Gépesítés
Technika
A HSCS K 44-48 és az L 44-48 traktorok
Az 1930 évek közepétől a HSCS Rt. széles traktor típusválasztékot kínált a mezőgazdaság számára.
Sikeres volt a K 40 termékcsalád – erről itt írtunk – , valamint keresettek voltak a már két éve forgalmazott R széria és L széria traktorai is. Mégis 1938-ban K 44-48 és L 44-48 néven két új típussal jelentkezett a Hofherr gyár. A HSCS konzekvens típusjelöléséből kikövetkeztethető, hogy az újonnan megjelent mezőgazdasági erőgépek a HSCS K traktorcsaládok – erről itt és itt írtunk- alapvető műszaki jellemzőihez nyúltak vissza.
A cég traktorkínálatából – a traktorlépcsőből – egy korszerű 40 LE teljesítmény kategóriájú traktor hiányozott! Ebben az időszakban a HSCS Rt. mezőgazdasági traktor kínálatát az R motorcsalád és az R típusú traktor-széria köré építette. A lánctalpas traktorai is az R típusú traktorokra építve L típus jelöléssel készültek. Az R motorcsaládra épített traktorlépcsőből (20-30-50 LE) hiányzott a 40 LE teljesítményű kerekes és lánctalpas traktor.
A Hofherr gyár a K 40 traktorcsalád sikereire alapozva, a K-40 (1931) és a K-50 (1936) alakjain új típusként, új konstrukcióként jelent meg a K 44-48 típusú traktor, amely ötvözte a forgalomban lévő HSCS K, R és L típusú traktorok kedvező műszaki paramétereit. Az új traktortípus jó konstrukciós alapnak bizonyult a L 44-48 típusú lánctalpas változathoz is. A kerekes és lánctalpas traktorpár termék paletta bővítési stratégia nem volt előzmény nélküli, hiszen az R-25 és a L-25 – erről itt írtunk – traktorpár hazai és nemzetközi fogadtatása 1932-évi megjelenésétől kedvező volt.
A K 44-48 típus kerekes traktor szerkezeti elvében követte a második generációs K traktorcsalád jellegzetességeit, szerkezetét, de a kor új műszaki vívmányai beépültek a konstrukcióba. A fejlesztésénél a mezőgazdasági vonóerő igény biztosítása mellett, a közúti vontatási igények domináltak. A K-40 típusjellemzőinek megtartása mellett a motor teljesítmény megnövelésével, és az össztömeg csökkentésével érte el a gyár a fejlődést. Az összehasonlító műszaki adattábla jól szemlélteti a fejlesztési célokat és a műszaki fejlődést.
A külföldi forgalmazáshoz –nyelvterület függvényében – The Steel Horse 40 és Le Robustre 40 és később HSCS K 44-48 típusjelzést szállították.
Készült tömör- és gumikerekes járószerkezettel is, az úgynevezett ipari változat jelölésére KI-40 típusjelzést használták. A gumikerekes változatnál átalakították a járószerkezet, a véglehajtóművet is módosították, így 18 km/óra sebességgel közúti vontatásra is alkalmas volt.
A háború körülményei között lényegesen megváltozott a mezőgazdasági gépkereskedelem. A háborús igények kielégítése mellett a mezőgazdaságban is igény mutatkozott a nagyobb hatásfokú lánctalpas járószerkezetű mezőgazdasági erőgépekre és a nagyobb vonóerőre.
Az L 44-48 típus erőforrása a K 44-48 típus motorjával azonos volt. Járószerkezete a lánctalpas L traktorcsalád szabadalmaztatott korszerű műszaki megoldásait és szerkezetét örökölte. A gép kötött talajon 80 cm szántási munka szélességgel, 50 cm szántási mélységnél kiváló teljesítményt nyújtott. Olaszországba kétvasú Martinelli–féle ekével több bemutatón is sikerrel szerepelt. A Francia HSCS kereskedőház megrendelésére Le Robuste L 40 márkanév alatt szállították.
E traktortípusok nemzetközi sikerét bizonyítja, hogy európai országokban és még Ausztráliában ma is feltűnik egy-egy működő példánya nemzetközi bemutatókon. Lánctalpas változat – egyedül a világban- a SZIE Gépmúzeumának gödöllői állandó kiállításán megtekinthető.
dr. Hentz Károly
igazgató, főmuzeológus
Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum
agrotrend.hu / dr. Hentz Károly