Gépesítés
Technika
CSEPEL TRAKTOR
Az 1920-as évek végén a csepeli Weiss Manfréd gyár is bekapcsolódott a hazai traktorgyártásba.
.A munka eredményeképpen 1930 végén, a budapesti Magyar Királyi József Nádor Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem gépkísérleti telepén már vizsgálták a CSEPEL traktor első sorozatának egyik mintapéldányát.
Weiss Manfréd és bátyja 1882-ben alapította a Weiss-konzervgyárat, majd 1892-ben Csepelre költözött a cég. Kohóval, öntődével, később acélművel bővítette tevékenységét, amelynek hatására a hazai acél és gépipar egyik meghatározó vállalatává vált Weiss Manfréd Acél és Fémművek Rt. (WM) néven Budapesten. AGROGLOBUSZ márkanév alatt a WM mezőgazdasági eszközök, gépek gyártásával és kereskedelmével is foglalkozott. A mezőgazdasági gépgyártás kiterjedt a fogatos- és traktorekékre, a talajművelő gépekre, a vetőgépekre, a takarmányozó- és permetező gépekre, valamint a mezőgazdasági erőgépekre is.
A gépgyártási tradíciókra építve a mezőgazdaság erőgép igényének kielégítésére, az amerikai John Deere D típusú traktor gyártási jogának megvásárlásával, 1930-ban CSEPEL traktor márkanéven V1 típusjelzéssel elkészült két prototípus.
A tesztek után CSEPEL traktor V2 típusjellel került forgalomba. A vaskerekes, körmös kapaszkodókkal ellátott traktorokhoz tömörgumi-borítású járókerekeket is gyártottak, így ipari és hadi vontatónak is alkalmazták. A traktor gépbemutatókon és kiállításokon közönségsikert aratott. A CSEPEL traktort 13 évig gyártották, 1943-ig 500 darabot értékesítettek. A gyártási jogi szerződés erre a példányszámra kötelezte a gyárat. Belföldön 9800 pengőért árulták.
A Csepel traktor négyütemű, kéthengeres, fekvő elrendezésű, függőszelepes, petróleummotorral működött. Teljesítménye 800 f/perc üzemi fordulaton 40 LE volt. A motor forgattyús-tengelye a traktor hossztengelyére merőlegesen, a hengerfej a gép elején menetirányban állt. Porlasztója vízadagolással működött! Gyújtása Bosch mágnes, amely „szikragyorsítóval” volt szerelve. Indítása kézi erővel a lendkerék forgatásával történt benzin üzemben, majd a motor üzemi hőfokán, az üzemanyagcsapot benzinről petróleumra váltották át.
A tengelykapcsolót a traktor bal oldalán lévő 380 mm átmérőjű szíjtárcsa belsejében helyezték el. A hajtóművet és kiegyenlítőművet zárt öntvényház foglalta magába. A homlokkerék-hajtású kiegyenlítőmű lánckerekekkel, görgős láncáttételen át hajtja meg a hátulsó vonókerekek féltengelyeit. A traktor két előre és hátrameneti sebességgel 4,6 km/óra és 3,2 km/óra rendelkezett. Vonóhorog teljesítménye 25 LE, tömege 2300 kg volt.
A CSEPEL traktor a hazai erőgépgyártás egyik ritkán említett, érdemtelenül elfeledett típusa. Örvendetes, hogy egy gumikerekes – 1935-ben gyártott – példánya teljes épségben, eredeti állapotában fennmaradt.1983-ban a Magyar Mezőgazdasági Múzeum felújította, majd a Vajdahunyad várában állandó kiállításon bemutatta. Jelenleg az MMM Georgikon Majortörténeti Kiállítóhelyén, Keszthelyen megtekinthető az állandó kiállításon.
dr. Hentz Károly
igazgató, főmuzeológus
Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum
agrotrend.hu / dr. Hentz Károly