Gépesítés

Technika

HSCS L traktor-széria

A HSCS Rt. az 1930-as évek közepén termékkorszerűsítési programjában az új R motorcsalád bevezetésével, kerekes és lánctalpas mezőgazdasági erőgépeket is fejlesztett és hozott forgalomba.

A budapesti gyár az R traktorszéria mellett erről itt írtunk, a lánctalpas-járószerkezetek iránti keresletet kihasználva, „hernyótalpas” traktor-szériával jelentkezett 1936-ban.

 

Fotó: HSCS-L 30-35 traktor

A HSCS lánctalpas traktor kínálatában egy időben az L 30-36 és az L 50-55 típusok jelentek meg. Az R típusú motorok közül csak a két nagyobb teljesítményű motorja köré építettek lánctalpas erőgépet. Egyrészt a cég kínálatában volt 25 LE teljesítményű lánctalpas traktor – erről a rovat előző cikkében itt irtunk – másrészt a mezőgazdaság a nagyobb teljesítményű erőgépeket igényelte, így logikus lépés volt, hogy az R motorcsalád nagyobb motorjaira alapozva kínáltak lánctalpas traktorokat.

Az 1936-ban megjelent R 30-35 típusú kerekes traktor mellett bemutatkozott a lánctalpas változat is, L 30-35 típusnév alatt. Az R 50-55 mezőgazdasági célú alaptípust lánctalpas járószerkezettel L 50-55 típusnév alatt forgalmazták, külföldön LE ROBUSTE L 50-55 homloklemezzel jelent meg.

Az R és L traktor típusok motorikusan – a motor méretlépcsőnek megfelelően – teljesen megegyeztek. Szerkezeti kialakításában kizárólag a kerekes és lánctalpas járószerkezeti különbségek jelentek meg. A lánctalpas járószerkezetek dinamikájához igazítva a sebességváltó áttételeit módosították. A 30 LE-s R motorral szerelt lánctalpas típusnál a vonóhorog teljesítmény 18 LE-ről 24 LE-re emelkedett, míg az 50 LE-s változatnál 36 LE-ről 40 LE-re nőtt.

Fotó: HSCS L 30-35 szerkezete

A HSCS L típusú traktorok irányítása két botkormánnyal valósult meg. A lánchajtáshoz és egyben a kormányzáshoz a teljesítményt oldalanként elhelyezett lemezes dörzskapcsoló vitte át azbeszt csúszófelületi burkolással. Kanyarodáskor a csúszó lemezek összenyomását csökkentették a kormánykarral – áttételen keresztül – rugó ellenében. Ekkor megcsúsztak a tárcsák és csökkent az adott oldali láncsebesség, így a traktor erre az oldalra fordult. A kormányzás hatékonyságát javította egy-egy szalagfék, melynek működtetését a lamellás-tengelykapcsolót mozgató kormánykar továbbmozgatásával biztosította a vezető.

Fotó: SL szabadalom

Az R 50-55 STRANDARD „univerzál” szélesebb sebességtartományban működő változatának lánctalpas változatát SL 50-55 típusnéven 1939-ben mutatták be. Az L 50-55 és az SL 50-55 típus motorja megegyezett az R 50-55 típus erőforrásával. A HSCS RT 1939-ben 122.367 számon szabadalmat kapott „Lánckocsi lánctalpas szántótraktorhoz (vontatóhoz)” címen és e félmerev lánctalp szerkezet biztosította az SL 50-55 típusú traktorok jobb járóképességét. A lánctalp szerkezeti kialakításában, valamint a lánctag profiljában különbözött a L 50-55 típustól. Nőtt a típus mérete és tömege. A nyomtáv a talp-szélesség növekedése miatt 30 mm-rel, 1480 mm-re nőtt. A tengelytáv is növekedett 1840 mm-re. A legjelentősebb változás, hogy a lánctalp felfekvési felülete közel 25 %-kal 7600 cm2-re nőtt.

Fotó: HSCS SL 50-55 reklám

Az L szériából az SL 50-55 típusú traktor az 1948-as államosítás után a HOFHERR-SCHANTZ TRAKTORGYÁR NV. traktorgyártási programjában is fennmaradt, majd az 1951-ben megalakult Vörös Csillag Traktorgyár (VCST) is gyártott egy szériát. A VCST háborús jóvátétel keretében feladatul kapta lánctalpas traktorok gyártását. A Szovjetunióval kötött megállapodás keretében DT típusú traktorok gyártása volt a feladat, de gyártási nehézségek miatt 1953-ban 500 db SL 50-55 traktort is gyártott, amelyek a Kínai Népköztársaságba kerültek.

 

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szakmai partner
Nyakas Farm
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés