Gépesítés
Technika
HSCS „őSTRAKTOROK”
A budapesti székhelyű HSCS Rt. 1923-ban végleg elkötelezte magát a traktorgyártás mellett.
Már 150 évvel ezelőtt gyártott gőzgépeket, 1904-től lokomobilokat és stabil motorokat is készített, majd 1913-ban mutatta be első belsőégésű motorral működő magajáró gépét. De csak az 1920-as évek elején kezdett traktor-gyártási kísérletekbe, igaz hogy rendkívül gyorsan a hazai traktorgyártás meghatározó gazdasági szereplőjévé vált.
A Hofherr–Schrantz–Clayton–Shuttleworth Rt. (HSCS) a hazai mezőgazdasági gépgyártás egyik zászlóshajója. Hofherr Mátyás 1869-ben alapított gépgyárat.
Később a cég felvásárolta az 1842-ben alapított Clayton – Shuttleworth & Comp. gépgyárat. Egyik legnagyobb hazai mezőgazdasági gépgyárként jegyezzük.
1917-ben László Sándor személyében a Titán traktort gyártó Magyar Motor és Gépgyártól igazoltak szakembert. A HSCS-ben megkezdődött a mezőgazdasági erőgépek fejlesztése. A 10 éves tradícióval rendelkező benzin-, szívógáz- és petróleumlokomobilok bázisán 1923-ban traktorokat fejlesztettek, bár mindezeket magajáró néven dokumentálták. Jellegükben a traktorok műszaki jellemzőit hordozták és az üzemi kísérletek is e funkciókat vizsgálták. Párhuzamos üzemi kísérletek folytak a motor elvének kiválasztására. A hajtást – erőforrás típustól függetlenül – homlokfogaskerekek vitték át a hátsó járókerekekre. Mozgékonyságuk, vonóhorgon és szíjtárcsán leadott teljesítményük a korabeli traktorok között kiemelkedő volt!
HSCS MEX-22
MEX-22 típusjellel 1923-ban a HSCS benzinüzemű magajárót készített. A saját fejlesztésű lokomobilokban már bevált, LO néven gyártott 22 LE teljesítményű benzinmotor volt az erőforrása. E traktorok műszaki újdonsága volt, hogy sűrített levegővel működő indítókészülékkel készítették. A gyártást néhány darab után megszüntette a gyár.
HSCS MES-25
MES-25 típusnév alatt a HSCS – ugyanabban az évben – gázmotoros magajárót is gyártott. A 25 LE-s szívógázmotoros traktor előnye volt a magas üzemanyag árak mellett és az ellátási nehézségek miatt, a szilárd üzemanyagra épülő gázmotoros üzem. A két generátoros 300 f/perc fordulaton működő 18-20 LE teljesítményű „magajárók” a nagy tömegükkel – 6530 kg – versenyhátrányba kerültek.
HSCS MER-14
MET-16 és MER-14 típusnév alatt 1923-ban a HSCS petróleummotor alapra is épített két traktort. Erőforrásuk négyütemű, egyhengeres petróleummotor volt, 16 és 14 LE teljesítménnyel. A MER-14 típusnál a motor dinamikájához módosított hajtásrendszer is készült. Az új konstrukció kedvezőbb súlyeloszlást és kiemelkedő vontatási hatásfokot biztosított az erőgépnek.
Jóllehet az „őstraktorok” nem készültek nagy példányszámban, de megalapozták a hazai traktorgyártás meghatározó gyárának a Hofherr Gépgyárnak és márkának közel fél évszázados sikerét!
Ráadásul szerkezetükben hordozták azokat a műszaki megoldásokat, amelyek a későbbi sikeres hazai gyártmányokban hasznosultak.
dr. Hentz Károly
igazgató, főmuzeológus
Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum
agrotrend.hu / dr. Hentz Károly