Gépesítés

Technika

TITÁN TRAKTOR

A hazai traktorgyártás három évtizednyi próbálkozását követően, és 20 évvel az első gyakorlati jelentőségű – USA-ban készült – CASE traktor megjelenése után, bemutatkozott az első „univerzális”, hazai gyártású benzinmotoros traktor.

A magyarországi mezőgazdasági erőgépgyártás egyik fontos állomása 1912, amikor a Magyar Motor- és Gépgyár Rt. bemutatta a TITÁN nevű – szántásra is alkalmas – hazai gyártású „motorikus” traktorát.

A szombathelyi Mayer Gépgyárat 1875-ben alapították, amely kezdettől mezőgazdasági gépek gyártására rendezkedett be. 1911-ben Magyar Motor- és Gépgyár Rt. nevet vette fel, és „robbanómotoros” traktorok előállítására is vállalkozott. Az amerikai Big-Four traktor mintájára készítette TITÁN típusú „lassújáratú, nehéz” traktorát.

A mezőgazdasági erőgép szerkezetében, jellegében teljesen követte az etalon műszaki sajátosságait, geometriáját.

A minta jellegzetes nagyméretű járókerekeit még nagyobb méretűre tervezték. A hátsó kerekek mérete 2,5 m átmérőjű, szélessége 70 cm volt. A kerekek szélére kapaszkodó-bordák kerültek elhelyezésre, és a kerék talajjal érintkező felületére – a Stock motorekéről ismert – sugárirányú bordákat építettek. Az így kialakított járókerék alkalmas volt motorteljesítmény hatékony vonóerővé alakítására. A kormányzott első kerekek átmérője 1,5 m volt. Az önjárók kormányozási rendszerét felváltotta az autóiparban alkalmazott kormányszerkezet.

Traktor erőforrása álló, 4 hengeres benzinüzemű „autómobilszerű” motor, 600 f/perc üzemi fordulattal. „Hajtóműve differenciálművel van felszerelve, biztosítva a kis sugarú fordulási sugarat” e műszaki tartalommal ajánlotta traktorát a gyártó. A gép sebessége 2,82 km/óra volt. A motor fordulatszámának növelésével a teljesítmény 90 LE-re emelkedett.

A robbanómotoros TITÁN 60 és 90 LE teljesítményű traktorokkal 1912-ben szántási próbát végeztek és még ebben az évben 25 garnitúrát – ekével – le is gyártottak.

Galánta az agrár-technikatörténet meghatározó helyszíne, ahol1913-ban, a világ első szántóversenyén a korabeli gyártók mutatkoztak be és versenyeztek az alábbi kategóriákban:

  • gőz- és benzinmotoros „járvaszántók”,
  • gőz- ill. benzinmotoros kétdobos „vitlakocsik”, és a
  • két gőzgépből álló szántógépek.

A szántógép-bemutatón részt vett a 90 LE motorteljesítményű Titán magyar traktor, amely jó eredménnyel mutatkozott be. Középkötött talajon 8 vasú Deer-ekével, 23 cm mélységű szántásban óránként 1,6 magyar holdat teljesített.

A kor technológiai fejlettségi szintjén a korszerű TITÁN traktor a gyakorlati próbákon és szántóversenyeken sikeresen szerepelt és ez biztató jövőt prognosztizált. Mégsem siker következett, mindösszesen 60 példány készült! A gőzgépgyártók összefogásának, kartell megállapodásának hatására további 10 évet kellett várni a hazai „univerzális traktorok” elterjedéséig!

dr. Hentz Károly
igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

 

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés
Hirdetés