Gépesítés
Technika
DUTRA STEYR traktor
A sikeres és közkedvelt DUTRA család gépeinek fejlesztésében új gazdasági és műszaki lehetőségeket teremtett az 1968-ban bevezetett „új gazdasági mechanizmus”. A hatására létrejött új agrárpolitika eredményei között az ipari módszerű mezőgazdaság anyagi–műszaki alapjainak létrehozása, a valuta alapú eszköz-, és alkatrész-beszerzés lehetősége új távlatokat nyitott a Vörös Csillag Traktorgyár (VCST) termékfejlesztésében.
A VCST a Steyr-Daimler-Puch Rt.-nél vásárolt nagyobb teljesítményű motorral korszerűsítette a D4K-B típusú traktorát. A traktorszerkezet – a DUTRA elv – biztosította a lehetőséget a nagyobb, 100 LE teljesítmény feletti motorok beépítésére, amely a nagyobb teljesítményigény kielégítését szolgálta.
A VCST a D4K-B típus korszerűsítéseként bocsájtotta ki – az optimális erőforrás keresés keretében – a DUTRA Steyr 110 típusú traktort, amely a DUTRA D4K-B traktor típusváltozata volt. A kísérleti gép már 1968-ban elkészült, a „0” sorozat gyártása és a vizsgálatok 1969-ben folytak, majd 1970-től gyártották és szállították a típust.
Szerkezetében annyi változtatás történt, amennyit a Steyr Wd 610.50 típusú 6 hengeres motor és Steyr hidraulikus rendszer indokolt. Hazai forgalmazásban a Steyr motor és a Steyr szabályzós hirdaulika, a D4K-B típusú traktor opciója volt és csak külön megrendelésre szállították. Támogatás nélküli ára belföldön az alaptípus áránál több mint 20%-kal magasabb volt.
A DUTRA Steyr összkerékhajtású, nehéz univerzális traktort mezőgazdasági és ipari célra gyártották. A mezőgazdaságban, erdőgazdaságokban, terep- és közúti szállításokra, illetve építkezéseknél és földmunkáknál alkalmazták. Jó vontatási hatásfok jellemezte nehéz terepen is. Erőforrása 110 LE (80,85 kW) teljesítményt nyújtott, a mászó-, terep-, országúti sebesség fokozatokkal lehetővé tette minden munkához az optimális beállítás alkalmazását.
A DUTRA-Steyr 110 típusjelű traktor az 1970-es években a magyar traktorgyártás kimagasló teljesítménye volt. Le Robuste DUTRA 120 típusjelzéssel került forgalomba külföldön. A típus számjelölésében megfigyelhető különbözőség nem más motorteljesítményt jelöl, hanem az adott gazdasági régiók eltérő motorteljesítmény mérési módszeréből ered.
A D4K-B traktor konstrukció Steyr motoros változata megnyitotta az utat a traktor más típusú erőforrásokkal történő kivitelezéséhez is. A VCST külföldön forgalmazta a motor nélküli D4K-B „traktor-testet” is. Készült Skoda, Dank, Volvo, Perkins motoros változat is, ez utóbbit Budapesten is szerelték angol exportra.
A DUTRA Steyr traktor gyakorlati fogadtatása hazai gazdaságokban és külföldön sikeres volt, gyártása 3 évig zajlott. A gyártása 1973-ban megszűnt a VCST RÁBA Magyar Vagon és Gépgyár leányvállalatává alakításával egy időben.
dr. Hentz Károly
igazgató, főmuzeológus
Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum
agrotrend.hu / dr. Hentz Károly