Gépesítés

Technika

JÁFI KM 18/I. és KM 18/II. traktorok

A Nehézipari Központ és a Központi Autótervező Iroda összevonásával 1950-ben megalakult a JÁRMűFEJLESZTÉSI INTÉZET (JÁFI). Feladatköre gépjárművek mintapéldányainak fejlesztése volt. A katonai feladatok mellett mezőgazdasági célú traktorok fejlesztésével is foglalkozott.

Az 1950-es években a mezőgazdaság jellemzően nehéz talajmunkákra alkalmas – G-35, T 20-25, DT-413 típusú – erőgépekkel rendelkezett. A központi gépesítési program keretében cél volt egy korszerű univerzális, mezőgazdasági célú traktor kifejlesztése.

Az első mezőgazdasági célú fejlesztési feladat egyszerre két traktor koncepció megalkotása volt. A JÁFI 1954-ben két izzófejes univerzális traktor kísérleti típusával jelentkezett. Nem véletlenül! A hazai mezőgazdaságban közkedvelt volt az izzófejes konstrukció, ezen elven működő traktort gyártott a HSCS (később VÖCSI) és a MÁVAG is. Ugyanakkor a kor műszaki színvonalán a könnyű univerzális traktor alkalmazására volt igény. E két meghatározó körülmény figyelembevételével alkották meg a JÁFI mérnökei a KM 18/I típusú mindenes traktort, és a KM 18/II eszközhordozó traktort. A 18 LE teljesítményű kísérleti gépek a kor mérnöki bravúrjának tekinthetők, hiszen a robosztus kétütemű izzófejes motort – önálló motor fejlesztéssel – könnyű univerzális mezőgazdasági célú traktorokba építették be.

A JÁFI munkatársai a KM 18/I típusú traktorhoz M-18/I típusjellel motort fejlesztettek ki. Műszaki tulajdonságai egyhengeres, fekvő, kétütemű dízel-motor, forgattyúsház sűrítéssel, hurkos öblítéssel. A közvetlen befecskendezésű, kis kompresszió-viszonyú, kúpos égésterű erőforrás egyedi konstrukció volt. A motor kenése ún. csepegtető rendszerű volt, amelyhez egy „támolygó-tárcsás” dugattyús szivattyú szállította a kenőanyagot. A KM 18/I univerzális mindenes traktortípus a klasszikus traktorelvre épült. Jellemzője volt a hátsó kerékhajtás, az önhordó váz, és a traktor hossztengelyében szimmetrikusan elhelyezett motor.

A KM 18/I mindenes traktor fejlesztésével párhuzamosan készült a KM 18/II típusú eszközhordozó traktor. Az e típushoz kifejlesztett motort M-18/II típusként hivatkozták. Működési elvében az M 18/I típussal azonos volt, az eltérést az álló elrendezés jelentette. A közvetlen befecskendezésű, kúp alakú égésterű motor indítását dekompresszor és izzítóspirál segítette.

Az eszközhordozó kistraktort kertészeti és kommunális feladatok ellátására tervezték. Rendkívül érdekes, egyedi traktor-építési koncepciót képviselt. A motor aszimmetrikusan a traktor bal oldalára és hátra eltolva a vezetőplatform mellé került beépítésre. A traktor elején eszközhordozó váz került kialakításra. A motorról közvetlen kapott meghajtást a munkagép meghajtó tengelycsonk (TLT), amelynek kapcsolását külön tengelykapcsoló biztosította.

A Vörös Csillag Traktorgyárral kooperálva 1955-ben 3-3 db KM 18/I és KM 18/II traktor készült. A kísérleti példányok elkészülte után sorozatgyártás nem indult, mert állami kormányzati szakpolitikai határozatok nagyobb teljesítményű traktorok kifejlesztését határozták meg feladatul a JÁFI számára. Rövid határidővel utasították a JÁFI-t egy nagyobb teljesítményű univerzális traktor kifejlesztésére, de erről a sorozat következő cikkében számolunk be.

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Az Év Agrárembere támogatók

 
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Szakmai partner
Nyakas Farm
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
 
Hirdetés

Facebook

Hirdetés