Gépesítés
Technika
HSCS K-40 TRAKTORCSALÁD
A K 20 traktorcsalád jelentős hazai és nemzetközi sikert hozott a Hofherr márkának. A HSCS Rt. 1931-ben bemutatta a K-40 típusú teljesítmény növelt traktorát. A K-40 sorozat szerkezeti elvében követte a korábbi K 20 traktorcsalád jellegzetességeit, szerkezetét, külső megjelenésében egy új letisztult megjelenést hordozott. A HSCS Rt. traktorgyártó kapacitását megduplázta, az évi 500 darabos mennyiségről már 1000 darab/év traktor előállítására volt képes!
HSCS K-40 traktor
A K-40 típus fejlesztésénél a mezőgazdasági munkákhoz szükséges vonóerő biztosítás mellett, új igényként megjelent a közúti vontatás. A K-40 típust alapgépként használták útgyalugép építéséhez is.
A K-40 típus új korszerűsített erőforrást kapott. Az előző K traktorcsalád legnagyobb teljesítményű motorjához képest a motor furatméretét 5 mm-rel 225 mm-re megnövelték, a löketet 50 mm-rel 240 mm-re csökkentették. Az alaptípusnál az üzemi fordulatszámot jelentősen megemelték 600 f/p-re. Mindezt a gyártástechnológia fejlődése tette lehetővé. A traktor 40 LE teljesítménye mellett a vontatási teljesítmény 24 LE-re emelkedett.
K-40 traktorcsalád szerkezete
1936-ban mutatkozott be a család tagjaként a K-50 típusú traktor. Nagyobb lökettel és csökkentett fordulatszámmal biztosították az 50 LE teljesítményt. Az új típus szembetűnő eltérése a nagyobb kerékméret elől és hátul, a megnövelt tengelytáv, és a nagyobb tömeg.
A K-50 típus fejlesztését mezőgazdasági munka műveletekhez egyre növekvő vonóerő igény generálta. Tömör- és gumikerekes járószerkezettel is készült. Tipikus „szántó traktor”, nagy vontatási teljesítmény leadására volt képes, e tulajdonsága miatt később honvédségi alkalmazásra is továbbfejlesztették.
A traktorcsalád legnagyobb teljesítményű traktora 1939-ben jelent meg K 50-55 típusjelzéssel. A motor lökete 10 mm-rel csökkent, miközben az üzemi fordulatszám 750 f/p-re emelkedett és ekkor a névleges teljesítménye 55 LE volt. A gép stabilitása is javult, magassága csökkent, szélessége nőt. Negyedik sebességi fokozatként megjelent az országúti fokozat is e típusnál.
K-40 család műszaki adatok
Az 1930-as években hazai traktorok között a legnagyobb teljesítményre volt képes a K 50-55 típus. Tömör- és gumikerekes járószerkezettel is készült, 18-20 km/óra sebességgel közúti vontatásra is alkalmassá vált. Gumikerekes, úgynevezett ipari változat jelölésére KI típusjelet használtak. Ipari traktoroknál a járószerkezetet és a hajtóművet is módosították.
KI-50 munkában
Az 1930-as évek végén a traktorcsalád tagjaként KV-40, KV-50 jelzéssel katonai vontató készült. Fejlesztési cél a teljesítmény növelése, a járóképesség és a terepjáró képesség javítása volt. Az igényekhez igazodva hátul dupla kerékkel, lapátkapaszkodókkal szerelték fel. A magyar hadsereg tüzérségi vontatóként használta. Nagy hangja miatt a katonák a „hazaáruló” névvel illeték.
A továbbfejlesztett Super KV-50 kerekes és a KV-50L féllánctalpas, rakfelülettel ellátott vontató sorozatgyártására 1944-ben már nem került sor.
A típuscsalád legnagyobb mezőgazdasági tagja a K 50-55 típus, Gödöllőn a Szakmúzeum állandó kiállításán megtekinthető!
dr. Hentz Károly
igazgató, főmuzeológus
Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum
agrotrend.hu / dr. Hentz Károly