Gépesítés

Technika

TITÁN TRAKTOR

A hazai traktorgyártás három évtizednyi próbálkozását követően, és 20 évvel az első gyakorlati jelentőségű – USA-ban készült – CASE traktor megjelenése után, bemutatkozott az első „univerzális”, hazai gyártású benzinmotoros traktor.

A magyarországi mezőgazdasági erőgépgyártás egyik fontos állomása 1912, amikor a Magyar Motor- és Gépgyár Rt. bemutatta a TITÁN nevű – szántásra is alkalmas – hazai gyártású „motorikus” traktorát.

A szombathelyi Mayer Gépgyárat 1875-ben alapították, amely kezdettől mezőgazdasági gépek gyártására rendezkedett be. 1911-ben Magyar Motor- és Gépgyár Rt. nevet vette fel, és „robbanómotoros” traktorok előállítására is vállalkozott. Az amerikai Big-Four traktor mintájára készítette TITÁN típusú „lassújáratú, nehéz” traktorát.

A mezőgazdasági erőgép szerkezetében, jellegében teljesen követte az etalon műszaki sajátosságait, geometriáját.

A minta jellegzetes nagyméretű járókerekeit még nagyobb méretűre tervezték. A hátsó kerekek mérete 2,5 m átmérőjű, szélessége 70 cm volt. A kerekek szélére kapaszkodó-bordák kerültek elhelyezésre, és a kerék talajjal érintkező felületére – a Stock motorekéről ismert – sugárirányú bordákat építettek. Az így kialakított járókerék alkalmas volt motorteljesítmény hatékony vonóerővé alakítására. A kormányzott első kerekek átmérője 1,5 m volt. Az önjárók kormányozási rendszerét felváltotta az autóiparban alkalmazott kormányszerkezet.

Traktor erőforrása álló, 4 hengeres benzinüzemű „autómobilszerű” motor, 600 f/perc üzemi fordulattal. „Hajtóműve differenciálművel van felszerelve, biztosítva a kis sugarú fordulási sugarat” e műszaki tartalommal ajánlotta traktorát a gyártó. A gép sebessége 2,82 km/óra volt. A motor fordulatszámának növelésével a teljesítmény 90 LE-re emelkedett.

A robbanómotoros TITÁN 60 és 90 LE teljesítményű traktorokkal 1912-ben szántási próbát végeztek és még ebben az évben 25 garnitúrát – ekével – le is gyártottak.

Galánta az agrár-technikatörténet meghatározó helyszíne, ahol1913-ban, a világ első szántóversenyén a korabeli gyártók mutatkoztak be és versenyeztek az alábbi kategóriákban:

  • gőz- és benzinmotoros „járvaszántók”,
  • gőz- ill. benzinmotoros kétdobos „vitlakocsik”, és a
  • két gőzgépből álló szántógépek.

A szántógép-bemutatón részt vett a 90 LE motorteljesítményű Titán magyar traktor, amely jó eredménnyel mutatkozott be. Középkötött talajon 8 vasú Deer-ekével, 23 cm mélységű szántásban óránként 1,6 magyar holdat teljesített.

A kor technológiai fejlettségi szintjén a korszerű TITÁN traktor a gyakorlati próbákon és szántóversenyeken sikeresen szerepelt és ez biztató jövőt prognosztizált. Mégsem siker következett, mindösszesen 60 példány készült! A gőzgépgyártók összefogásának, kartell megállapodásának hatására további 10 évet kellett várni a hazai „univerzális traktorok” elterjedéséig!

dr. Hentz Károly
igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

 

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Szakmai partner
Nyakas Farm
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés