Gépesítés

Technika

SZAKÁTS-FÉLE MOTOREKE

Hazákban az első világháború után az emberi- és fogatos-munkaerő hiánya, és a gépesítés kedvező tapasztalata megnövelte az igényt a motoros szántógépek iránt.

1920-ban szabadalmat kapott és bemutatásra került a Szakáts-féle motoreke. Sem a gép, sem teljes körű dokumentáció nem maradt fenn a gépről, de a Köztelek 1920. évi 47. számában közölt leírás és képek alapján figyelemreméltó műszaki alkotás volt az agrártechnikában.

Szakáts Gábor mérnök, feltaláló Makón született 1892-ben. Iskoláit Budapesten és Szegeden végezte. Horthy Miklós 1924-ben az új típusú motoreke feltalálásáért kormányfőtanácsossá nevezte ki. 1930-ban így nyilatkozott: „Háromszáz [találmányom] van szabadalmaztatva. … De ezek közül csak negyven a hadászati találmány. … De tulajdonképpen praktikus gazdasági gépek konstruálása a kenyerem. … Ezért kaptam a méltóságos címet.”.

Szakáts az első világháború után a KRUPP- konzorcium igazgatója volt. Argentína 10.000 db Szakáts-féle motorekét rendelt, így tömeggyártásra készültek. Hazánkban a Magyar Mezőgazdák Szövetségét bízta meg a kereskedelmi képviselettel.

A Szakáts-féle motoreke egy három keréken járó traktor! Az első kerék a kormányzott kerék, magas tarajjal. Az első kerék mögött a hátsó tengelyen, azzal egy nyomon helyezkedett el a nagy kapaszkodó kerék. A hátsó tengelyen balra található a támasztókerék, amely a meghajtó tengelyen állítható volt.

A traktor közepén helyezkedett el egy nagy átmérőjű csőváz, amely összeköti a motort a járóművel, de egyben hűtővíz tartályként is funkcionált. E vázszerkezet hordozta a váltó és kapcsoló szerkezetet is. Két egymással ellentétes irányban forgó dörzskapcsoló felváltva biztosította az előre, hátra mozgást. Benzinmotorja saját fejlesztésű és gyártású, 32 LE teljesítményű, 1000/perc üzemi fordulatszámú volt.

A gép jelentős műszaki újdonsága, hogy a meghajtó kerekeken 14 db vezérelt kapaszkodó volt felszerelve. A vezérlés földközeli tartományban kitolta, míg a felső tartományban behúzta és tisztította a fogakat. Kemény felületen a rugós felfüggesztés hatására önmaguktól behúzódtak.

A talajművelés céljára szerkesztett egyetemes mezőgazdasági motorikus erőgép, sorközművelésre is alkalmas volt. Keskeny kivitelű, első nyomtávja egynyomú, hátsó nyomtávja állítható, tengelymagassága 1 m.

Különféle talajmegmunkáló gépek vontatására – „fél szilárdan összekötve”- és valamennyi e korban ismert növényápolási feladatra alkalmas volt. Stabil munkagépek meghajtására –„mint üzemgép”- használták.

A „makói mágus” találmánya a Szakáts-féle motoreke, egyedi konstrukció volt. Két kísérleti példányát Németországban a Krupp műveknél építették meg és a Mezőhegyesi Ménesbirtokon próbálták ki, majd használták. Sorozatgyártására nem került sor, de újszerű szerkezetével alak, súly, és kiviteli tulajdonságaival egyedülálló volt a világon, így technikatörténeti értéke elvitathatatlan.

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Szakmai partner
Nyakas Farm
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés