Gépesítés
Technika
Miért érdemes a felújításokat szakműhelyben végezni?
Az erőgépek folyamatos fejlesztése magával hozta, hogy amíg a gépek karbantartása egyszerűsödött, addig az üzemeltetési felelősségek, a gépkezelővel szembeni elvárások, a diagnosztika, a megelőző szemlélet, a szerviz- és alkatrészellátás, valamint ezek hátterében a szakműhelyes szolgáltatások viszont sokkal szofisztikáltabb megoldásokat igényelnek.
A mai dízelmotorok és kapcsolódó üzemanyag és füstgázkezelő rendszerelemek felújítása az egyre precízebb illesztésekkel, komplikáltabb gyártástechnológiával szerelt részegységek szintjéhez kell, hogy igazodjon. További igény, hogy a természetes elhasználódás vagy nem várt meghibásodás után a felújított motor és a kapcsolódó rendszerelemek a visszaépítés után hibamentesen működjenek, az elvárt műszaki képességekkel, teljesítménnyel rendelkezzenek. Emiatt ma már elképzelhetetlen, hogy a felújítástechnológia ne kövesse ezt a gyártástechnológiai fejlődési irányt.
Megfelelő felújtástechnológia
A KITE Zrt.-nél olyan felújítástechnológiákat alkalmaznak, amikkel a gépgyártók által előírt műszaki követelményeket maximálisan teljesíteni tudják és kiszolgálják a magas elvárásokkal rendelkező piaci igényeket. Alapfeltétel a magas színvonal, a gyári alkatrészek használata és azok szakszerű összeszerelése, mindez a szervizhálózat támogatásával a ki- és beszereléskor, majd a gép beállításakor, beüzemelésekor. A valódi kézzel fogható minőségi szolgáltatásra pedig garanciát vállalva.
Motorfelújítás csúcstechnológiával
A KITE Zrt. Speciális szakműhelyében alkalmazott Rottler gépeket kifejezetten motorfelújításra tervezték. Ezek között vannak speciális feladatokra tervezett eszközök, mint például a csúcs nélküli szelepköszörű és a szelepfészekmaró. Ezekkel a gépekkel jelentősen lehet csökkenteni a hengerfej-felújításokhoz kapcsolódó szelep-, szelepülék-felújítási időigényt a gyárival azonos vagy azt meghaladó minőségi szint tartása mellett. A gépek között megtalálható továbbá az általános célra is jól használható, de a dízelmotor-felújításra optimalizált, 3 és 4 tengelyes megmunkálásra alkalmas CNC fúró-marógép is. Ez a gép valójában nem csak egy CNC megmunkálóközpont, hanem egy ún. 4C (CAD/CAM/CNC/CMM) technológiával rendelkező berendezés.
Ezekkel a gépekkel és a KITE Zrt. képzett szakembereivel 100%-ban saját gépműhelyes kapacitással vállalja:
- a hengerfejek felújítását, síkolását több síkon, a szelepfészkek, szelepülékek marását, a szelepszárvezetők dörzsárazását, szelepek köszörülését és illesztését, valamint vákuumos tesztelését,
- a motorblokkok síkolását, henger- és perselyfúrását, a hüvelyfuratok peremezését, a csapágyhelyek vonalba fúrását.
- a hajtókarok felújítását, a csapszegperselyek finomfúrását.
A hengerfej-felújításhoz kapcsolódóan ezenfelül új nyomáspróbázó, repedésvizsgáló, szelepszár-vezető ki és beszerelő Comec gépekkel teljes körű a hengerfej-felújítás technológiai háttere is.
A Szakműhelybe tavaly beszerzésre került félautomata főtengelyköszörű-géppel teljesíthetők a motorgyártók főtengelyekre előírt méretpontossági követelményei is. A 40 éves szakmai tapasztalattal rendelkező AZ Machine Tools PLC-vezérlésű félautomata köszörűgép robusztus kialakítása lehetővé teszi akár 2 m hosszú és 54 cm löketű főtengelyek felújítását is. A gép PLC-vezérléssel, automata ciklusokkal támogatja a köszörűkövek felszabályozását a kívánt rádiusszal, valamint a különböző köszörülési feladatok gépkezelő nélküli méret- és alakpontos, hibamenetes ismétlésekkel történő végrehajtását, mindezekkel kiküszöbölve az esetleges gépkezelői hibákat. Természetesen a megfelelő gépismeret továbbra is szükséges, csak más terültre kell fókuszálni. Ezen a gépen nem a megmunkálás pontos végrehajtására kell odafigyelni, mert arra ott van a Schneider Electric által gyártott PLC-vezérlés és a Heidenhain gyártmányú mikron pontosságú digitális mérőrendszer, hanem a gép kezdeti beállítására és a munkafolyamat felügyeletére.
