Gépesítés
Technika
A JCB HIDROGÉN nemzetközi bemutatkozása
A JCB 100 millió fontos, szuperhatékony hidrogénmotorok gyártására irányuló projektje ma debütált nemzetközileg a világ egyik legnagyobb építőipari gépvásárán.
Az úttörő kezdeményezésen 150 mérnökből álló csapat dolgozik a hidrogén-égésű motorok kifejlesztésén – és már több mint 50 prototípust gyártottak le a JCB brit motorgyárában. A mai napon a Las Vegasban megrendezett Conexpo 2023 kiállításon, az IFPE (International Fluid Power Exposition) részeként leplezték le a vadonatúj JCB hidrogén-égésű motort – a vállalat nulla szén-dioxid-kibocsátású megoldását az építőipari és mezőgazdasági gépek számára -.
A JCB elnöke, Anthony Bamford vezeti a JCB hidrogéntechnológiájának fejlesztésére irányuló projektet. Lord Bamford így nyilatkozott: "A JCB mérnöki csapata rövid idő alatt hatalmas lépéseket tett a hidrogénnel működő belsőégésű motor kifejlesztése érdekében. Mint az első építőipari berendezéseket gyártó vállalat, amely egy teljesen működő, hidrogénnel működő belső égésű motort fejlesztett ki, örülök, hogy most már nemzetközi színtéren is bemutathatjuk ezt a technológiát."
A JCB hidrogénmotorok prototípusai már most is a kotró-rakodó és a Loadall teleszkópos rakodógépeket hajtják. A JCB jelentős áttörést ért el a hidrogén-égésű technológia szélesebb körű vonzerejének bizonyításában is, amikor az egyik szuperhatékony hidrogénmotort egy 7,5 tonnás Mercedes teherautóba szerelte be – az utólagos felszerelés mindössze néhány nap alatt készült el. A JCB bemutatta saját tervezésű és építésű mobil üzemanyagtöltő tartálykocsiját is, amely az üzemanyagot a gépekhez szállítja. A tartályban 16 hidrogénes kotró-rakodógép feltöltéséhez elegendő hidrogéngáz van, és azt egy átalakított JCB Fastrac vontató hátulján vagy pótkocsin lehet szállítani.
Lord Bamford elmondta: "A JCB mérnökcsapata visszanyúlt az első elvekhez, hogy teljesen újratervezze az égési folyamatot a hidrogénnel való működéshez. Ezzel két fontos dolgot értek el: biztosították a JCB helyét a történelemben, mint az első olyan építőipari berendezéseket gyártó vállalat, amely teljesen működő, hidrogénnel működő belső égésű motort fejlesztett ki, és irányítottak minket a mérföldkőnek számító 50 hidrogénüzemű motor gyártása felé"."
A JCB csaknem 25 évre nyúlik vissza a kibocsátás csökkentése iránti elkötelezettsége, és az európai V. fázisú előírásoknak megfelelően tervezett legújabb dízelmotorok 1999 óta már 97%-kal csökkentették az NOx-kibocsátást és 98%-kal a részecskék kibocsátását. Emellett a JCB üzemanyag-fogyasztás csökkentésére irányuló törekvése azt jelenti, hogy a mai JCB gépek átlagosan 50%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint a több mint egy évtizeddel ezelőtt gyártott gépek. Ez 16 milliárd liter üzemanyagot takarított meg – ami 53 millió tonna CO2-nek felel meg.
A JCB az elektromos technológia fejlesztésében is élen járt, hogy megfeleljen az ügyfelek szén-dioxid-kibocsátásmentes termékek iránti igényeinek. Míg az akkumulátoros elektromos meghajtás alkalmas a kisebb gépekhez, amelyek kevesebb órát tesznek meg, és jellemzően kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, addig a nagyobb gépek energiaigénye magasabb. Ez nagyobb akkumulátorokat eredményezne, amelyek feltöltése hosszabb időt vesz igénybe, így kevésbé alkalmasak olyan gépekhez, amelyek napi több műszakban dolgoznak, és nem áll rendelkezésükre a feltöltéshez szükséges leállási idő.
Ennek eredményeképpen a JCB az elektromos gépek fejlesztését a kompakt gépcsaládra összpontosította, beleértve az 525-60E Loadall teleszkópos rakodógépet és a 19C-1E mini kotrógépet – a világ első elektromos mini kotrógépét. Miközben a vállalat a jövőbeli, nulla károsanyag-kibocsátást biztosító üzemanyagokat vizsgálja, nem hagyott ki semmit. Olyan mobil üzemanyagot keresve, amely a géphez vihető, maximális üzemidőt és gyors tankolást biztosítva, a HVO, a biogáz, az E-fuels, az ammónia és a hidrogén mind a mikroszkóp alá került. Érdekes módon a JCB motorjai a Stage IIIB / Tier 4i motorokra vonatkozó jogszabályok hatályba lépése óta engedélyezettek HVO-val való használatra.
Lord Bamford elmondta: "Ezen alternatív üzemanyagok többségének előállításához hidrogén előállítására van szükség, így a hidrogén használatának elsősorban azért van értelme, mert ez egy tiszta, szén-dioxid-mentes üzemanyag, amelyet megújuló energiából lehet előállítani. A hidrogén emellett potenciális megoldást kínál a nagyobb gépek akkumulátorai jelentette kihívásra is; lehetővé teszi a gyors feltöltést, és mobil üzemanyag-megoldás, amely lehetővé teszi, hogy az üzemanyagot a géphez vigyék"."
A hidrogénfejlesztés részeként a JCB az üzemanyagcellákban való felhasználását is vizsgálta, és 2020 júliusában mutatta be az építőipar első hidrogénüzemű kotrógépét, a 20 tonnás 220X-et. A JCB egyelőre arra a következtetésre jutott, hogy az üzemanyagcellák túl drágák, túl bonyolultak és nem elég robusztusak az építőipari és mezőgazdasági gépekhez. A JCB mérnökcsapatát kihívás elé állítva, hogy másképp gondolkodjanak, és a körülöttünk lévő technológiát szén-dioxid-mentesen használják, megszületett a JCB hidrogénmotorja.
agrotrend.hu / J. C. Bamford Excavators Ltd.