Gépesítés
Technika
FORDSON-F TRAKTOR
A magyar traktorgyártást bemutató sorozatunk következő eleme az USA-ban készült Fordson traktor! Felületes szemlélő számára kakukktojás, mégis miért került a hazai traktorgyártást szemléző sorozatunkba?
Magyar mérnökök alkotásaként jött létre a Fordson traktor. Farkas Jenő és Galamb József vezetőtervezők irányításával, hat magyar mérnök alkotásaként valósult meg és a Henry Ford & Son cég termékeként került gyártásra.
1915-ben Farkas és Galamb megalkották az ideális, modern traktor mintadarabját, a Fordson-F márkanévvel lajstromozott erőgépet. Két év kísérlet után 1917-ben kezdődött meg a tömeggyártás. Példányszámát még ma sem szárnyalta túl egyetlen traktor típus sem. A Fordson-F traktor – F jelzése Farkas nevére utalt- új korszakot nyitott a traktorok világában.
Az első „szalag-szerűen”, sorozatban gyártott mezőgazdasági erőgép, egyben a „klasszikus traktor-szerkezeti elv” megvalósítója!
Műszaki újdonsága, hogy a gép vázát a forgattyúsház és az erőátvitel öntvényháza együttesen alkották, ezzel kialakult az önhordóváz szerkezet. Kormányzott kisméretű mellső kerék és nagyméretű hajtott hátsó kerék jellemezte a konstrukciót. Az erőgép újdonsága volt a haladási irányba elhelyezett soros motor, tengelykapcsoló, váltómű, és a hátsó hídban elhelyezett csigahajtás és differenciálmű, amely a kerekekhez továbbította a hajtást.
A benzinnel indítható és petróleumüzemű négyütemű, négyhengeres motor 20 LE-re volt képes 1000 f/perc fordulaton. A motort vízkamrás légszűrővel látták el, amely a szűrés mellett a beszívott levegő nedvességtartalmát is növelte. Gyújtása magas feszültségű gyújtógyertyás volt és a motor mágneses fordulatszám regulátorral rendelkezett, termoszifonos hűtés mellett. Bolygó-műves hajtásrendszere három előremeneti sebességfokozattal, és egy hátrameneti fokozattal rendelkezett. A tartozékként szállított szíjtárcsa felszerelésével cséplőgép, vagy más stabilgép hajtására is alkalmazták.
Az USA-ban és Írországban 750.000 példány készült, 1930-ig gyártották. Fordson-20 típusnéven az 1920-as években Magyarországon gyorsan elterjedt és 1945-ig traktoraink egyik vezértípusa volt.
Előszeretettel használták a közepes méretű gazdaságok és az uradalmak. A kialakuló mezőgazdasági gépműhelyek kedvelt traktora, ahol bérszántáshoz és bércsépléshez használták.
A magyar mérnökök alkotásaként megvalósult Fordson-F traktor a mezőgazdaságban legnagyobb példányszámban használt erőgép volt. A ma gyártott traktorok többsége szerte a világon ezen klasszikus traktor-építési elvre épül ma is!
A traktor eredeti példánya és a szerkezetét bemutató metszete a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum állandó kiállításán, Gödöllőn az egyetemen megtekinthető számos más technika-történeti kuriózum társaságában.
dr. Hentz Károly
igazgató, főmuzeológus
Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum
agrotrend.hu / dr. Hentz Károly