üzemû, könnyen kezelhetõ, vontatásra alkalmas traktor típus volt.

Több változatban készült a felhasználási igény szerint. Az egyes altípusok csak a hasznosítási iránynak megfelelõen kisebb szerkezeti egységekben különböztek egymástól:

UA-28 típus

Univerzális traktor és mezõgazdasági vontató. Rugózott mellsõ-tengellyel készült. Rögzített nyomtávú keresztrugós mellsõ tengellyel, erõsen bordázott hátsó kerekekkel.

UB-28 típus

Elsõdlegesen mezõgazdasági munkára készült. Állítható nyomtávval, rugózatlan mellsõ csõtengellyel, így különösen sormûveléshez, növényápoláshoz volt alkalmas.

UC-28 típus

Ipari célú traktor, alacsony építésû vontató változat. Rögzített nyomtávú rugózott mellsõ-tengellyel és kisebb /10-28/ hátsó járókerekekkel szerelték.

UD-28 típus

Nagy hasmagasságú sormûvelõ traktor. Együtt kormányzott mellsõ ikerkerekekkel készült sormûveléshez, növényápoláshoz.

Az U-28 traktorcsalád könnyû univerzális magyar traktor volt, amely a kor hazai mezõgazdaságának legszélesebb körû gépesítését szolgálta. Hidraulikus 3 pont felfüggesztõ szerkezettel rendelkezett. Az ipar mozgékony, vontatásra alkalmas erõgépként is használta.

Szakmai újdonsága volt, hogy a traktorhoz fejlesztett motor és önhordó alumínium öntvényváz jellemezte. Mezõgazdasági munkálatokhoz mászó 1,1 km/ó sebességi fokozattal rendelkezett. Hasznos erõforrása volt a kor mezõgazdaságának, de még ma is elõfordul „ház körül” az alkalmazása. Technikatörténeti értéke társadalmilag felismert és elismert, számos példánya magángyûjtõk féltett kincse.

1957-1959 között gyártották, majd továbbfejlesztett típusként az UE-28 négykerék hajtású változata követte.

dr. Hentz Károly

igazgató, fõmuzeológus

Mezõgazdasági Eszköz- és Gépfejlõdés-történeti Szakmúzeum

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés