Gépesítés

Technika

DUTRA D4K-B TRAKTOR

4 év gyártási tapasztalat után 1964-ben került forgalomba a DUTRA D4K-B típusú erőgép.

A magyar gyártmányú DUTRA D4K  traktor nemzetközi sikere és hazai fogadtatása továbbfejlesztésre ösztönözte a Vörös Csillag Traktorgyár (VCST) gárdáját.

Fotó: Dutra D4-K_B

A korabeli mezőgazdaság intenzív gépesítése tovább növelte a teljesítményigényt, amely életre hívta a sikeres D4K traktor korszerűsített és teljesítmény növelt változatát. A D4K-B összkerékhajtású, nehéz univerzális traktor típussal nagyteljesítmény igényű, vontatott, félig függesztett, vagy függesztett, valamint erőleadó tengely segítségével külső meghajtást igénylő munkagépeket is üzemeltettek. A traktor korszerű felépítésével, optimális súlyelosztásával a korszak világszínvonalát képviselte. Gazdaságos üzemű traktorként a hazai agráriumban az 1960-as évek második felében és a 70-es években a nagyüzemi mezőgazdaság vezérgépe volt. A 6 hengeres 90 LE (66 kW) teljesítményű erőgépet mezőgazdaságban, erdőgazdaságokban, terep- és közúti szállításokra, illetve építkezéseknél alkalmazták. Előnyösen használták a nagyobb vonóerőt igénylő talajmunkáknál.

Fotó: Dutra D4K_B

A DUTRA D4K-B prototípusa 1964 év elején készült el és 10 darabból állt. Ebből egy kiállítási darab volt, egy külföldre került, a maradék 8 erőgéppel pedig üzemi vizsgálatokat végeztek. A kísérletek és az üzemi próbák bebizonyították a DUTRA D4K-B traktor kitűnő vontatási és stabilitási tulajdonságait és még ebben az évben megindult a sorozatgyártása!

Fotó: Dutra D4K_B

A traktortípust a Csepel Autógyár – traktor motornak fejlesztett – Csepel 613.15 típusú dízel erőforrásával szerelték. Számos korszerű funkcióval és „kényelmi” rendszerrel is ellátták. Sebességváltója 12 fokozatot szolgáltatott. Járószerkezete fix nyomtávú, összkerékhajtású, és az adhéziós-súly növelése céljából folyadékkal feltölthető gumiabroncsokkal rendelkezett. A kormányműve globoidcsigás volt, hidraulikus szervo-rásegítéssel. A vontatvány-fékezést a traktor légfékrendszere biztosította, amely működtethető volt mind a kézi-, mind a lábfékkel. Hidraulikus hárompont-függesztő szerkezettel rendelkezett. Készült fülke nélküli és zárt vezetőfülkés pótüléssel ellátott változat is.

Fotó: Dutra D4K_B

Megjelenésétől sikeres erőgép volt. A gyártmány sikerét jelzi, hogy közel 20 évig gyártásban volt, miközben folyamatosan fejlesztették és 16 dokumentált típus változatban készült! 1973-ban a DUTRA 1000 típus megjelenésével szűnt meg a gyártása, de a DUTRA 1000 teljes egészében a D4K-B alapokra épült. A KGST országokba – döntően NDK, Lengyelország – a hazai típusjelzéssel exportálták, míg más európai országokba a tradicionális Le Robuste D4K-B típusjelzéssel hirdették és forgalmazták.

 

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

 

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szakmai partner
Nyakas Farm
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés