Gépesítés

Technika

Szilágyi és Diskant Fagáz-generátoros traktor

A hazai traktorgyártást bemutató sorozatunk következő tagja részben kakukktojás. Egyrészt magyar traktor, hiszen Miskolcon gyártották, másrészt a traktor alap kanadai, hiszen a Wallis 30 típusú traktorra épült. A Szilágyi és Diskant fagáz-generátoros traktor 1935-ben mutatkozott be és joggal soroljuk a magyar traktorok közé, mert jelentős hozzáadott műszaki tartalommal gyártották hazánkban.

A Massey-Harris Ltd. torontói mezőgazdasági gépgyár Wallis 30 lóerős traktora 1928-ban mutatkozott be hazánkban – Nagytétényben -, a Nemzetközi Gépkereskedelmi Részvénytársaság Budapest forgalmazásában. A Wallis traktorokat jellemzően mezőgazdasági munkákra, elsősorban talajművelésre, vetésre, aratásra, cséplésre és vontatásra tervezték és használták.

Motorja négyütemű, négyhengeres álló elrendezésű, furata 111 mm, lökete 145 mm, üzemi fordulatszáma 1000 f/perc, amely fordulaton 30 LE gyakorlati teljesítmény leadására volt képes. A benzin és petróleum üzemű traktort KINGSTON karburátorral szerelték. Szabályzója Pickering-féle golyós centrifugális szabályozó volt.

A Szilágyi és Diskant Motor-, Gépgyár 1896-1949 között működött Miskolcon. A Leszih Miska-féle Gépgyár jogutódjaként, a Szilágyi Miklós és Diskant György nevével jegyzett gépgyár1916-tól jelentős profilváltást hajtott végre. A háború után az olaj és nyersolaj beszerzési nehézségek miatt 1926-ban fa- és barnaszén-generátorokat, majd fa- és csutkatüzelésű generátorokat szabadalmaztattak és gyártottak.

1936-ban hozta kereskedelmi forgalomba Szilágyi és Diskant a 30 LE-s fagáz üzemű traktorát, amely a Wallis traktor szerkezeti átalakítása volt szívógáz üzemre. A mosonmagyaróvári M. Kir. Gépkísérleti Állomás még ebben az évben vizsgálta és hasznosításra érdemesnek minősítette a „fatüzelésű reaktorral” felszerelt traktort.

A „Szilágyi és Diskant Mótor Gépgyár és Malomgépészete Miskolcz”-on – az olajtermék ellátás nehézségeiből kiindulva – barnaszén és fa energiaforrásra épülő gázgenerátort fejlesztett. E terméket általános céllal „meglévő motorok átalakítására, generátorok átépítésére” ajánlották azzal a szlogennel „amely fahulladékkal vagy kukoricacsutkával is fűthető és 40-50% üzemanyag megtakarítást eredményez”.

A traktor újdonságát a Szilágyi Vilmos neve alatt szabadalmaztatott fagáztüzelésű szívógáz generátor, és az arra épülő szívógáz üzemű traktor jelentette. A motor konstrukcióban az erőátviteli- és járószerkezetben jelentős változás a Wallis traktorhoz képest nem volt, csak a gázgenerátor és az új üzemanyag fogadásához szükséges módosításokat eszközöltek Miskolcon. A szívógáz vagy fagáz üzemre való átalakításként a fagáz generátor szerkezeti részei épültek rá a traktortestre.

A 30 LE-s Wallis traktor Szilágyi Diskant szerinti átalakítását a Műegyetem Géptani Intézete vizsgálta és I. sebességi fokozatban 15,55 LE, míg II. sebességi fokozatban 13,7 LE vontatási teljesítményt mért.

Nem ismert fennmaradt példánya, dokumentáltsága sem teljes, miközben 1936-1944-ig – az üzem háborús megsemmisüléséig – gyártották a traktort a hazai mezőgazdaság számára.

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum


 

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

 

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés