Gépesítés
Technika
GÉM Traktor
A Gazdaságberendező és Motoreke Rt. a motoreke forgalmazást és gyártást követően saját fejlesztésű traktorral jelent meg a piacon. A GÉM traktor szántóföldi kísérletei 1928 tavaszán Tiszadobon kezdődtek és még ebben az évben bemutatkozott a Pusztaújkúton megrendezett Országos Szántógépbemutatón.
1916-ban jött létre a Gazdaságberendező és Motoreke Rt. Budapesten, az 1912-ben alapított Munkácsi és Bánki (Donát) mérnökiroda jogutódjaként. Kezdetben a Stock – később Raupenstock – motorekék hazai vezérképviseleteként működött, majd kísérletezett motoreke fejlesztéssel és a Stock motoreke szívógázmotoros változatát gyártotta és forgalmazta. 15 év motoreke kereskedelmi és gyártási tapasztalat alapján kezdett önálló traktor fejlesztésbe.
A GÉM traktor a hagyományos traktor-építési elvek szerint készült, külön alvázra szerelt részegységekből állt. Álló elrendezésű, négyhengeres, négyütemű benzinmotorral szerelt traktor 950 f/perc üzemi fordulatszámon 38 LE teljesítményt nyújtott, 23 LE gyakorlati vonóhorog teljesítmény mellett. Karburátora Pallas III típusú volt, gyújtását magasfeszültségű Bosch-mágnes szolgáltatta. A konstrukció érdekessége, hogy a szívócsövet a kipufogógázokkal melegítették. A motor olajozása fogaskerék-szivattyús kényszerolajozás, hűtése szivattyús vízhűtés. A centrifugális regulátor a gázosító fojtószelepének helyzetét szabályozta.
Tengelykapcsolója kúpos dörzskapcsoló. A hajtóművet külön zárt házban a motortól és tengelykapcsolótól különállóan rögzítették az U" profilú idomacélból szegecselt alvázra. A GÉM traktor hátsókerék hajtású erőgép volt. Hajtóműve és a kiegyenlítőmű féltengelyeinek homlokfogaskerekei a traktor hajtott kerekeinek belső oldalára szerelt, belső fogazású fogaskoszorúba kapcsolódtak.
A hajtóművet acéllemez burkolattal fedték be. Az első hazai traktor, amelyet kiegyenlítőmű szerkezettel és kiegyenlítőmű zárral készítettek, ma ezt differenciál zárként ismerjük. Az első-kerekek emeltyűk segítségével kormányozhatók és a tengelye egy központi csap – királytengely- mentén önbeálló volt.
A mai korszerű traktorok nagy részéről hiányzó műszaki megoldást tartalmazott. A szántáskor a tarlón járó vonókerék állítható volt, így a gép dőlését korrigálni lehetett! A traktor 3,5 és 5 km/óra előremeneti és 5 km/óra hátrameneti sebességre volt képes. Fém kerekekkel készült, hátul kapaszkodókkal.
Nyomtávja 1500 mm, a traktor tömege 2730 kg volt. Szíjtárcsája hátul helyezkedett el, amely hajtómű nélkül dörzskapcsolóval közvetlenül a motor főtengelyéről kapta a hajtást, biztosítva ezzel a helyben való munkavégzést.
Könnyű gyorsjáratú traktorként a mezőgazdaságban használt valamennyi munkagép erőforrásaként forgalmazták. A GÉM traktor megjelenésekor a legnagyobb vonóhorgon mért teljesítménnyel rendelkezett a hazai piacon.
Az 1920 évek végén jelentős igény jelentkezett a traktorok iránt. A GÉM traktor kiállításokon és szántógép-bemutatókon sikeresen szerepelt. Korszerű műszaki megoldásai ellenére mégsem tudott jelentős kereskedelmi sikereket elérni. A gazdálkodók az egyszerűbb, kevesebb műszaki tudást igénylő típusokat választották. Volt már ilyen az agrártechnika történetében, de a mai világban is fellelhető e jelenség.
Két évig forgalmazták, hirdették. A traktorból csak néhány darab készült. Szakgyűjteményben nem maradt fenn belőle példány és a dokumentáltsága sem teljes.
dr. Hentz Károly
igazgató, főmuzeológus
Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum
agrotrend.hu / dr. Hentz Károly