Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Gépesítés

Technika

Csak azzal foglalkozzunk, amihez a nevünket is tudjuk adni!

A Navik Alfa Kft. cégvezetőjével Kelemen Gáborral beszélgettünk a két éve indult mezőgazdasági üzletáguk a Meződepo tevékenységéről, az ültetvénygépesítésben történő innovációkról, az általuk forgalmazott Carraro traktorokról és jövőbeli terveikről.

– HOGYAN INDULT A CÉGÜK, MONDJON EGY PÁR SZÓT A KEZDETEKRőL?

– A Navik Cégcsoporton belül három különálló cég van, mára már letisztult feladatkörrel. A Navik Alfa Kft. — alapításkori nevén Powered Access Hungary Kft. — 1990 decemberében alakult meg az akkori angol Powered Access Ltd. személyemelő berendezéseket gyártó cég magyarországi leányvállalataként. A cég 1993-ban már 100%-os magyar tulajdonú társaságként folytatta tovább működését az építőipari gépkereskedelem terén, kiterjesztve tevékenységét a mélyépítés irányába is. 2006-ban a gazdasági válság előjeleit látva úgy döntöttünk, hogy nem folytatjuk a New Holland építőipari gépek forgalmazását, más európai összeszerelésű, de távol-keleti gyártású gépek, valamint használt gépek forgalma zásával foglalkoztunk az akkori jelentősen megváltozott piaci kereslet kielégítésére.

Időközben a világ talán legnagyobb offhighway hajtásláncok gyártójának, a Dana Spicer-nek is a magyarországi képviselete lettünk. 2010-ben megállapodást kötöttünk a prémium kategóriás japán Takeuchi kotrógépek forgalmazásáról. Közel 50 beszállítónk között olyan további neves gyártók képviseletét látjuk el, mint az Indeco bontókalapácsok, a Kubota dízelmotorok, és a Carraro hajtásláncokat gyártó részlegével is már az ezredforduló előtt aktív kapcsolatunk volt. Társaságunk személyemelőgép üzletága is folyamatosan fejlődött, a bérbeadási tevékenység új szervezeti struktúra kialakítását követelte, így a Partner brandnév megalkotásával először P.A. Magyarország Kft., majd Partner Bérgépek Kft. végül pedig a legutóbbi struktúraváltás óta Partner Navik Kft. néven folytatta az üzletág tevékenységét.

Kelemen Gábor, a Navik Alfa Kft. cégvezetője

– EZEKBőL AZ ALAPOKBÓL NőTT KI A MEZőDEPO…

– Társaságunk fejlődő pályán állt és a tulajdonosunkkal együtt a továbblépésen gondolkodtunk. Közös külföldi útjaink során rengeteget beszélgettünk és a „tortabővítés” témában pont egybeillett mindkettőnk a mezőgazdasági gépforgalmazással kapcsolatos elképzelése. Sok más szerencsés egybeesés után 2018 januárjától indult el új üzletágunk, melynek fő küldetése a hazai ültetvények speciális gépesítése. Így nyitottunk a mezőgazdasági gépek felé. Az üzletág beindításakor már tudtuk, hogy társaságunk nevét meg fogjuk változtatni, hiszen a Powered Kft. eredeti jelentése akkorra már régen aktualitását vesztette, így nem szerettem volna, ha olyan cégnevet vezetünk be és ismertetünk meg az új ügyfeleinkkel, amit hamarosan másra cserélünk.

Ez adta az inspirációt, hogy keressünk egy olyan nevet a mezőgazdasági üzletágunknak, ami később akár brand-ként is szolgálhat. Így született a Meződepo név, az építőgépes üzletágunk neve pedig ezek alapján ’Épgépdepo’ lett. Egy éve alakult a Navik cégcsoport, melynek a személyemelő gépekkel foglalkozó vállalata a Partner Navik Kft., míg a mezőgazdasági- és építőipari gépek forgalmazásával, bérbeadásával foglalkozó társasága a Navik Alfa Kft. nevet kapta. Ez utóbbi cég vezetésére kaptam megbízást a névváltozás bejegyzésével egyidejűleg, így mind a társaság, mind az én életemben új időszak kezdődött.

– HONNAN ERED A MEZőGAZDASÁG IRÁNTI VONZÓDÁSA?

– Orosházán érettségiztem az akkori Kossuth Lajos Mezőgazdasági Szakközépiskolában, majd ezt követően a DATE Mezőgazdasági Víz- és Környezetgazdálkodási Karán diplomáztam növénytermesztési mérnökként. Volt szerencsém egy szemesztert az angliai Harper Adams Mezőgazdasági Egyetemen tanulni, az ottani sikeres vizsgáim pedig
beépültek az itthoni tanulmányaimba. A főiskola elvégzését követően jelentkeztem a Szent István Egyetemre, ahol gazdasági agrármérnök végzettséget szereztem. Mivel azokban az években volt terítéken Magyarország EU-s csatlakozása, szakdolgozataim is az EU-s integráció és az agrármarketing témákból épültek fel.

