Piac

Tovább növekvő versenyelőnye van a brojlerhúsnak a marhahússal szemben

Bár a brojlerhús ára a világjárványt követően megugrott, a versenyző fehérje-kategóriákkal, például a marhahússal szemben továbbra is döntő a lemaradás.

Forrás: pixabay.comForrás: pixabay.com

A brojlerhús-piacokról szóló legtöbb vita a nagykereskedelmi piacra összpontosul, de a fogyasztói szintű kereslet és a kategória versenyhelyzetének valódi megértéséhez a fehérjetermékeken belül a kiskereskedelmi piacot is közelebbről meg kell vizsgálni.

Az egyik lehetséges oka annak, hogy a kiskereskedelmi árak nem kapnak nagyobb figyelmet, az, hogy ezen a szinten az adatok „tökéletlenek”. Míg (az USA-ban szerk.) a Munkaügyi Statisztikai Hivatal rendszeresen végez árinformációgyűjtéseket a brojlerhúsra és számos más élelmiszeripari termékre vonatkozóan a szupermarketekből, addig az élelmiszer-szolgáltatói oldalról hiányoznak a nyilvánosan elérhető áradatok. Ez egy hatalmas vakfolt, mivel az éttermek jelentős szerepet játszanak a vörös hús és baromfitermékek széles skálájának forgalmazásában.

Ennek ellenére érthető, hogy miért nehéz ezeket az információkat összegyűjteni, különösen oly módon, hogy azok pontosan tükrözzék a fogyasztói árszinteket, mivel az éttermeken keresztül történő élelmiszer-értékesítéshez kapcsolódó számtalan értéknövelő folyamat miatt. Mindazonáltal a szupermarketekből származó áradatok továbbra is hasznos eszközei a fogyasztók vásárlási szokásainak jobb megértéséhez.

A kiskereskedelmi árak alakulása az elmúlt időszakban

Az amerikai brojlerágazatot 2011-12-ben megrázó takarmányköltség-sokk végül a fogyasztókhoz is eljutott, és a brojlerhús összesített kiskereskedelmi ára 2013-ban az akkori rekordot jelentő 1,96 dolláros fontonkénti átlagárra emelkedett. Ez több mint 11%-os növekedést jelentett a két évvel korábbihoz képest, ami jelentős emelkedés egy olyan kategóriában, amely történelmileg az alacsony költségű státuszáról volt híres. Ezután azonban a brojlerek összesített kiskereskedelmi ára stabilizálódott, sőt, egy kicsit visszaesett, és a 2010-es évek végén éves átlagban fontonként 1,90 USD alá esett.

A világjárvány korszaka jelentős változást indított el a kiskereskedelmi árakban, a brojlerhús 2020 és 2022 között több mint 20 százalékkal emelkedett. További, bár jóval lassabb emelkedés volt megfigyelhető 2023-ban, aminek következtében az összesített brojlerhús-árak éves átlagban rekordszintű, 2,46 USD/kilogrammos szinten maradtak. Bár a nagykereskedelmi spot árak ebben a kategóriában tavaly érezhetően emelkedtek, a kiskereskedelmi átlagárak néhány centtel mérséklődtek.

Összesített Kiskereskedelmi Brojler Ár és az Összesített Kiskereskedelmi Brojler Ár az Összesített Kiskereskedelmi Marhahús Árának %-ában kifejezve

Annak ellenére, hogy 2010 óta nominálisan közel 40%-kal nőtt, a brojlerek kiskereskedelmi átlagára a marhahús kiskereskedelmi árának százalékában kifejezve 40%-ról 30% alá csökkent ugyanebben az időszakban.

Növekvő relatív megfizethetőség

Bár az abszolút árszinteket fontos nyomon követni, azokat más változók, például a fogyasztói jövedelmek és a helyettesítő vagy kiegészítő termékek árainak összefüggésében is meg kell érteni.

Nem elegendő csak azt tudni, hogy a brojlerhús abszolút szempontból olcsóbb, mint más fehérjekategóriák, például a marha- vagy sertéshús. Annak meghatározása, hogy ez a relatív előny változik-e, és ha igen, milyen mértékben, talán fontos támpontokat adhat a fogyasztói magatartás jövőbeli irányáról.

E relatív árelőny közelmúltbeli alakulása biztató a brojlerágazat érdekelt felei számára. 2010-ben az átlagos éves összesített kiskereskedelmi broilerár pontosan 40%-a volt a marhahús átlagos éves összesített kiskereskedelmi árának. Ez az arány először lassan csökkent, amikor a marhahús ára 2014-15-ben megugrott, a brojlerhús relatív kiskereskedelmi árelőnye megnőtt, és 2021-ben az árarány mindössze 29%-ra esett vissza. A brojler és a marhahús közötti árarány 2022-ben újra nőtt, de az elmúlt két évben ismét csökkent, így a brojlerhús kategóriája hatalmas versenyelőnybe került a marhahússal szemben.  A fogyasztók ezt a különbséget nehéz lesz figyelmen kívül hagyni, ha a marhahús ára továbbra is az egekbe szökik.

agrotrend.hu / NAK / Tóth Andrea

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Szakmai partner
Nyakas Farm
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés