Gépesítés

Technika

RÁBA-15 kistraktor

Az 1980-as évek elején a hazai kistraktor iránti piaci igény kielégítését a RÁBA cégcsoport vállalta. A csehszlovák gyártású TZ-4K kistraktor liszensz vásárlása után, 1983-ra készült el az áttervezett traktor és annak nívódíjas formaterve, majd 1984-ben RÁBA-15 típusnév alatt a gyártás is megkezdődött.

A típusnév az 1931-ben megjelent Rába 15 traktor márkajelzésének „újrahasznosítását” jelentette.

Fotó: RÁBA-15

A RÁBA-15 kistraktor négykerék hajtású, ízelt kormányzású, önhordó felépítésű, univerzális rendeltetésű erőgép volt. Az 1980-as években a mezőgazdasági kisárutermelésben és kommunális területen használták. A kézi munka kiváltására készítették a hozzá kapcsolódó munkagépek széles választékával. A kisgazdaságok különösen zöldség- és gyümölcs-termesztésben, kertészetekben, szőlészetekben, parkokban hasznosították.

Fotó: RÁBA-15

Több típusváltozatban készítették, az első szériák 1984-től RÁBA-15.01 jelzéssel, LDA 820 Jugoszláv egyhengeres motorral készültek. Gyártották RÁBA motoros változatban is, 1987-ben RÁBA-15.02 típusjelzéssel. Az utolsó változatot 1988-tól a RÁBA-15.03 típust Slavia gyártmányú, modernebb kéthengeres motorral szerelték.

Fotó: RÁBA-15 méretek

A 15 LE teljesítményű csuklós tözskormányzású kistraktort négykerékhajtás, mindkét tengelyen differenciálművel szerelt hajtásrendszer jellemezte. A főtengelykapcsoló egytárcsás, száraz dörzskapcsoló volt. A sebességváltómű mechanikus, toló-fogaskerekes 4 előremeneti és 4 hátrameneti sebességfokozattal. Lábpedállal működtethető a féltengelyeket összekötő differenciálzárral rendelkezett. Mind a mellső, mind pedig a hátsó kerekek hajtásukat a féltengelyekről, homlok fogaskerékpáron – véglehajtás – keresztül kapták. A hátsó kerékhajtás kikapcsolható volt. A traktort két egymástól független fékberendezéssel  szerelték fel. A lábfék a hátsó kerekekre, a kézi rögzítőfék pedig a mellső kerekekre ható mechanikus működtetésű belsőpofás dobfék volt. 

Hidraulikus rendszerrel, valamint sebesség- és motor arányos TLT-vel rendelkezett. A TLT a traktor középvonalában, hátul kapott helyet. A traktor hidraulikus berendezése osztott építésű volt, olaj áramát fogaskerékszivattyú biztosította. A hárompont függesztőmű hidraulikus munkahengere egyszeres működtetésű volt, úszó- és zárt állással rendelkezett. Továbbá egy egyszeres működtetésű külső hidraulikus munkahenger csatlakoztatására biztosított lehetőséget a traktor.

Fotó: RÁBA-15 szánt

Széles használhatóságát a traktorhoz fejlesztett pótkocsi, fűkasza, eke, kultivátor, talajmaró, tolólap, hómaró, fűrészgép és betonkeverő biztosította. Öt évig gyártották, a gyártás 1989. évi befejezéséig több mint 1600 db Rába-15 típusú kistraktor gördült le a gyártósorról. A fennmaradt példányok ma is közkedvelt gépek a kisgazdaságok körében.

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

 

 

 

 

 

 

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Az Év Agrárembere támogatók

 
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Szakmai partner
Nyakas Farm
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
 
Hirdetés

Facebook

Hirdetés