Gépesítés
Technika
Case Puma: A kényelmes és hasznos nagymacska!
Az AGROmashEXPO kínálatából az AgriCS is kivette a maga részét. Mátrai Zoltán Fábián Zoltán igazgatóval készített interjút a helyszínen, aki kicsit több mint fél éve vezeti a vállalkozást.
– Ebben a fél évben vagy akár az azt megelőző fél esztendőben, hogy alakult az AgriCS piaci pozíciója? Hogy látod a gépeladást, az értékesítési számaitokat? Milyen volt a 2022-es évetek?
– Nagyon szerencsés helyzetben foglalhattam el a pozíciómat, mert a kollégák már a tavalyi év első szakaszában is nagyon komoly eredményeket értek el és a lendület töretlen maradt, köszönhetően az odaadó munkájuknak és a jó piaci környezetnek. Fontos sarokszám, hogy az éves eredményünk meghaladja a 10 milliárd forintot, ami az előző évhez képest rendkívül nagy növekmény és még egyszer mondom, hogy ez a kollégák érdeme elsősorban, kiemeltzen kereskedelmi igazgató kollégámé, Szollinger Jánosé.
– Nemsokára János is sorra kerül, nem ússza meg a beszélgetést… De még maradjunk nálad! Gépes területről érkeztél az AgriCS-hez, de milyen vízióval állsz neki a 2023-as évnek? Milyen feladatot kaptál a tulajdonostól? Mire mondod azt, hogy az AgriCS-nek az új vagy a régi-új irányvonala lesz?
– Inkább azt tartom megfelelő kifejezésnek, hogy szintet lépett a vállalat, ennek megfelelően kell, hogy a belső folyamataink, a működésünk ezt lekövesse és kellő hatékonysággal működjünk. Nagyon komoly tudású, lelkes kollégák komoly eredményt értek el, az én tisztem összesen annyi, hogy ebben a méretben a megfelelő üzleti folyamatokat is mögé rakjuk. Nyilván csoporton belül erre nagyon jó példák állnak rendelkezésre és én abszolút optimista vagyok abban a tekintetben, hogy ennek java része nagyon rövid időn belül teljes mértékben működik nálunk is. Erőforrások mindenhez kellenek, munkás félév lesz.
– Sikereket kívánunk ehhez a munkás félévhez! Nemrég egy sajtótájékoztatótokon voltunk ott, ahol Szollinger János egy új gépet mutatott be. De még mielőtt ő mondja, hogy ez az új gép, hogy s mint, egy rendkívül szemtelen kérdésem van feléd, ezt senki nem ússza meg. Melyik a kedvenc géped a kínálatból?
– Nekem a Quadtrac. Ennek történelmi múltja van… Előző cégemnél ehhez hasonló konstrukciójú hajtásrendszerrel rendelkező nagyon nagy kedvenc gépem volt és most hihetetlen öröm, hogy újra családon belül kerülhettem.
– Nem csoda, hogy ez a kedvenced, én is nagyon imádom ezt a gépet. Köszönöm szépen, igazgató úr! Sikereket kívánok neked és folytatjuk még hamarosan… Szollinger Jánossal pedig először egy Puma gépről beszélgetünk…
– A Case alapvetően a nagy gépeiről ismert, a kiállításra is elhoztuk a törzscsuklós legnagyobb gépünket, a Quadtrac-ot és mellette a Magnumot, a másik nagy zászlóshajónkat. Viszont az európai piac egyik legnagyobb szegmense a 180-220 lóerős kategória, aminek a képviselője a Puma széria nálunk. Immár 15 éve elég jól bevált modell és nagyon szeretik a gazdák hála Istennek. Ebbe a modellbe érkeztek el azok az újdonságok, amik eddig csak a legnagyobb gépek sajátjai voltak. Egész pontosan az AFS connect rendszer. Ezzel a megújítással együtt a gyár több más kényelmi funkciót is behozott, ami a nagyon alacsony zajszint, kicsit nagyobb kezelői komfort, még nagyon tér, nagyobb üvegfelület. Az üvegfelülethez természetesen jön a kérdés, hogy van-e elég hűtési kapacitása a gépnek, ezért a klímateljesítményét is jelentősen megnövelték annak érdekében, hogy kényelmes is legyen a gépben tartózkodás, ne csak az ülésben ülve, hanem a hűtés szempontjából is.
– Az AFS connect-ről és a Pumáról nemrégiben egy sajtótájékoztatót is tartottatok, ahol elég aprólékos bemutatásban volt részünk. Mondjuk el itt is, mennyiben új ez az AFS connect?
– Mint említettem, a nagyobb gépeken volt eddig meg, tehát az elmúlt négy évben lépcsőzetesen fentről lefelé vezeti be a gyártó. Azért is fontos jelentőségű ez a lépés, mert most belekerült a legnépszerűbb kategóriába, és viszonylag egyedülálló, hogy ilyen fejlesztést lehoznak erre a szintre. Minél kisebb a gép, annál kisebb gazdaságok használják általában, és valljuk be, kevésbé használják ezeket a rendszereket. Viszont a Puma annyira megnövekedett már teljesítményben – 240-260 lóerősek a maximális névleges teljesítményű modellek -, hogy komoly vezérgép lehet egy-egy kisebb gazdaságnak.
