Gépesítés
Technika
HSCS R-25 és L-25 traktorok
A HSCS Rt. a két világégés között a legnagyobb gyártási kapacitással és a legtöbb mezőgazdaságban használt traktorral büszkélkedhetett hazánkban. A hazai és a nemzetközi sikerek birtokában a Hofherr gyár jelentős traktorfejlesztési programba kezdett. A munka eredményeként 1932-ben létrejött egy 25 LE-s mezőgazdasági erőgép koncepciója és annak első típusa az R-25 típusú traktor, amelyet szabadalmaztattak.
A HSCS R-25 – jelölték R-25 A-nak is – traktor struktúrája a K-40 típusból ismert elrendezésre épült, miközben valamennyi szerkezeti elemében a kor műszaki fejlesztési eredményeit hordozta. A HSCS új traktora egy új motor- és traktor család előfutára volt.
A gépgyár új motort fejlesztett úgy, hogy az egyhengeres, fekvő fél-dízel, izzókúpos működési elvet megtartotta. Az új konstrukción módosult a kompressziótér, a dugattyú és a dugattyúfej alakja, az előkamra és ehhez kötődően az izzókúp alakja és geometriája is. Figyelemreméltó változás, hogy a motor méretei jelentősen megváltoztak. Hengerfurata 190 mm-re csökkent, a löket az eddigi típusokhoz képest lényegesen csökkent, és a hengerfurattal azonos értékű 190 mm lett! A műszaki változásokat a technológia fejlődése eredményezte. A pontosabb megmunkálás jobb tömítettséget eredményezett, lehetőséget adva a motor űrtartalom csökkentésének, úgy hogy a motorteljesítmény megmaradt. Jól szemlélteti a műszaki fejlődést, hogy az előző K-40 motorcsaládnál 1 liter motor-térfogatonként 4-4,2 LE teljesítményt szolgáltattak a motorok, az új motor esetében 4,6-4,8 LE volt e fajlagos mutató.
Az R-25 motorja 25 LE teljesítményt biztosított 800 f/perc fordulaton. Súrlódó kúpos tengelykapcsolóval és korszerűsített homlok-fogaskerekes hajtóművel szerelték. 2 előre, egy hátrameneti sebesség fokozattal rendelkezett. Műszaki újdonsága, hogy a már ismert aratógépek üzemeltetésére önálló tengely kihajtást biztosított – ez ma a TLT -, melynek fordulata 515 f/perc volt. Eke-kiemelő berendezést is hordozott!
Az R-25 típussal párhuzamosan a korabeli műszaki trendekre építve lánctalpas járószerkezet fejlesztésével is foglalkozott a HSCS Rt. A kerekes típus mellett 1932-ben L-25 (B) típusjellel került forgalomba az első hazai lánctalpas – hernyótalpas – traktor!
Járószerkezete kivételével teljesen azonos volt az R-25 traktor és motor szerkezetével. Az L-25 típusú lánctalpas járószerkezetű traktor mindkét oldali lánctalphajtásba épített lamellás kormány tengelykapcsolóval és fékkel készült. A traktor irányítása két botkormánnyal és két lábműködtetésű fékkel történt.
Egy év gyártás után módosított típusokkal jelent meg a pesti cég. Az R-25 A fejlesztett változata R-25 C, míg az L-25 B módosított típusa az L-25 D lett. A traktorok geometriai mérete és tömege megnőtt az új erőgépeknek, plusz egy sebesség fokozatot kaptak.
Az R-25 és L-25 traktorokat a HSCS Rt. nemzetközi piacra szánta, ahol jelentős kereskedelmi sikereket ért el. Öt nyelvű (magyar, német, francia, angol, olasz) dokumentációval szállították!
dr. Hentz Károly
igazgató, főmuzeológus
Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum
agrotrend.hu / dr. Hentz Károly