Gépesítés
Technika
UH-40 hidastraktor
A hazai agráriumban az 1960-as években a magas kultúrák művelésére alkalmas erőgép nem állt rendelkezésre. A Mezőgazdasági Gépkísérleti Intézet (MGI) és a Vörös Csillag Traktorgyár (VCST) kooperációja keretében a traktorgyár 1960-ban elkészítette a szőlő és gyümölcsültetvények művelésére szánt UH-40 hidastraktor első kísérleti példányait.
A hidastraktor a VCST UE-28 típusára épült. A „gólyalábakat” a Hódmezővásárhelyi Mezőgazdasági Gépgyártó és Szolgáltató Vállalat (HÓDGÉP) készítette.
Az UH-40 összkerékhajtású hidastraktorból még ebben az évben 5 db prototípus készült. Az első kísérleti gépek 2350 mm, 2120 mm, és 1906 mm nyomtávval rendelkeztek. A HÓDGÉP-nél készültek a speciális járószerkezetek. A Csongrád megyei Mezőgazdasági Gépjavító Vállalat keretében működő Hódmezővásárhelyi Gépjavító Állomás a javítási feladatok mellett egyre több saját tervezésű gépet is gyártott. Mezőgazdasági és közúti szállítóeszközök, pótkocsik készültek a vállalatnál, és a nagyüzemi kertészet korszerű gépeit és eszközeit is gyártotta.
A négykerék hajtású hidastraktor az 1960-as évek hazai agrár műszaki kísérlete volt magas kultúrák művelésére. A szőlőművelés erőgépének tervezték sorközművelő talajmunkákra, valamint növényvédelmi és növényápolási feladatokra.
Az UH-40-es hidastraktor egy mellsőtengelyétől és a hátsó tengelycsonkjaitól megfosztott UE típusú erőgépre épült. A hátsó tengelycsonkok helyére – a Hódmezővásárhelyen készült – hátsóhidat szereltek. A traktortest a mellső hídtartóban a darázsderék alatt ágyazott csappal – háromponton – volt a hegesztett csőváz-keret szerkezetű alvázhoz csatlakoztatva.
Erőforrása a Csepel DT-213c típusú motor volt. Erőátviteli rendszere, tengelykapcsolója és a sebességváltója megegyeztek az U-28 traktorcsalád alkatrészeivel. A gólyalábakban az erőátvitelt lánchajtás biztosította mind a négy keréken.
A kísérleti gépek után 1963-ban elkészült 49 db traktor. Az MGI valamennyi traktornál teljes termelési ciklusú „üzemellenőrzést” végzett. Síkvidéki homoki gazdaságokban „mutatkoztak probléma mentesnek”, míg a dombvidékeken stabilitási gondok jelentkeztek.
Állami kiosztással a hazai gazdaságokba került gépek közül az üzemeltetők 13 db-ot azonnal visszaépítettek „normál” UE-28-as traktorrá. A VCST külön csomagot forgalmazott a visszaalakításhoz. A vizsgálati jegyzőkönyvek alapján 3 gépet nem üzemeltettek, míg további 2 traktort 200 üzemóra után építettek vissza. A fennmaradt 31 hidastraktor 5-8 évig dolgozott – évi 1000-1300 üzemórában – a hazai alföldi gazdaságokban.
dr. Hentz Károly
igazgató, főmuzeológus
Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum
agrotrend.hu / dr. Hentz Károly