– Elölről nézve a nagymacskát azt látom, hogy frontfüggesztéssel kezdünk, előtte talajszkennerrel. Mit látunk még elölről? Tényleg macskás kinézetet látunk, de azon túl, hogy szép, mit kell még figyelnünk? Körbe van lámpázva például az egész 360 fokban…
– Így van. Ahogy látszik is, a gyári frontfüggesztés viszonylag beljebb van tolva a hűtőrács alá, ennek a jelentősége az, hogy kevésbé terheli az első hidat egy kirugózás, ha valami az első frontfüggesztésre van akasztva. A szokásos macskaszem-formájú hűtőmaszkon a lámpázás látható, ezt kicsit feljebb húzták, hogy a frontfüggesztés esetén is az utat még szépen be tudja világítani. Alá került be a munkalámpázás, ami segíti a szántóföldön való esti munkát és az is látszik, hogy hátrébb lett húzva maga a hűtőrésznél a rácsrész, hogy nagyobb hűtési teljesítményt tudjon adni a gépnek. Kicsit hosszabb is lett az elődjéhez képest. Nagyobb lett az első híd, hátsó híd, ezáltal nagyobb kerék is került rá, ez az erőleadás szempontjából nagyon fontos, hogy a teljesítményt nemcsak ki kell hozni a motorból, hanem azt a talajra le is kell tudni adni, tehát a korábbihoz képest egy mérettel nagyobb kerekek kerültek rá. Ami oldalról látszik, az a nagy egybenyíló oldalsó ajtó, igazából ez nem is ajtó, ez inkább ablakként funkcionál, tehát ki lehet nyitni 30 centire a szellőzés miatt, de valójában nincs olyan funkciója, hogy be tudjon szállni az ember. A fellépő inkább arra szolgál, hogy le lehessen takarítani jól. A fülkénél is látszanak a sarokra kirakva a munkalámpák, illetve az index karnál, hátul a sárvédőn, szintén a fülketetőn. A három pontfüggesztés is meg lett erősítve, a munkahengerek nagyjából 30 %-kal erősebbek lettek a korábbihoz képest.
– Isobus-os?
– Igen, alapban Isobus-os, aminek a fülkében és hátul is van kihelyezett csatlakozása.
– Hány hidraulika kör van benne?
– Alapban 4, illetve 6 párral szoktuk rendelni, de kérés esetén 8 pár is elérhető, illetve az oldalsó kihelyezetteknél plusz 3 kör kérhető, amiről a homlokrakodó és a frontfüggesztés működtethető. Sőt, arról is lehet a front munkagéphez még hidraulika csatlakozást lehozni. Az üzemanyag-tartály kapacitását megnöveltük, illetve a fellépőnél a kialakítás egy külön tárolórekeszt is biztosít, ahova vagy szerszámosládát, vagy pedánsabb gépkezelők akár a cipőjüket be tudják rakni, hogy bent nagy tisztaság és kényelem fogadja őket. Már-már olyan fülke belseje, mint egy luxus személyautóé.
– Mindenképpen érdemes betekinteni a fülkébe! Sőt, egy bemutatót is érdemes tartani róla!
– A gépbe beszállva elsőként szúrhat szemet a megújult bőrkormány középkonzollal. A váltókar -, ami előre-hátramenet, parkolásban segít – erőteljesen tiszta maradt, nem került be műszerfal annak érdekében, hogy minél jobb kilátás legyen minden irányba. Az oldalsó A-panelon már látható egy színes kijelző, amin minden adata szerepel a gépnek. Ez a működéshez kapcsolódó üzemanyagszint, váltóolaj-szint, pillanatnyi sebesség, motorfordulatszám, aktuális fokozat és ide a multi-controller kartámaszhoz kapcsolódik az AFS-es Pro 1200-as monitor, amin pedig minden más alapadata látható a gépnek, ami a munkához fontos. A multi-controller kartámaszt is érdemes megemlíteni, ahol a könyöklőről a kezünket el nem véve gyakorlatilag minden adata elérhető a gépnek. Egy klasszikus gázkart előre tolva a gyorsítást tudjuk meghatározni, automata kormányzását is itt tudjuk bekapcsolni, a kihelyezett hidraulikákat innen is lehet működtetni, illetve a színnel jelölt csatlakozóknál is előre-hátra menet között lehet váltani, fokozatok között váltani, hátsó hidraulikát beállítani. Tehát gyakorlatilag erről kezünket le nem kell venni ahhoz, hogy az alapadatokat állítsuk. Mellette a két potméterrel lehet állítani a három pontfüggesztésnek a magasságát, illetve a monitoron a különböző funkciókat lehet átállítani. Egy a tekerőgomb segítségével lehet választani, hogy éppen milyen menüpontot lássunk, hogy az automata kormányzás, a három pont, a lámpázás, a rádió, mihez kérünk hozzáférést annak érdekében, hogy éppen azt akarjuk állítani. Ezen belül a menü is személyre szabható, hogy kinek mi fontos, mit lásson menet közben.
– Megállapíthatjuk, hogy aki szépet akar látni, az a Pumában bőven talál! De nem csak szép, hanem tapasztalatból mondhatom, hogy ebben a fülkében a gazda megtalálja a kényelmét is.
agrotrend.hu