Gépesítés
Technika
DUTRA D4K-B TRAKTOR
4 év gyártási tapasztalat után 1964-ben került forgalomba a DUTRA D4K-B típusú erőgép.
A magyar gyártmányú DUTRA D4K traktor nemzetközi sikere és hazai fogadtatása továbbfejlesztésre ösztönözte a Vörös Csillag Traktorgyár (VCST) gárdáját.
Fotó: Dutra D4-K_B
A korabeli mezőgazdaság intenzív gépesítése tovább növelte a teljesítményigényt, amely életre hívta a sikeres D4K traktor korszerűsített és teljesítmény növelt változatát. A D4K-B összkerékhajtású, nehéz univerzális traktor típussal nagyteljesítmény igényű, vontatott, félig függesztett, vagy függesztett, valamint erőleadó tengely segítségével külső meghajtást igénylő munkagépeket is üzemeltettek. A traktor korszerű felépítésével, optimális súlyelosztásával a korszak világszínvonalát képviselte. Gazdaságos üzemű traktorként a hazai agráriumban az 1960-as évek második felében és a 70-es években a nagyüzemi mezőgazdaság vezérgépe volt. A 6 hengeres 90 LE (66 kW) teljesítményű erőgépet mezőgazdaságban, erdőgazdaságokban, terep- és közúti szállításokra, illetve építkezéseknél alkalmazták. Előnyösen használták a nagyobb vonóerőt igénylő talajmunkáknál.
Fotó: Dutra D4K_B
A DUTRA D4K-B prototípusa 1964 év elején készült el és 10 darabból állt. Ebből egy kiállítási darab volt, egy külföldre került, a maradék 8 erőgéppel pedig üzemi vizsgálatokat végeztek. A kísérletek és az üzemi próbák bebizonyították a DUTRA D4K-B traktor kitűnő vontatási és stabilitási tulajdonságait és még ebben az évben megindult a sorozatgyártása!
Fotó: Dutra D4K_B
A traktortípust a Csepel Autógyár – traktor motornak fejlesztett – Csepel 613.15 típusú dízel erőforrásával szerelték. Számos korszerű funkcióval és „kényelmi” rendszerrel is ellátták. Sebességváltója 12 fokozatot szolgáltatott. Járószerkezete fix nyomtávú, összkerékhajtású, és az adhéziós-súly növelése céljából folyadékkal feltölthető gumiabroncsokkal rendelkezett. A kormányműve globoidcsigás volt, hidraulikus szervo-rásegítéssel. A vontatvány-fékezést a traktor légfékrendszere biztosította, amely működtethető volt mind a kézi-, mind a lábfékkel. Hidraulikus hárompont-függesztő szerkezettel rendelkezett. Készült fülke nélküli és zárt vezetőfülkés pótüléssel ellátott változat is.
Fotó: Dutra D4K_B
Megjelenésétől sikeres erőgép volt. A gyártmány sikerét jelzi, hogy közel 20 évig gyártásban volt, miközben folyamatosan fejlesztették és 16 dokumentált típus változatban készült! 1973-ban a DUTRA 1000 típus megjelenésével szűnt meg a gyártása, de a DUTRA 1000 teljes egészében a D4K-B alapokra épült. A KGST országokba – döntően NDK, Lengyelország – a hazai típusjelzéssel exportálták, míg más európai országokba a tradicionális Le Robuste D4K-B típusjelzéssel hirdették és forgalmazták.
dr. Hentz Károly
igazgató, főmuzeológus
Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum
agrotrend.hu / dr. Hentz Károly