2001 nyarán helyezkedtem el az akkor még Powered Kft-ként ismert és építőipari gépek kereskedelmével foglalkozó cég szervizében, mint termékfelelős. Az idegen nyelvek ismerete már régóta fontos számomra. Először angolul majd németül és franciául tanultam. A munkahelyemen kamatoztatni is tudtam a nyelvtudásom, és a gépészet jó kihívás volt, sokat tanultam, nagyon jó csapatba kerültem és a kollégáim is rengeteget segítettek. Pár évvel később már a szerviz vezetésével foglalkoztam és tetszett a felelősség, ami ezzel járt. Mivel beszállítóink jelentős hányada olasz volt, elhatároztam, hogy megtanulom a nyelvet. Azóta már tudom, hogy életem egyik legjobb döntése
volt, hatalmas előny a mindennapokban.

2009-ben feladataim az értékesítést követő tevékenységek komplex vezetésével egészültek ki, szívesen fogadtam a kihívást, a szervezetépítés is nagyon tetszett nekem. Mindig is felnéztem a főnökömre, aki a társaság tulajdonosa is egyben, tudtam, hogy tőle rengeteget tanulhatok. Mindig, amikor már éppen hátradőltem volna, új ajtót nyitott ki előttem. 2015-től már gépértékesítési folyamatokba is belefolytam, majd volt szerencsém marketinggel is foglalkozni, így szépen lassan a társaság operatív részének lettem a felelőse.

Carraro-k a telephelyen

– HOGYAN ÉS MILYEN STRUKTÚRÁBAN ÉPÜL FEL A CÉG?

– Négy fő pillérünket számos beszállítónk kiváló terméke alkotja, mondhatnám azt is, hogy a négy pillér mindegyike egy-egy profitcenter; cég a cégben. A korábban említett mezőgazdasági, valamint az építőgépes értékesítési csoportunkat egy 5 fős alkatrész értékesítési team, illetve egy 10 fős szerviz egészíti ki, akik azért dolgoznak, hogy pontosan azt adjuk Ügyfeleinknek, amit megígértünk. Kiemelném továbbá, hogy a back-office-ban az értékesítésés a szerviz asszisztencia, valamint a marketing és a pénzügy támogatja a tevékenységet. A Navik Alfa Kft. összesen 30 kollégának ad munkát.

– AZ ÜLTETVÉNYGÉPESÍTÉS A Fő TERÜLETÜK, MELYBEN A CARRARO MUNKAGÉPEK KÉPVISELETE ÉS ÉRTÉKESÍTÉSE TALÁN AZ EGYIK KIEMELT TERÜLET, JÓL TUDOM?

– Az egyik, de nem az egyetlen terület. Fő beszállítónkkal, a Carraro-val már nagyon régi a kapcsolatunk, hiszen a hajtáslánci elemeket gyártó részlegének 20 éve képviselete vagyunk, így másik termékük, az ültetvénytraktorok megérkezésének nagyon örültem. A Carraro specializált traktorjai pontosan beleilleszkednek a cégen belüli elvárásainkba, hiszen csak olyan terméket forgalmazunk, melyhez a nevünket tudjuk adni. A know-how adott volt, egy külön szakemberekből álló kiváló értékesítői csapat is hamar összeállt és az erőgépek kínálatát ki tudtuk egészíteni még emellett prémiumkategóriás, szintén olasz munkagépekkel. A Carraro egy nagy múltú olasz családi cég mely 1932-ben született és a 90. életévét átlépő, korát meghazudtoló módon aktív Mario Carraro és családja a fő tulajdonosa. ők egészen a gépgyártás alapjaitól indultak el, és először a hajtáslánci elemekben lettek profik. Hidakat, váltókat gyártottak mezőgazdasági- és építőipari gépekbe, targoncákba, sőt autókba is. Mára a Carraro márkanév világszerte egyet jelent az általuk gyártott minőségi elemekkel, termékekkel. A traktorgyártás alapjait pedig egy önjáró vetőgéppel rakták le, majd először elsősorban az olasz piacra született meg az első kimondottan ültetvénytraktoruk.

Kerekasztal beszélgetés mátrai borászokkal

– MIBEN MÁS AZ ÜLTETVÉNYEKRE GYÁRTOTT TRAKTOR A TÖBBINÉL?

– A szántóföldi és az ültetvénytraktorok között több, fontos különbség van. A szélesség, a magasság, a hidraulikarendszer, valamint a konfigurálhatóság az, ami leginkább megkülönbözteti ezeket az erőgépeket. Így pontosan az adott ültetvényhez és feladathoz lehet ezeket a traktorokat adaptálni. A Carraro az ültetvénytraktor kategóriában számos nagynevű cég gyártója, többek között a John Deere, a Claas, a Massey Ferguson és a Valtra számára gyártja az ültetvénytraktorokat. 5-6 éve a nemzetközi piacon is egyre határozottabb saját márkás jelenlétük, melyet a három ló fémjelez. Fontos tudni, hogy a Carraro-nál a traktorgyártás a hajtáslánci fogaskerekek gyártásával kezdődik és nem csupán egy összeszerelőüzemről beszélünk.

– MILYEN TERMÉKEKET FORGALMAZ A MEZőDEPO?

– A Meződepo termékkörének gerince a Carraro gépértékesítés, ami szépen kiegészült az ültetvények műveléséhez szükséges egyéb termékekkel is; prémium kategóriás sor- és tőközművelő adapterek, zöldműveléshez szükséges gépek, permetezők, ültetvényekben használt pótkocsik, különféle kéziszerszámok és egyéb ültetvényekben használható speciális gépek tartoznak még a portfóliónkba. Hazánkban elsősorban a szőlőültetvények a nagyobbak, bár mára sajnos az is bőven 100 ezer hektár alá csökkent. Szabolcsban
az alma, a kunsági homokon a barack, más területeken a meggy a jellemző, de található számos dióültetvény és még az apróbogyókból is, de a klíma változásával fel kell készüljünk akár a kiwi további elterjedésére is. A termékpalettánk nagy része nem sorozatgyártású tömegtermék, hanem inkább manufakturális körülmények között előállított munkagép.

Kelemen Gábor a 2020-as AgroMashExpo-n Guiseppe Arrizza, az Arrizza cég alapítója (balján), valamint az észak-olasz Campagnola cég munkatársai Davide Faccini és Vanni Roncagli társaságában

Ilyen például az Arrizza, mely egy olasz családi vállalkozás, ami 35 éve készít a szőlőültetvények talajának megműveléséhez szükséges minőségi munkagépeket. Ezek a termékek már hazánkban is nagy nevet szereztek és sok szőlőbirtokon használják.

– A VÍRUSHELYZET HOGYAN HATOTT A MEZőDEPO MűKÖDÉSÉRE, HOGYAN ZAJLIK A SZERVIZELÉS ÉS A GÉPELLÁTÁS?

– Először itt is kiemelném, hogy nagyon büszke vagyok a kollégáimra. A vírushelyzet kezdetén valamennyi üzletággal tartottunk egy válságtanácskozást a további teendőinkről. Együttesen jutottunk arra, hogy dolgozunk tovább és működésünk zavartalan a COVID-19 megjelenése óta, de természetesen a társas érintkezések formáira fokozottabban figyelünk. Legtöbb beszállítónk a vírus által igencsak érintett Olaszországban található ugyan, de az ottani kormányzati döntéseknek köszönhetően a mezőgazdasági gépgyártással foglalkozó cégek nem kényszerültek nagyobb leállásra.

Minden beszállítónk folyamatosan dolgozott, egyedül a traktorgyártás állt meg két hétre. A partnereinkkel állandó kapcsolatban voltam, akik arról tájékoztattak, hogy a megrendelések teljesítésében jelentős késések nem várhatók. Az Arrizza mellett a szintén általunk képviselt olasz családi cég a BMV Italy és a Bargam permetezőgép gyártó is folyamatosan dolgozott. A vírushelyzet annyiban hátráltatta a cégünk működését, hogy az év elején betervezett rendezvényeinket nem tudtuk megtartani.

Több gépátadással egybekötött beüzemelési próbát szerettünk volna tartani. Ezeket sajnos el kellett halasztanunk, de a munka folyik tovább, a területi képviselőink is igyekeznek alkalmazkodni a kialakult helyzethez. Ez így a természetes, hiszen 30 család megélhetését biztosítjuk.

– A TAVASZI HÓNAPOKBAN A MEZőGAZDASÁGI SZEZON IS BEINDULT, MIK MOST A LEGFONTOSABB FELADATOK?

– A gépátadások természetesen szűkebb formában ugyan, de zajlanak. A beüzemelések is folyamatosak, melyekről videókat is készítünk. Újdonság a vegyszermentes ültetvényművelés, az általunk forgalmazott tőköz- és soraljművelő eszközök ebben nagyon hatékonyak és ezeket tudjuk bemutatni.

– MILYEN ÚJDONSÁGAIK VANNAK?

