Gépesítés
Technika
RÁBA-15 kistraktor
Az 1980-as évek elején a hazai kistraktor iránti piaci igény kielégítését a RÁBA cégcsoport vállalta. A csehszlovák gyártású TZ-4K kistraktor liszensz vásárlása után, 1983-ra készült el az áttervezett traktor és annak nívódíjas formaterve, majd 1984-ben RÁBA-15 típusnév alatt a gyártás is megkezdődött.
A típusnév az 1931-ben megjelent Rába 15 traktor márkajelzésének „újrahasznosítását” jelentette.
Fotó: RÁBA-15
A RÁBA-15 kistraktor négykerék hajtású, ízelt kormányzású, önhordó felépítésű, univerzális rendeltetésű erőgép volt. Az 1980-as években a mezőgazdasági kisárutermelésben és kommunális területen használták. A kézi munka kiváltására készítették a hozzá kapcsolódó munkagépek széles választékával. A kisgazdaságok különösen zöldség- és gyümölcs-termesztésben, kertészetekben, szőlészetekben, parkokban hasznosították.
Fotó: RÁBA-15
Több típusváltozatban készítették, az első szériák 1984-től RÁBA-15.01 jelzéssel, LDA 820 Jugoszláv egyhengeres motorral készültek. Gyártották RÁBA motoros változatban is, 1987-ben RÁBA-15.02 típusjelzéssel. Az utolsó változatot 1988-tól a RÁBA-15.03 típust Slavia gyártmányú, modernebb kéthengeres motorral szerelték.
Fotó: RÁBA-15 méretek
A 15 LE teljesítményű csuklós tözskormányzású kistraktort négykerékhajtás, mindkét tengelyen differenciálművel szerelt hajtásrendszer jellemezte. A főtengelykapcsoló egytárcsás, száraz dörzskapcsoló volt. A sebességváltómű mechanikus, toló-fogaskerekes 4 előremeneti és 4 hátrameneti sebességfokozattal. Lábpedállal működtethető a féltengelyeket összekötő differenciálzárral rendelkezett. Mind a mellső, mind pedig a hátsó kerekek hajtásukat a féltengelyekről, homlok fogaskerékpáron – véglehajtás – keresztül kapták. A hátsó kerékhajtás kikapcsolható volt. A traktort két egymástól független fékberendezéssel szerelték fel. A lábfék a hátsó kerekekre, a kézi rögzítőfék pedig a mellső kerekekre ható mechanikus működtetésű belsőpofás dobfék volt.
Hidraulikus rendszerrel, valamint sebesség- és motor arányos TLT-vel rendelkezett. A TLT a traktor középvonalában, hátul kapott helyet. A traktor hidraulikus berendezése osztott építésű volt, olaj áramát fogaskerékszivattyú biztosította. A hárompont függesztőmű hidraulikus munkahengere egyszeres működtetésű volt, úszó- és zárt állással rendelkezett. Továbbá egy egyszeres működtetésű külső hidraulikus munkahenger csatlakoztatására biztosított lehetőséget a traktor.
Fotó: RÁBA-15 szánt
Széles használhatóságát a traktorhoz fejlesztett pótkocsi, fűkasza, eke, kultivátor, talajmaró, tolólap, hómaró, fűrészgép és betonkeverő biztosította. Öt évig gyártották, a gyártás 1989. évi befejezéséig több mint 1600 db Rába-15 típusú kistraktor gördült le a gyártósorról. A fennmaradt példányok ma is közkedvelt gépek a kisgazdaságok körében.
dr. Hentz Károly
igazgató, főmuzeológus
Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum
agrotrend.hu / dr. Hentz Károly