4x4
A JAGUAR BEMUTATJA A TYPE 00 KONCEPCIÓJÁRMŰVET. ÖSSZETÉVESZTHETETLEN. VÁRATLAN. DRÁMAI.
A Jaguar átalakulási folyamatának következő lépcsőfokaként bemutatkozik a márka új értékeinek összetéveszthetetlen, váratlan és drámai hatású megtestesülése. A Type 00 (Type Zero Zero) azt a Gazdag Modernizmus kreatív filozófiát testesíti meg, amelyet új márkaidentitásának bemutatásakor ismertetett a Jaguar.
A futurisztikus formatanulmány világpremierjének az a Miami Art Week rendezvény ad otthont, amelynek hatnapos időtartamára Dél-Florida válik a világ kreatív középpontjává. A Type 00 a Jaguar jövőjébe enged bepillantást, összhangban a márka azon törekvésével, hogy visszatérjen az alapítója, Sir William Lyons által vallott ‘Copy Nothing’ irányelvhez.
„A Jaguar varázslatos személyisége közel áll a szívemhez: egy eredeti brit prémium márka, amely hagyományaiban, művészi kifejező eszközeiben és emocionális vonzerejében egyaránt páratlan és utolérhetetlen” – mondta Adrian Mardell, a JLR vezérigazgatója. „Ezt a Jaguart készülünk most újrateremteni, és ennek során ugyanúgy lenyűgözzük majd a világot, ahogy egykor ikonikus típusaink, például az E-Type. Már elindultunk a megújulás felé vezető úton, amelyen az alapítónk által megfogalmazott irányelv: a ‘Copy Nothing’ vezérel bennünket, az eredmény pedig túlzás nélkül megbabonázó lesz.”
Miamiban folytatódik a Jaguar átalakulása tisztán elektromos márkává, amely kívánatos és exkluzív, új prémium járművek minden eddiginél rangosabb családját vonultatja majd fel. Az arculatváltás túlmutat a Jaguar által tervezett és fejlesztett termékeken: az egész márka fogalmát újragondolják.
„Eltántoríthatatlanul kreatív új személyiséget alakítottunk ki márkánk számára, amely messzemenőkig tiszteletben tartja a Jaguar legalapvetőbb értékeit, ugyanakkor a jövőbe tekint, releváns, és felhívja magára a figyelmet” – mondta Rawdon Glover, a Jaguar ügyvezető igazgatója. A Type 00 világpremierje
Bemutatkozik a Type 00. A Jaguar új kreatív filozófiája: a Gazdag Modernizmus megtestesülése.
A ‘Type’ előtag a márka hagyatékával teremt kapcsolatot, olyan klasszikus modelleket idézve meg, mint az úttörő E-type. A névben az első nulla a zéró károsanyag-kibocsátásra, a második pedig az autó státuszára, mint vadonatúj modellcsaládunk nulladik tagjára utal. A jövőbe tekintő dizájn szakít az elektromos járművek körében bevett szokásokkal: hosszú motorházfedéllel, lendületesen ívelő tetővonallal, 23 colos könnyűfém keréktárcsákkal, csapott hátú karosszériával és a hajókat idéző farkialakítással teremt drámai hatású sziluettet, amelyet kifinomult, modernista felületek határolnak. A formaterv megvalósításának kulcsa a Jaguar egyedülálló, kifejezetten elektromos járművekhez szánt platformja: a JEA (Jaguar Electrical Architecture).
„A Type 00 a Jaguar új kreatív filozófiájának színtiszta megtestesülése” – mondta Gerry McGovern professzor, a Brit Birodalmi Rend tisztje (OBE), a JLR kreatív igazgatója. „Összetéveszthetetlen kiállással rendelkezik. Rettenthetetlen, korlátokat nem ismerő kreativitásunk, valamint megingathatatlan eltökéltségünk eredménye. Új értékrendünk első kézzel fogható megtestesülése, egyben az alapköve annak az új modellcsaládnak, amelynek tagjai soha nem látott stílusjegyeket fognak felvonultatni. Egy jövőkép, amely a kreativitás legmagasabb szintjére kíván felemelkedni.”
Gazdag Modernizmus
A Jaguar új kreatív filozófiája három alapvető jellemzőn nyugszik, és a márka minden elemében, minden megjelenési formájában testet ölt – az új, művészi értékű vizuális karakterben éppúgy, mint az ügyfelekkel történő kapcsolatépítés módjában.
- Gazdag. Lüktető, felszabadult, félelmet nem ismerő. A megalkotott járművekben éppúgy, mint a megteremtett pillanatokban.
- Modernista. A jövőbe tekintő, kíváncsi, a világból ihletet merítő. A múlt felé tisztelettel fordul, de nem veti alá magát annak.
- Magával ragadó. Holisztikus, érzéki és kivételes. Tartalmas kapcsolatot teremt az ügyfelekkel.
Megragadjuk a Jaguar szellemiségét
A Type 00 egy olyan új Jaguar-generáció előszele, amely ismételten megragadja a márka szellemiségét és esszenciáját. Formai és műszaki szempontból egyaránt tiszta lappal láttunk munkához. Az új, egyedülálló JEA architektúrát a nulláról fejlesztettük ki; ez tette lehetővé a Type 00 drámai hatású formavilágát. Ez a dedikált technológiai platform rabul ejtő vezetési élményt, magával ragadó kezelhetőséget és példa értékű rugózási komfortot eredményez.
A legújabb generációs villamosítási technológiák és a lenyűgöző formai megoldások jóvoltából a Jaguar jövőbeli típusai magasan kiemelkednek majd az elektromos járművek egyre inkább egysíkú mezőnyéből.
Az új generációs Jaguar modellcsalád első szériagyártású képviselője egy négyajtós GT lesz; a típust 2025 végén mutatják be, és az Egyesült Királyságban fogják gyártani. Ami a fejlesztési célkitűzéseket illeti, az autó tervezett hatótávolsága eléri a 770 kilométert (WLTP)* vagy a 692 kilométert (EPA)*, és mindössze 15 percnyi gyorstöltéssel akár 321 kilométerre* elegendő energiát vehet magához.
Exkluzív márkaboltok
A Jaguar világszerte limitált számban megnyíló exkluzív márkaboltokban kel ismételten életre. Ezekben az exkluzív terekben az ügyfelek elmélyedhetnek a Jaguar világában; a helyi kultúrához igazodó márkaboltokon túl prémium márkakereskedések globális hálózata támogatja a márka eladásait. A Jaguar első új márkaboltja Párizs 8. kerületében, a luxusdivat-negyed szívében nyitja meg kapuit.
Drámai hatású külső dizájn
A magabiztos, új orrkialakítás a függőleges, síkban illesztett felületeket a Jaguar középre illesztett, új típusjelzésével kombinálja. A karakteres, precíz kivitelű első fénykarakter a karosszéria sarkait hangsúlyozza ki, optikailag szélesebbé és stabilabbá téve azt.
Az oldalsó profilt merész arányok uralják, a Jaguar ‘leaper’ figurát lézerrel gravírozták bele a mindkét oldalon megtalálható, kézzel kivitelezett, rézszínű betétbe. Ezek a betétek látványosan kinyílnak, láthatóvá téve azokat a hátrafelé tekintő kamerákat, amelyek – akárcsak a töltőnyílások és az elülső légbevezetők – használaton kívül rejtve maradnak.
Az optika merész kiáltványához a far is hozzájárul. Az ablaktalan hátfal és a karosszériával összehangolt kivitelű, panoráma napfénytető szoborszerű megjelenést teremt. A far meghatározó stíluselemei a vízszintes Strikethrough grafikai elemek, amelyek mögött a karosszéria teljes szélességében húzódó, impozáns zárófények rejlenek, kihangsúlyozva a Type 00 méreteit és teljesítményét.
„A Jaguarnál nincs keresnivalója a hétköznapinak” – mondta Constantino Segui Gilabert, a Jaguar vezető külső formatervezője. „Az új Jaguarnak az első találkozás alkalmával le kell nyűgöznie a szemlélőt, akinek úgy kell éreznie, mintha soha nem látott volna ehhez foghatót. A Type 00 magára irányítja a figyelmet, akárcsak a múlt legkiválóbb Jaguar modelljei. A drámai kiállású autó a brit kreativitás és az eredetiség semmihez sem fogható aurájával rendelkezik. A Gazdag Modernizmus lényegét megtestesítő autó a művészeteket ünnepli.”
Amint az E-type 1961-es világpremierjén két autó vonult fel a Genfi Autószalonon, a Type 00 bemutatásakor is két, kontrasztos értelmezésben mutatta meg magát a Jaguar új formatanulmánya. A Satin Rhodon Rose árnyalatú példányt – amely a floridai város ikonikus Art Deco építészének pasztell színvilága tiszteletére a ‘Miami Pink’ nevet kapta – a patinás sárgaréz jellegzetes elszíneződése ihlette. A másik autó lenyűgöző Inception Silver Blue színben tündököl, amelyet ‘London Blue’-nak neveztek el, az 1960-as években alkalmazott Opalescent Silver Blue fényezés ihlette, és mint ilyen, közvetlen kapcsolatot teremt a Jaguar brit gyökereivel.
Magával ragadó belső tér
Az előre és felfelé nyíló ajtók és a csomagtérfedél pantográf nyitószerkezete mögött olyan modernista belső tér várja a szemlélőt, amelynek gazdag arányai a karosszériával vetekednek. Magát a lenyűgöző belső teret három kézzel kidolgozott sárgaréz sáv határozza meg, amelyek hosszában végigfutnak az utastéren. Egy központi, 3,2 méter hosszú rézgerinc a lebegő műszeregységet osztja ketté.
„A Type 00 esetében is alkalmazott Materiality ideológia a hiteles, de váratlan anyagok és elragadó színek alkalmazását részesíti előnyben; a márka új kreatív filozófiája minden részletben megnyilvánul” – mondta Mary Crisp, a Jaguar vezető anyagtervezője. „Alapvetően három fő anyaggal – sárgarézzel, travertin mészkővel és szövetanyagokkal – dolgoztunk, méghozzá olyan formán, hogy az anyagok maguk is merész műalkotásként jelennek meg, és egyedi hangulatot teremtenek.”
A tervezők lábazatként alkalmazták a travertin mészkövet: ezen nyugszanak a lebegő ülések és a központi gerinc. Ez a megoldás adott ihletet a belső tér telített színekből felépülő, rétegelt megjelenéséhez. A kézműves minőség hatását szövetanyagok erősítik. Kézzel szőtt fonalakból ihletet merítő, különleges tapintású gyapjúkeverék borítja az üléseket, az audiorendszert és a padlót.
„Akárcsak kívül, az utastérben is az elrejthető, előbújó megoldások uralják a környezetet” – mondta Tom Holden, a Jaguar vezető belsőépítésze. „A képernyők csendesen, drámai eleganciával emelkednek ki a műszerfalból, a motoros tároló fiókok kívánságra finoman kinyílnak, élénk színkavalkádot tárva a szemlélők elé. Meggyőződésünk, hogy a technológiának nem uralnia kell az architektúrát, hanem a modern prémium élményt kell magasabb szintre emelnie. A műszerfal közepén található digitális kijelző jól példázza ezt a szemléletet. A hagyományos visszapillantó tükör helyén Clearsight kijelzőt találunk, ami jobb kilátást biztosít.”
Érzékszervi élmény
A Type 00 élménye minden érzékszervre hat. A karosszériával harmonizáló kivitelű üvegtető finom mintázatot vetít a belső tér anyagaira, életre keltve azok textúráját, és napszakról napszakra megváltoztatva azok karakterét.
A Jaguar formatervezői csapata a belső tér tökéletesítésének új módszereit dolgozta ki. Az utasok a különleges kidolgozású prizmatáska segítségével pillanatnyi hangulatukhoz igazíthatják az utastéri környezetet. A funkció célja, hogy az utasok kapcsolatot teremtsenek az autóval, és hogy kiterjessze a testre szabás, az egyedi kidolgozás fogalmát. A táska egy igényesen kidolgozott, motorosan nyitható ajtó mögött található, benne pedig három, természetes anyagból – sárgaréz, travertin mészkő és alabástrom – készült totem rejtőzik.
Ha az egyik totemet elhelyezzük a középkonzolon, az az egész belső tér hangulatát megváltoztatja. A hangulatvilágítástól kezdve az egyedi hangzásvilágon át a képernyő speciális grafikájáig minden a kiválasztott anyag jellegzetességeit tükrözi. Az egyedi tervezésű illatok és az anyagok találkozása soha nem tapasztalt mértékű személyre szabhatóságot eredményez.
Ez a gazdag, művészi szemlélet a kijelzőkre is kiterjed: a Jaguar itt a Chiaroscuro technikáját hívta segítségül az animációkhoz, azaz fény és árnyék segítségével idéz meg térbeli tárgyakat.
A változás jelképei
A Type 00 a változás erőteljes szimbólumait alkalmazva juttatja kifejezésre a Jaguar új identitását, kihangsúlyozva az átalakulást, valamint a Jaguar értékes hagyatékát, mint inspirációt. Ezek a szimbólumok a következők:
Márkajelzés: a Jaguar aláírása.
A modernizmus köszöntése – geometrikus formák, szimmetria és egyszerűség. Az a Malcolm Sayer ihlette, aki a Jaguar C, D és E-type modellek tervezésekor a tudományt és a művészeteket nagy hozzáértéssel elegyítve hozta létre ezeknek a típusoknak az időtlen vonalait. A betűk geometrikus formáját elforgatva tökéletes optikai szimmetriát és kiegyensúlyozottságot kapunk. Olyan modernista formát teremt, amely a nemes Jaguar nevet rajzolja ki.
Márkalogó: a Jaguar ‘leaper’ figurája és a monogram.
A ‘leaper’ a Jaguar hagyatékának felbecsülhetetlen értékű eleme. Az előre lendülő figura jövőbe tekintő filozófiánk és kiválóságunk megtestesülése. A kezdetektől fogva a márka védjegye.
Az új monogram a korábbi ‘Growler’ szimbólumot váltja, amely a múltbeli belső égésű motorok hangját volt hivatott megtestesíteni. Az új monogram egy olyan, diszkrét művészi motívum, amely a márkajelzés két ellenpontján található ‘j’ és ‘r’ betűket egyesíti. Szimbolikus az „ellenpont” kifejezés: azt jelképezi, hogy másképp állunk a dolgokhoz, és dacolunk az elektromos járművek terén uralkodó beidegződésekkel.
Strikethrough (áthúzás)
A merészen megformált, lineáris grafikus elem határozott kiállást kölcsönöz a márkának. A Jaguar márkát azonnal felismerhetővé azonosító stíluselem leszámol az imitációkkal, szakít a hétköznapisággal
Telített színek
A telített színek merész alkalmazása a Jaguar új márkaidentitásának egyik sarokköve, amely a márka értékeiben és művészeti kötődéseiben gyökerezik. Mindig texturával, mozgással együtt jelenik meg.
Művészi vállalás
A Jaguar mindig is híres volt eredeti szemléletéről. Ez az alapító, Sir William Lyons személyes filozófiájából fakad: ő úgy vélte, a Jaguar semmit nem másoljon, legyen minden ízében eredeti, autóira pedig műalkotásként tekintsen a világ.
A Jaguar a Miami Art Week rendezvény két helyszínén megrendezett, gondosan válogatott galériákon keresztül szemléltette kreatív újraszületését. Az Art Miami névadó támogatójaként a ‘Jaguar. Gazdaság.’ című, brit művészek eredeti alkotásait felvonultató, magával ragadó tárlat keretében térképezték fel a márka drámai mértékben megújult vizuális nyelvezetét. A divat és az építészet hatalmas játszóterén, a Miami Design District területén nyílt meg a Jaguar installációja, a ‘Copy Nothing’, amely a Type 00 tényleges nyilvános világpremierjének adott otthont.
„A Miami Art Week rendezvényen való részvételünk is kihangsúlyozza a Jaguar azon szerepvállalását, hogy a képzőművészetek szószólójaként a kreativitás minden megnyilvánulási formáját támogassa. Tisztában vagyunk vele, hogy leendő ügyfeleink szívében központi helyet foglalnak el a művészetek, ezért a világ egyik legrangosabb művészeti fesztiválja tökéletes helyszín arra, hogy közvetlenül megszólítsuk őket” – mondta Rawdon Glover, a Jaguar ügyvezető igazgatója.
További részletek: www.jaguar.com/copy-nothing