Gépesítés

Technika

MÁVAG BN 40 traktor

Az 1930-as évek hazai gépgyártásának műszaki színvonalát jól szemlélteti a MÁVAG Gépgyár új traktora, amelyet korszerű építési elvek alapján terveztek és színvonalas gyártástechnológiával valósítottak meg.

A Magyar Kir. Állami Gépgyár a MÁVAG PT típusú traktor után (https://www.agrotrend.hu/technika/gepesites/mavag-pt-traktor), egy új konstrukcióval jelentkezett 1930-ban. Az új petróleum üzemű traktor a MÁVAG BN 40 jelzést kapta.

A MÁVAG tradicionálisan több mint 100 éve részt vállalt a mezőgazdasági traktorok gyártásában (https://www.agrotrend.hu/technika/gepesites/mht-szivogazutimozdony). Az 1920-30 években a gőzgépes tradíciót is fenntartotta az ASTRA termékében (https://www.agrotrend.hu/technika/gepesites/astra-ekemozdony). 1930-ban a kor kiemelkedő műszaki színvonalú termékével rukkolt elő! A 20. század derekán az ismert, világszínvonalat képviselő európai traktorok – Hanomag, Austin – mellett a magyar MÁVAG BN 40 típus is méltán vívott ki magának nemzetközi elismerést.

A MÁVAG BN traktor erőforrása saját fejlesztésű motor volt. A motor négyütemű, négyhengeres, álló elrendezésű, soros, felülvezérelt petróleum- benzin üzemű erőforrás, melynek furata 120 mm, lökete 160 mm mérettel rendelkezett. A 7,2 literes motor 40 LE gyakorlati teljesítményt képviselt. Gyújtása Bosch mágnes, porlasztója Solex karburátor volt. Elméleti teljesítménye 42 LE, 1060 f/perc üzemi fordulatszám mellett. Fagáz üzemű változata is létezett!

 

Fennmaradt műszaki vizsgálatok alapján bizonyítható, hogy a kor világszínvonalán, gondos kiegyensúlyozással készült a motor, így jelentős műszaki fejlődést hordozott. A pontos megmunkálás és illesztés lehetővé tette, hogy „a kenőolaj-fogyasztása hosszú időn át alacsony szinten maradt, a gyújtógyertyák „elolajosodásának” veszélye csökkent”. A cserélhető hengerhüvelyek anyaga speciális króm-nikkel acélöntvény, a dugattyúk nikkel ötvözésűek voltak. Kiemelkedő tulajdonsága volt a MÁVAG BN 40 típusú traktor motorjának, hogy üzemanyag fogyasztása 280 gramm/LE volt, ez ettől kezdve arányosítási, hitelesítési pontként működött!

A motor teljesítményt egy lamellás dörzskapcsoló kapcsolta és vitte át a hajtómű rendszerre, a zárt házban után-állítható kúpgörgős csapágyakba ágyazott tengelyeken. Az edzett és köszörült homlokfogaskerekkel épített sebességváltó három előre 4,3-8,9 km/óra és 3,1 km/óra hátrameneti fokozattal rendelkezett. Az előtét tengelyre szerkesztették a differenciálművet, a ma jellemző és általános (hajtott) hátsó tengelyek közé épített elvekkel szemben.

Kettős üzemanyag tartálya az indításhoz 15 liter benzin, az üzemhez 105 liter petróleum befogadására volt alkalmas. Tömege 2200 kg. A közepes és nagy gazdaságok kedvelt és üzembiztos traktora volt. 1930 és 1944 között 232 darabot készítettek e típusból a Magyar Kir. Állami Gépgyárban Budapesten.

 

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Szakmai partner
Nyakas Farm
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés