Gépesítés

Technika

DUTRA UE-28 traktor

A Vörös Csillag Traktorgyár (VCST) kispesti traktorgyárában – több mint 1 év fejlesztőmunka után – 1958-ban elkészült az új traktor tervdokumentációja. Nemzetközi viszonylatban is korszerűnek számító traktor tervezése és gyártása volt a célkitűzés, ami a típussal teljes egészében meg is valósult.

Az UE-28 típust a korábban gyártott U-28 traktorcsalád továbbfejlesztéseként – lényeges műszaki változásokkal – 1959-től gyártották. Az összkerék-hajtású, könnyű univerzális mezőgazdasági és ipari erőgépet az U-28 típus alapjain – Korbuly János főmérnök és Rhórer Emil főkonstruktőr vezetésével – a traktorgyár fejlesztő gárdája alkotta meg. A világújdonságnak számító „orrnehéz”, négykerék-hajtású traktort UE-28-as típusnéven az U-28 család következő tagjaként forgalmazták. A konstrukcióhoz kötődik a DUTRA elv – mint traktor építési elv – megjelenése. Jellemzője négykerék-hajtás, az első- és hátsó kerék közel azonos mérete és meghajtása, valamint a traktor „orrnehéz” súlyelosztása. Műszaki újdonsága a korszerű mezőgazdasági járószerkezete, és a hajtott kerék kormányzási megoldása.

A DUTRA UE-28 traktor típust növelt motorteljesítmény és jó vontatási hatásfok jellemezte. Az 1960-70 évek hazai mezőgazdaságának egyik alapgépe. Alkalmas volt talajművelés mellett, valamennyi a korban ismert mezőgazdasági gépi technológia működtetésére. Kedvező vonóereje miatt ipari vontatóként is sikeresen használták. Sokoldalú felhasználhatósága és nem utolsósorban gazdaságos üzemanyag-, valamint alkatrész felhasználása révén mind a mezőgazdaságban, mind az iparban eredményesen használták.

Kéthengeres, Csepel Autógyárban gyártott DT-213 típusú motorcsalád soros, dízel motorja 28 LE teljesítményt biztosított. Sebességváltóműve mechanikus elvű, szorzórendszerű 2×3 előre, 2×1 hátra és egy mászósebesség fokozattal rendelkezett. Az erőleadó-tengely fordulatszáma 540 f/perc, az elérhető legnagyobb teljesítménye álló munkánál 23 LE volt. A járószerkezetre jellemző, hogy mellső meghajtása a terepviszonyoktól és munkáktól függően ki- és bekapcsolható volt. A traktort hárompont-felfüggesztő rendszerrel látták el, és a munkagépek hidraulikus berendezéseinek működtetésére szolgáló hidraulikus csatlakozó elemekkel rendelkezett.

15 évig gyártották, jelentős fejlesztések is megvalósultak a gyártási periódusban. Készült fülke nélküli és fülkés változatban is. Külső megjelenése három esetben alapvetően változott. 14 dokumentált típus-változata készült és export változatban is gyártották. A traktor 1961-ben új külső megjelenést kapott Németh Aladár formatervező tervei alapján. 1965-től forgalmazták a vezetőfülkés „ráncfelvarrt” változatot. A többször módosított típusból 16.000 db készült. Gyakorlati sikere továbbfejlesztési alapot biztosított az UE-35 (DUTRA 4000) és az UE-50 (DUTRA 4400) típusok megalkotásához.

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szakmai partner
Nyakas Farm
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés