Gépesítés

Technika

Gumihevederrel a szőlőhegyre?

Kerék a gumiheveder ellen — a Kubota az M5091 traktort gumihevederes járószerkezettel is kínálja. De melyik a jobb megoldás?

A jövőben a Kubota Európában is kínál kisméretű gumihevederes járószerkezettel ellátott traktorokat. Ez elég ok arra, hogy összehasonlítsuk a szőlőhegyen használt kerekes és gumihevederes traktorokat a Weinsbergi Állami Bor- és Gyümölcstermesztési Kutató-Képző Intézet (LVWO) segítségével.

A bejárhatóság minden bizonnyal a szőlőültetvény gazdasági sikerének egyik legfontosabb garanciája. És minél meredekebb a fekvése, annál kritikusabbá válik az egész.

Itt minden bizonnyal sokat el lehet érni egy bizonyos pontig egy (félig) gumihevederes járószerkezettel. A nagy felfekvőfelületnek köszönhetően például a (vonó)erő jobban átvihető a talajra anélkül, hogy a talajnyomást tovább kellene növelni. Ugyanakkor természetesen a gumihevederes traktoroknak is megvannak a maguk hibái. A vételár általában magasabb, a vezetési kényelem és a kormányozhatóság a fordulóknál gyakran gyengébb. Ehhez jön még a gumihevederek nagyobb a teljesítményigénye, a karbantartáshoz szükséges ráfordítás és a kopás. Mindezen tényezőkkel kapcsolatban felkértük az LVWO Weinsberg hallgatóit, hogy Martin Strauß irányítása alatt hasonlítsanak össze egy kerekes és egy gumihevederes traktort a gyakorlati munkavégzés során (lásd az alábbi rovatot: „Így látják a gumihevedereket a gyakorlatban”).

De nézzük először a műszaki felépítést! A Kubota programjában az M5001 Narrow három modellje található. Az M5071N 73 lóerős, az M5091 93 lóerős, az M5101 pedig 105 lóerős. Mindhárom traktorban a Kubota saját gyártmányú négyhengeres V3800-CR-TIE4 motorja található, ami a részecskeszűrőnek köszönhetően megfelel a Stage IIIB emissziós szabvány előírásainak, és 76 literes üzemanyagtartályból kapja a gázolajat.

A Kubota csak az M5091 modellt kínálja félig hevederes változatban. Az M5101 traktorban a további 12 lóerő biztosan jót tenne a rendszernek, de erről később még lesz szó…

Az M5 változat sebességváltója három csoportot és hat fokozatot kínál. Így a terhelés alatt kapcsolható irányváltó kapcsolásnak köszönhetően 18/18 kapcsolási fokozat áll rendelkezésre.

Néhány szó az M5091 futóművéről.

Az első tengely a Kubota traktorokra jellemző kúpos fogaskerék-meghajtással rendelkezik, amely nemcsak kardáncsukló nélkül működik, és a hasmagasságot növeli, hanem 55°-os aláfordulási szöget is lehetővé tesz. Ehhez jön még a (szintén a Kubota traktorokra jellemző) „BiSpeed-Turn” kanyarodási rendszer. Ha a rendszer aktív, akkor az összkerékhajtáson keresztül az első kerekek fordulatszáma 35°-os aláfordulási szögtől kezdve 60%-kal automatikusan növekszik, hogy a traktort a kanyarban húzza.

Ezzel kapcsolatban végeztünk egy mérést: az M5101 esetében (a gumiabroncsok mérete elöl 280/70 R 18) a fordulási kör 9,10 m-ről mindössze 8,0 m-re csökkent — ez nagyon jó!

És az M5001 gumihevederes változata?
A BiSpeed rendszer nélkül a félig hevederes traktor tényleg megfordul már 9,60 méteren. És a „BiSpeed” rendszerrel — amelyet mindenképpen csak szilárd burkolat nélküli felületen érdemes aktiválni — ez mindössze 8,30 m, ami csak néhány centiméterrel több, mint a kerekes gépek esetében!

Itt azonban nem akarjuk elhallgatni a gumihevederes traktor egyik hátrányát: forduláskor az első tengely által történő „radírozást”. Ez különösen nehéz függesztett munkagépek és kevés első ballasztsúly esetén jelentkezik.

Kulcsszó a gumiheveder. A Kubota a keskeny nyomtávú traktorok számára saját maga gyártja a háromszög alakú gumi- hevederes járószerkezetet. Annak érdekében, hogy ezt be lehessen építeni az M5091 modellbe, a tengely tölcsér alakú részében homlok kerekes hajtás van, egyébként a traktor többi része változatlan. A hevedereket a felső hajtókerék formazáró módon hajtja. Lent az első és a hátsó hevederfe-
szítő kerekek között két támasztókerék pár található annak érdekében, hogy a súlyt a lehető legegyenletesebben lehessen a talajra átvinni.

A felfekvő felület terén a kis japán traktornak a kerekes traktorok nem tudnak újat mutatni: a 28 cm széles hevederek 111 cm hosszúságon érintkeznek a talajjal — mindezt 143 cm külső szélesség mellett!

Ez a kerekes gépekkel összehasonlítva óriási stabilitást biztosít. Ugyanez vonatkozik a vonóerő átvitelére: a gumihevederek bordái jobban összekapcsolódhatnak a talajjal, mint a kerekek gumiabroncsai.

Természetesen hátrányai is vannak a gumihevedereknek. A sok forgó rész miatt a két járószerkezet gördülési ellenállását nem szabad alábecsülni. A 93 lóerőre teljes egészében szükség van, hogy az M5091 traktor elérje a 30 km/h maximális sebességet. Ebben az esetben biztosan jobb lenne, ha Kubota az M5101 traktort is  felszerelné gumihevederekkel. Ezen felül természetesen a vezetési kényelem is kisebb. Mivel a levegővel telt gumiabroncsok rugózásának hiányát nem kompenzálja például vezetőfülke rugózás, a hosszabb, és mindenekelőtt a gyorsabb közúti haladás nem javasolt.
Egyébként a vezetőfülke sok dicséretet érdemel — a helykínálat és a kilátás példa- értékű. Az alapfelszereltséghez tartozó légkondicionálás, a vezetőfülke egyenes kialakítású padlója, a lábpedállal állítható magasságú kormánykerék, stb. nem adnak okot a kritikára. 

ADATIRÁNYTű
Kubota M5091N
Motor
68 kW/93 LE (97/98/EG szerint) 3,8 l hengerűrtartalmú, négyhengeres V3800-CR-TIE4 motor, Stage IIIB környezetvédelmi besorolás diesel részecskeszűrővel AdBlue nélkül, 76 l üzemanyagtartály

Sebességváltó
18/18, 6 fokozat, 3 csoport, terhelés alatt kapcsolható irányváltó, 30 km/h-ra csökkentve, TLT 540/540E vagy 540/540E/1000, elektrohidraulikusan kapcsolható Függesztőszerkezet / Hidraulika II. kat. keret 2,3 t emelési kapacitással, fogaskerekes szivattyú 69 l/perc teljesítménnyel, maximum 5 kétkörös hidraulikaszelep elöl és hátul

Futómű
Gumiabroncsok elöl 280/70 R18, hátul gumihevederes járószerkezet 28 cm széles, 111 cm hosszú, összkerékmeghajtás BiSpeed rendszerrel
Árak (nettó)
54000 € gumiheveder nélkül
64000 € gumihevederrel

További tudnivalók röviden:

  •  A TLT elektrohidraulikusan kapcsolható és két fordulatszámot kínál: 540/540E vagy opcióban 540/540E/1000), mely fokozatok kívülről kapcsolhatók.
  • A Kubota adatai szerint a II. kategóriájú hátsó függesztő szerkezet emelési kapacitása 2,3 tonna, ez jó érték.
  • A munkahidraulika csak 69 l/perc teljesítményű fogaskerekes szivattyúval rendelkezik. Ez kevés lehet, különösen a szőlő- és a gyümölcstermesztés területén használt bonyolult eszközkombinációk esetében.
  • Ezzel szemben a maximálisan elérhető öt hidraulika csatlakozás elöl és hátul nagyszerű.
  • Opcionálisan kapható egy Tellus terminál, például egy kormányrendszer használatához, vagy ISOBUS eszközök vezérléséhez.
  • A teszt során használt traktorunk Reichhardt PSR kormányrendszerrel volt felszerelve. Erről később egy külön cikkben fogunk beszámolni.

Végül az árakról. A Kubota M5091 kerekes változatban légkondicionálóval stb. felszerelve az árlista szerint körülbelül 54 000 euróba kerül (minden ár nettó ár). A gyárilag felszerelt gumihevederes változat a Kubota adatai szerint mintegy 10 000 euróval többért szerepel a listán. Ez szenzációsan kevés azokért a kiegészítő lehetőségekért, amelyeket a járószerkezet kínál.
Ennek ellenére ki kell tudnunk használni olyan dolgokat, mint a nagyobb vontatási teljesítmény és jobb emelkedési képesség a domboldalakon, vagy az alacsonyabb talajnyomás, mivel a gumihevederes járószerkezeteknek felépítésükből adódó hátrányai is vannak. Az alacsonyabb vezetési kényelem mellett elsősorban ide tartozik a gumihevederes járószerkezetek magas gördülési ellenállása, valamint az, hogy a traktor kevésbé alkalmas szállítási munkákra.


agrotrend.hu / Profi Magazin

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Szakmai partner
Nyakas Farm
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés