Gépesítés

Technika

MÁVAG T 20-25 TRAKTOR

A Magyar Királyi Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak (MÁVAG) közel 150 éves gyártási tradíciójával a gőzgépek és a mezőgazdasági gépek piacán meghatározó sikeres cég volt. A hazai és nemzetközi piacon ismertek voltak a MÁVAG mezőgazdaság számára készített munkagépei is.

Több mint 100 éves tradícióval rendelkezett a mezőgazdasági erőgépek piacán, erről itt és itt  írtunk. Amennyire ismert és sikeres volt a mezőgazdasági gépek terén, annyira nem volt sikeres a traktorok gyártásában és forgalmazásában a magyar piacon, bár korszerű traktorokat készített. A gyártott traktorok a MÁVAG PT és a MÁVAG BN 40 a korát meghaladó korszerű elvek és technikák mentén készültek, külföldi piacokon sikeresek is voltak, a hazai piac viszont alulértékelte e traktorokat. Ennek tudható be, hogy a gyár „műszaki visszalépésként” – HSCS traktorok gyártási és értékesítési sikereit látva – kétütemű, izzófejes traktorral jelentkezett a piacon 1938-ban, MÁVAG T 20-25 típusnév alatt.

Fotó: MÁVAG T 20-25

A kétütemű diesel motor műszaki paramétereiben a HSCS R 20-22 típust követte. Furata 160 mm, lökete 210 mm volt, megegyezően a HSCS traktor geometriájával. Üzemanyaga gázolaj volt. A motor üzemi fordulatszáma 800 f/perc volt, ahol 25 LE teljesítményt nyújtott. Indítása – az izzófejes motorok, így a HSCS traktorokhoz hasonlóan – izzító lámpával, az izzókúp felmelegítésével és kézi erővel a lendítőkerék „lengetésével” történt. Megjelenésében és méreteiben is jellemzően a HSCS R 20-22 típusú traktorral azonos paraméterekkel rendelkezett. Hosszúsága 2500 mm, szélessége 1460 mm, míg magassága 1510 mm volt. 1200 mm/1520 mm nyomtáv és tengelytáv paraméterekkel rendelkezett. Tömege 100 kg-mal kisebb volt, mint a „minta”, így 1550 kg-ot nyomott.

Fotó: MÁVAG T 20-25

Sebességváltója előre 4, hátra 1 fokozatot biztosított. Szíjtárcsával is ellátták, amely képes volt mindkét irányú forgásra és hajtásra! A T 20-25 traktor közepes nagyságrendű traktor, amelyet mezőgazdasági munkákra fém (körmös) kerék szerkezettel, fúvott gumiabroncsokkal ellátva közúti szállítási feladatokra használtak.

Fotó: MÁVAG T 20-25

A hasonlóság a HSCS gépekkel és a műszaki paraméterek azonossága következményekkel járt. Másolás gyanújával a HSCS beperelte a MÁVAG Gépgyárat, amit egy peren kívüli megállapodással zártak le. A megállapodás szerint tiltották a T 20-25 gyártását 15 évig, és korlátozták a MÁVAG traktorok forgalmazását is!

A második világháború után az államosítást követően, mezőgazdasági erőgép-hiány miatt újra gyártották a MÁVAG T 20-25 traktort. Egy évtizeddel a megjelenése után, 1948-ban kerültek e traktorok a magyar mezőgazdaságba, jellemzően az Állami Gépállomásokra. A traktor társadalmi fogadtatását az előzmények után még az is megpecsételte, hogy Budapesten a parlament előtti téren az újragyártást követő első bemutatón felborult! Köztudottan a kétütemű diesel motor mindkét irányba elindítható volt, és a bemutatón az üzemi forgásiránnyal ellentétesen elinduló traktor hátrameneti fokozatban előre haladva próbálta teljesíteni a tervezett „nyolcasokat”, de már az első manővernél felborult.

Fotó: MÁVAG T 20-25 szánt

A bemutatkozás sikertelensége ellenére az alakuló Gépállomások jellegzetes erőgépeként „kis Hofherr” becenévvel vonult be a magyar falu életébe. 1956-ig gyártották, 2600 darab készült a traktorból. Az 1950 években országszerte ismert és kedvelt típus volt. Hazai múzeumokban és magángyűjteményekben több működőképes példánya is fennmaradt az utókornak. Többek között a Szent István Egyetem Szakmúzeumában is megtekinthető egy eredeti példány.

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

 

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

 

 

 

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Szakmai partner
Nyakas Farm
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés