Gépesítés

Technika

FORDSON-F TRAKTOR

A magyar traktorgyártást bemutató sorozatunk következő eleme az USA-ban készült Fordson traktor! Felületes szemlélő számára kakukktojás, mégis miért került a hazai traktorgyártást szemléző sorozatunkba?

Magyar mérnökök alkotásaként jött létre a Fordson traktor. Farkas Jenő és Galamb József vezetőtervezők irányításával, hat magyar mérnök alkotásaként valósult meg és a Henry Ford & Son cég termékeként került gyártásra.

1915-ben Farkas és Galamb megalkották az ideális, modern traktor mintadarabját, a Fordson-F márkanévvel lajstromozott erőgépet. Két év kísérlet után 1917-ben kezdődött meg a tömeggyártás. Példányszámát még ma sem szárnyalta túl egyetlen traktor típus sem. A Fordson-F traktor – F jelzése Farkas nevére utalt- új korszakot nyitott a traktorok világában.

Az első „szalag-szerűen”, sorozatban gyártott mezőgazdasági erőgép, egyben a „klasszikus traktor-szerkezeti elv” megvalósítója!

Műszaki újdonsága, hogy a gép vázát a forgattyúsház és az erőátvitel öntvényháza együttesen alkották, ezzel kialakult az önhordóváz szerkezet. Kormányzott kisméretű mellső kerék és nagyméretű hajtott hátsó kerék jellemezte a konstrukciót. Az erőgép újdonsága volt a haladási irányba elhelyezett soros motor, tengelykapcsoló, váltómű, és a hátsó hídban elhelyezett csigahajtás és differenciálmű, amely a kerekekhez továbbította a hajtást.

A benzinnel indítható és petróleumüzemű négyütemű, négyhengeres motor 20 LE-re volt képes 1000 f/perc fordulaton. A motort vízkamrás légszűrővel látták el, amely a szűrés mellett a beszívott levegő nedvességtartalmát is növelte. Gyújtása magas feszültségű gyújtógyertyás volt és a motor mágneses fordulatszám regulátorral rendelkezett, termoszifonos hűtés mellett. Bolygó-műves hajtásrendszere három előremeneti sebességfokozattal, és egy hátrameneti fokozattal rendelkezett. A tartozékként szállított szíjtárcsa felszerelésével cséplőgép, vagy más stabilgép hajtására is alkalmazták.

Az USA-ban és Írországban 750.000 példány készült, 1930-ig gyártották. Fordson-20 típusnéven az 1920-as években Magyarországon gyorsan elterjedt és 1945-ig traktoraink egyik vezértípusa volt.

Előszeretettel használták a közepes méretű gazdaságok és az uradalmak. A kialakuló mezőgazdasági gépműhelyek kedvelt traktora, ahol bérszántáshoz és bércsépléshez használták.

A magyar mérnökök alkotásaként megvalósult Fordson-F traktor a mezőgazdaságban legnagyobb példányszámban használt erőgép volt. A ma gyártott traktorok többsége szerte a világon ezen klasszikus traktor-építési elvre épül ma is!

A traktor eredeti példánya és a szerkezetét bemutató metszete a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum állandó kiállításán, Gödöllőn az egyetemen megtekinthető számos más technika-történeti kuriózum társaságában.

dr. Hentz Károly
igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Szakmai partner
Nyakas Farm
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés