Gépesítés
Technika
JÁFI KM 18/I. és KM 18/II. traktorok
A Nehézipari Központ és a Központi Autótervező Iroda összevonásával 1950-ben megalakult a JÁRMűFEJLESZTÉSI INTÉZET (JÁFI). Feladatköre gépjárművek mintapéldányainak fejlesztése volt. A katonai feladatok mellett mezőgazdasági célú traktorok fejlesztésével is foglalkozott.
Az 1950-es években a mezőgazdaság jellemzően nehéz talajmunkákra alkalmas – G-35, T 20-25, DT-413 típusú – erőgépekkel rendelkezett. A központi gépesítési program keretében cél volt egy korszerű univerzális, mezőgazdasági célú traktor kifejlesztése.
Az első mezőgazdasági célú fejlesztési feladat egyszerre két traktor koncepció megalkotása volt. A JÁFI 1954-ben két izzófejes univerzális traktor kísérleti típusával jelentkezett. Nem véletlenül! A hazai mezőgazdaságban közkedvelt volt az izzófejes konstrukció, ezen elven működő traktort gyártott a HSCS (később VÖCSI) és a MÁVAG is. Ugyanakkor a kor műszaki színvonalán a könnyű univerzális traktor alkalmazására volt igény. E két meghatározó körülmény figyelembevételével alkották meg a JÁFI mérnökei a KM 18/I típusú mindenes traktort, és a KM 18/II eszközhordozó traktort. A 18 LE teljesítményű kísérleti gépek a kor mérnöki bravúrjának tekinthetők, hiszen a robosztus kétütemű izzófejes motort – önálló motor fejlesztéssel – könnyű univerzális mezőgazdasági célú traktorokba építették be.
A JÁFI munkatársai a KM 18/I típusú traktorhoz M-18/I típusjellel motort fejlesztettek ki. Műszaki tulajdonságai egyhengeres, fekvő, kétütemű dízel-motor, forgattyúsház sűrítéssel, hurkos öblítéssel. A közvetlen befecskendezésű, kis kompresszió-viszonyú, kúpos égésterű erőforrás egyedi konstrukció volt. A motor kenése ún. csepegtető rendszerű volt, amelyhez egy „támolygó-tárcsás” dugattyús szivattyú szállította a kenőanyagot. A KM 18/I univerzális mindenes traktortípus a klasszikus traktorelvre épült. Jellemzője volt a hátsó kerékhajtás, az önhordó váz, és a traktor hossztengelyében szimmetrikusan elhelyezett motor.
A KM 18/I mindenes traktor fejlesztésével párhuzamosan készült a KM 18/II típusú eszközhordozó traktor. Az e típushoz kifejlesztett motort M-18/II típusként hivatkozták. Működési elvében az M 18/I típussal azonos volt, az eltérést az álló elrendezés jelentette. A közvetlen befecskendezésű, kúp alakú égésterű motor indítását dekompresszor és izzítóspirál segítette.
Az eszközhordozó kistraktort kertészeti és kommunális feladatok ellátására tervezték. Rendkívül érdekes, egyedi traktor-építési koncepciót képviselt. A motor aszimmetrikusan a traktor bal oldalára és hátra eltolva a vezetőplatform mellé került beépítésre. A traktor elején eszközhordozó váz került kialakításra. A motorról közvetlen kapott meghajtást a munkagép meghajtó tengelycsonk (TLT), amelynek kapcsolását külön tengelykapcsoló biztosította.
A Vörös Csillag Traktorgyárral kooperálva 1955-ben 3-3 db KM 18/I és KM 18/II traktor készült. A kísérleti példányok elkészülte után sorozatgyártás nem indult, mert állami kormányzati szakpolitikai határozatok nagyobb teljesítményű traktorok kifejlesztését határozták meg feladatul a JÁFI számára. Rövid határidővel utasították a JÁFI-t egy nagyobb teljesítményű univerzális traktor kifejlesztésére, de erről a sorozat következő cikkében számolunk be.
dr. Hentz Károly
igazgató, főmuzeológus
Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum
agrotrend.hu / dr. Hentz Károly