– Traktoroknál újdonságunk lesz a 60 és 75 lóerő közötti kompakt sorozata a Carraronak. Említettem már, hogy az ültetvények speciális gépeket igényelnek. Csak egy példát mondok: a dióültetvények gépesítése, mint tudjuk csak részlegesen megoldható, emellett e csonthéjas betakarítása jelentős humán munkaerőt igényel, amiből egyre
kevesebb lesz. Az elmúlt időszakban sajnos több nemzetközi szakmai kiállítás is elmaradt, ahol a legújabb gépek és technológiák szoktak bemutatkozni. Mi is ezekből szoktunk építkezni, így ezek most hiányoznak, azonban valódi újdonságként örömünkre szolgál, hogy hamarosan egy szintén olasz Monchiero önjáró dióbetakarító gépet helyezünk forgalomba, ami szeptemberben érkezik majd meg. Ez a gép egy Békés megyei gazdához kerül, kuriózuma, hogy a dióföldről történő kézi felszedését váltja ki teljes mértékben.

– HOGYAN JELLEMEZNÉ AZ ÖN VEZETőI STÍLUSÁT, MILYEN VÁLLALATIRÁNYÍTÁSI MÓDSZEREKBEN HISZ?

– Ezen gyakran töprengek én is, az azonban biztos, hogy az iskolapadon túl az élet tanított meg sok mindenre. Magamat egy kolerikus és szangvinikus egyéniségnek tartom.

A társaságnál célom egy családi értékeket szem előtt tartó, de következetes vezető maradni a dinamikus növekedés ellenére. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy a cégnél eltöltött eddigi közel 20 évem alatt szinte minden pozícióban és üzletágban kipróbálhattam magam. Már nem célom minden részfolyamatban jelen lenni, hiszen minden egyes üzletágat profi szakember irányít, de az biztonságot ad, hogy átlátom a területek működését.

– CÉGVEZETőNEK LENNI EGY TELJES EMBERT IGÉNYLő KOMPLEX FELADAT, DE MILYEN KELEMEN GÁBOR A MAGÁNEMBER?

– Nagyon szeretek utazni! A világot látni és megérteni egy olyan élmény, ami számomra nagyon fontos. Rengeteget utazom, ezért is különösen nehéz, hogy a vírushelyzet miatt nagyon sok üzleti és magán utamat le kellett mondanom. Az üzleti és a magánemberként történő utazások mellett még a természetjárás kapcsol ki igazán.

– MILYEN TERVEI VANNAK A JÖVőRE NÉZVE?

– Fontosnak tartom, hogy ha csinálunk valamit, akkor azt jól csináljuk. Azt szoktam mondani a munkatársaimnak, hogy csak azzal foglalkozzunk, amihez a nevünket is tudjuk adni. Egyik célom, hogy a meglévő ügyfeleink száma tovább bővüljön, és együttműködésünkkel ők elégedettek legyenek, amitől persze várhatóan mi is azok leszünk. Belekezdtünk az értékesítési csapatunk fejlesztésébe és bővítésébe is. A jelenlegi budapesti mellett több vidéki telephelyet is szeretnénk még nyitni.

Üzletági megbeszélés

– Az informatikai rendszerünk továbbfejlesztésébe is belefogtunk, aminek keretében egy saját vállalatirányítási keretrendszer kifejlesztését tűztük ki célul. Ennek egyébként már bizonyos elemei készen vannak, ilyen például az elektronikus szervizmunkalap, melyből a szerelőink egy applikáció segítségével azonnal tájékozódni tudnak hová kell menniük, térkép koordinátákat kapnak, az ügyfelek tableten tudják a munkalapot aláírni, a készített fotók az irodában azonnal megtekinthetők és a rendszer a számlázást is nagyban egyszerűsíti, arról nem beszélve, hogy a papírmentes iroda alapja.

A bérbeadó üzletágunk részére is készül egy hasonló applikáció, mely tesztelés alatt van éppen. Interaktív honlapokat is tervezünk, ahol a gépek bemutatása sokkal pontosabb
és részletesebb és emellett a novemberben indult webshopunkat is fejleszteni fogjuk.

– HOGYAN LÁTJA A MEZőDEPO JELENÉT ÉS JÖVőJÉT?

– A kezdetekkor a potenciális vevőinket tudtuk, hol keressük, és mivel az általunk forgalmazott márkák többsége ismeretlen volt a hazai ültetvényes gazdák számára, a marketingre nagyobb hangsúlyt kellett fektetnünk. Ma visszatekintve az elmúlt bő két év alatt megtett útra, jól látom azokat az állomásokat, nehézségeket, amelyeket meg kellett élnünk, hogy eljussunk oda, ahol ma vagyunk. Nem mondom, hogy könnyű volt, de mindenképpen megérte, hiszen nagyon jó érzés egy menedzsernek azt látni, hogy az ötletéből terv lesz, a tervéből pedig valóság, amellyel sok gazda életét tudjuk segíteni és megkönnyíteni.

agrotrend.hu / Profi Magazin, Szabó István

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés