Gépesítés

Technika

UH-40 hidastraktor

A hazai agráriumban az 1960-as években a magas kultúrák művelésére alkalmas erőgép nem állt rendelkezésre. A Mezőgazdasági Gépkísérleti Intézet (MGI) és a Vörös Csillag Traktorgyár (VCST) kooperációja keretében a traktorgyár 1960-ban elkészítette a szőlő és gyümölcsültetvények művelésére szánt UH-40 hidastraktor első kísérleti példányait.

A hidastraktor a VCST UE-28 típusára épült. A „gólyalábakat” a Hódmezővásárhelyi Mezőgazdasági Gépgyártó és Szolgáltató Vállalat (HÓDGÉP) készítette.

Az UH-40 összkerékhajtású hidastraktorból még ebben az évben 5 db prototípus készült. Az első kísérleti gépek 2350 mm, 2120 mm, és 1906 mm nyomtávval rendelkeztek. A HÓDGÉP-nél készültek a speciális járószerkezetek. A Csongrád megyei Mezőgazdasági Gépjavító Vállalat keretében működő Hódmezővásárhelyi Gépjavító Állomás a javítási feladatok mellett egyre több saját tervezésű gépet is gyártott. Mezőgazdasági és közúti szállítóeszközök, pótkocsik készültek a vállalatnál, és a nagyüzemi kertészet korszerű gépeit és eszközeit is gyártotta.

A négykerék hajtású hidastraktor az 1960-as évek hazai agrár műszaki kísérlete volt magas kultúrák művelésére. A szőlőművelés erőgépének tervezték sorközművelő talajmunkákra, valamint növényvédelmi és növényápolási feladatokra.

Az UH-40-es hidastraktor egy mellsőtengelyétől és a hátsó tengelycsonkjaitól megfosztott UE típusú erőgépre épült. A hátsó tengelycsonkok helyére – a Hódmezővásárhelyen készült – hátsóhidat szereltek. A traktortest a mellső hídtartóban a darázsderék alatt ágyazott csappal – háromponton – volt a hegesztett csőváz-keret szerkezetű alvázhoz csatlakoztatva.

Erőforrása a Csepel DT-213c típusú motor volt. Erőátviteli rendszere, tengelykapcsolója és a sebességváltója megegyeztek az U-28 traktorcsalád alkatrészeivel. A gólyalábakban az erőátvitelt lánchajtás biztosította mind a négy keréken.

A kísérleti gépek után 1963-ban elkészült 49 db traktor. Az MGI valamennyi traktornál teljes termelési ciklusú „üzemellenőrzést” végzett. Síkvidéki homoki gazdaságokban „mutatkoztak probléma mentesnek”, míg a dombvidékeken stabilitási gondok jelentkeztek.

Állami kiosztással a hazai gazdaságokba került gépek közül az üzemeltetők 13 db-ot azonnal visszaépítettek „normál” UE-28-as traktorrá. A VCST külön csomagot forgalmazott a visszaalakításhoz. A vizsgálati jegyzőkönyvek alapján 3 gépet nem üzemeltettek, míg további 2 traktort 200 üzemóra után építettek vissza. A fennmaradt 31 hidastraktor 5-8 évig dolgozott – évi 1000-1300 üzemórában – a hazai alföldi gazdaságokban.

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

 

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Szakmai partner
Nyakas Farm
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés