Gépesítés

Technika

HSCS „őSTRAKTOROK”

A budapesti székhelyű HSCS Rt. 1923-ban végleg elkötelezte magát a traktorgyártás mellett.

Már 150 évvel ezelőtt gyártott gőzgépeket, 1904-től lokomobilokat és stabil motorokat is készített, majd 1913-ban mutatta be első belsőégésű motorral működő magajáró gépét. De csak az 1920-as évek elején kezdett traktor-gyártási kísérletekbe, igaz hogy rendkívül gyorsan a hazai traktorgyártás meghatározó gazdasági szereplőjévé vált.

A Hofherr–Schrantz–Clayton–Shuttleworth Rt. (HSCS) a hazai mezőgazdasági gépgyártás egyik zászlóshajója. Hofherr Mátyás 1869-ben alapított gépgyárat.

Később a cég felvásárolta az 1842-ben alapított Clayton – Shuttleworth & Comp. gépgyárat. Egyik legnagyobb hazai mezőgazdasági gépgyárként jegyezzük.

1917-ben László Sándor személyében a Titán traktort gyártó Magyar Motor és Gépgyártól igazoltak szakembert. A HSCS-ben megkezdődött a mezőgazdasági erőgépek fejlesztése. A 10 éves tradícióval rendelkező benzin-, szívógáz- és petróleumlokomobilok bázisán 1923-ban traktorokat fejlesztettek, bár mindezeket magajáró néven dokumentálták. Jellegükben a traktorok műszaki jellemzőit hordozták és az üzemi kísérletek is e funkciókat vizsgálták. Párhuzamos üzemi kísérletek folytak a motor elvének kiválasztására. A hajtást – erőforrás típustól függetlenül – homlokfogaskerekek vitték át a hátsó járókerekekre. Mozgékonyságuk, vonóhorgon és szíjtárcsán leadott teljesítményük a korabeli traktorok között kiemelkedő volt!


HSCS MEX-22

MEX-22 típusjellel 1923-ban a HSCS benzinüzemű magajárót készített. A saját fejlesztésű lokomobilokban már bevált, LO néven gyártott 22 LE teljesítményű benzinmotor volt az erőforrása. E traktorok műszaki újdonsága volt, hogy sűrített levegővel működő indítókészülékkel készítették. A gyártást néhány darab után megszüntette a gyár.


HSCS MES-25

MES-25 típusnév alatt a HSCS – ugyanabban az évben – gázmotoros magajárót is gyártott. A 25 LE-s szívógázmotoros traktor előnye volt a magas üzemanyag árak mellett és az ellátási nehézségek miatt, a szilárd üzemanyagra épülő gázmotoros üzem. A két generátoros 300 f/perc fordulaton működő 18-20 LE teljesítményű „magajárók” a nagy tömegükkel – 6530 kg – versenyhátrányba kerültek.


HSCS MER-14

MET-16 és MER-14 típusnév alatt 1923-ban a HSCS petróleummotor alapra is épített két traktort. Erőforrásuk négyütemű, egyhengeres petróleummotor volt, 16 és 14 LE teljesítménnyel. A MER-14 típusnál a motor dinamikájához módosított hajtásrendszer is készült. Az új konstrukció kedvezőbb súlyeloszlást és kiemelkedő vontatási hatásfokot biztosított az erőgépnek.

Jóllehet az „őstraktorok” nem készültek nagy példányszámban, de megalapozták a hazai traktorgyártás meghatározó gyárának a Hofherr Gépgyárnak és márkának közel fél évszázados sikerét!

Ráadásul szerkezetükben hordozták azokat a műszaki megoldásokat, amelyek a későbbi sikeres hazai gyártmányokban hasznosultak.

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Szakmai partner
Nyakas Farm
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés