Gépesítés
Technika
MÁVAG BN 40 traktor
Az 1930-as évek hazai gépgyártásának műszaki színvonalát jól szemlélteti a MÁVAG Gépgyár új traktora, amelyet korszerű építési elvek alapján terveztek és színvonalas gyártástechnológiával valósítottak meg.
A Magyar Kir. Állami Gépgyár a MÁVAG PT típusú traktor után (https://www.agrotrend.hu/technika/gepesites/mavag-pt-traktor), egy új konstrukcióval jelentkezett 1930-ban. Az új petróleum üzemű traktor a MÁVAG BN 40 jelzést kapta.
A MÁVAG tradicionálisan több mint 100 éve részt vállalt a mezőgazdasági traktorok gyártásában (https://www.agrotrend.hu/technika/gepesites/mht-szivogazutimozdony). Az 1920-30 években a gőzgépes tradíciót is fenntartotta az ASTRA termékében (https://www.agrotrend.hu/technika/gepesites/astra-ekemozdony). 1930-ban a kor kiemelkedő műszaki színvonalú termékével rukkolt elő! A 20. század derekán az ismert, világszínvonalat képviselő európai traktorok – Hanomag, Austin – mellett a magyar MÁVAG BN 40 típus is méltán vívott ki magának nemzetközi elismerést.
A MÁVAG BN traktor erőforrása saját fejlesztésű motor volt. A motor négyütemű, négyhengeres, álló elrendezésű, soros, felülvezérelt petróleum- benzin üzemű erőforrás, melynek furata 120 mm, lökete 160 mm mérettel rendelkezett. A 7,2 literes motor 40 LE gyakorlati teljesítményt képviselt. Gyújtása Bosch mágnes, porlasztója Solex karburátor volt. Elméleti teljesítménye 42 LE, 1060 f/perc üzemi fordulatszám mellett. Fagáz üzemű változata is létezett!
Fennmaradt műszaki vizsgálatok alapján bizonyítható, hogy a kor világszínvonalán, gondos kiegyensúlyozással készült a motor, így jelentős műszaki fejlődést hordozott. A pontos megmunkálás és illesztés lehetővé tette, hogy „a kenőolaj-fogyasztása hosszú időn át alacsony szinten maradt, a gyújtógyertyák „elolajosodásának” veszélye csökkent”. A cserélhető hengerhüvelyek anyaga speciális króm-nikkel acélöntvény, a dugattyúk nikkel ötvözésűek voltak. Kiemelkedő tulajdonsága volt a MÁVAG BN 40 típusú traktor motorjának, hogy üzemanyag fogyasztása 280 gramm/LE volt, ez ettől kezdve arányosítási, hitelesítési pontként működött!
A motor teljesítményt egy lamellás dörzskapcsoló kapcsolta és vitte át a hajtómű rendszerre, a zárt házban után-állítható kúpgörgős csapágyakba ágyazott tengelyeken. Az edzett és köszörült homlokfogaskerekkel épített sebességváltó három előre 4,3-8,9 km/óra és 3,1 km/óra hátrameneti fokozattal rendelkezett. Az előtét tengelyre szerkesztették a differenciálművet, a ma jellemző és általános (hajtott) hátsó tengelyek közé épített elvekkel szemben.
Kettős üzemanyag tartálya az indításhoz 15 liter benzin, az üzemhez 105 liter petróleum befogadására volt alkalmas. Tömege 2200 kg. A közepes és nagy gazdaságok kedvelt és üzembiztos traktora volt. 1930 és 1944 között 232 darabot készítettek e típusból a Magyar Kir. Állami Gépgyárban Budapesten.
dr. Hentz Károly
igazgató, főmuzeológus
Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum
agrotrend.hu / dr. Hentz Károly