Üzemanyag-ellátó rendszerek felülvizsgálata, javítása
A mezőgazdaságban teljesítő erőgépek motorjai teljesen eltérő igénybevételnek vannak kitéve a közutakon közlekedő társaikhoz képest. Számos esetben találkoznak a szakemberek olyan esettel az üzemanyag-ellátó rendszer elemeinél, hogy víz vagy egyéb szennyeződés került a nagynyomású szivattyúba, Rail csőbe, injektorokba, ami fémkopadék- és rozsdaképződéshez vezet, vagy egyéb lerakódások kialakulását okozza. Ezáltal az elégtelen üzemanyag-befecskendezés teljesítménycsökkenést, egyenetlen motorüzemet, a füstgázkezelő rendszer idő előtti eltömődését vagy akár a tönkremenetelét is eredményezi. Éppen ezért az egyik sarkalatos kérdés a motorba kerülő üzemanyagok minősége és a dízelüzemanyag- ellátó rendszerek időszakos felülvizsgálata, a szükséges javítások időben történő elvégzése.
A KITE Zrt. az üzemanyag-ellátó rendszerek felülvizsgálatához és javításához is a legkorszerűbb technológiával rendelkezik. A Speciális Szakműhely falain belül vállalják Common Rail szivattyúk tisztítását, a kopott alkatrészek cseréjét, tesztpadon történő bemérését, injektorok tesztelését, minősítését, a javítható típusok tisztítását, javítását és tesztpadon történő kódolását, Rail csövek tisztítását, nyomáspróbáját, szenzorok, szabályozószelepek vizsgálatát.
Füstgázkezelő rendszerek tisztítása
A DPF-szűrők feladata a nem elégethető szilárd szennyeződések kiszűrése a dízelmotorok füstgázaiból, illetve azok DPF-ben tartása. A DPF cseréje költséges, a kiürítése azonban megfelelő technológia alkalmazásával, időben végrehajtva megoldható, ezért érdemes azt alkalmazni. A DPF tisztítása az új DPF árának töredékéből megoldható.
DPF- és DOC-tisztítóberendezések lehetővé teszik a szűrők áteresztőképességénekmérését vákuumméréssel, valamint a kerámiacellák mélységének mérését, azaz a felhalmozódott szennyezőanyag elhelyezkedésének behatárolását. A kerámiatest sűrített levegős tisztítása cellánként történik. A technológia lehetővé teszi a szennyezettebb zónák intenzívebb tisztítását is. A szűrők tisztítása addig tart, amíg azokból szennyeződés távozik. A tisztítási idő általában 40-80 perc. A KITE Zrt. által alkalmazott korszerű berendezések nemcsak a hamu eltávolítását teszik lehetővé sűrített levegős tisztítással, hanem a koromlerakódás kiégetését is. Ezt a műveletet 10-12 órás hőn tartással egy 600 °C hőmérsékletű kemencében végzik, elkerülve a kerámiatest túlzott hevítését és megolvadását. Ezzel a technológiával az időben végrehajtott tisztítás után a szűrők áteresztőképessége visszaáll a gyári előírt értékre, a szűrőkapacitásuk pedig eléri a gyári új szűrők kapacitásának 95%-át.
A helyes gépüzemeltetés nem képzelhető el a karbantartások elvégzése, szakképzett szervi szolgáltatások igénybevétele, a gyári alkatrészellátás, megfelelően felszerelt szakműhelyes háttér, és az előírt felújítástechnológia igénybevétele nélkül. A jövőben egyre nagyobb szerep fog jutni továbbá az adatalapú, gyártói elemzésekkel alátámasztott megelőző szemléletnek is, aminek segítségével többek között a felújítások optimális időpontja válik még pontosabban előre tervezhetővé, így azok jóval kisebb költséggel, még a váratlan meghibásodások, végzetes károsodások előtt kerülhetnek elvégzésre.
A motorfelújítási szolgáltatást, az üzemanyag-ellátó rendszerek javítását és a füstgázkezelő rendszerek tisztítását a KITE Zrt. országos lefedettségű szervizhálózatán keresztül vehetik igénybe.
A Speciális Szakműhely szolgáltatásaival kapcsolatos további információkért keresse a KITE Zrt. területileg illetékes kollégáit!
(X)