Élelmiszergazdaság

Sanyarú helyzetbe került a rögös túró, de van remény

A Tej Terméktanács nagyon bízik a pozitív változásban, de az elmúlt két év hatalmas inflációs hulláma szinte maga alá temette a hagyományos, különleges terméket. Felmérték a 2022-ben marketingkampány alá vont élelmiszer helyzetét – olvastuk az Inforstart-on.

2019-ben a Rögös túrót, mint hagyományos különleges élelmiszert elismerte és felvette nyilvántartásába az Európai Unió. A Tej Terméktanács a rögös túró mint hagyományos különleges termék ismertségének elősegítése céljából 2022 januárjában kétéves marketing kampányt indított. Aztán jött az infláció, majd 2023 decemberében egy újabb “terepszemle”.

Fotó: Tej Terméktanács

Ami a részleteket illeti, a Tej Terméktanács Infostarthoz eljuttatott közleményéből kiderül: a tejágazatot kívülről ért gazdasági hatások miatt a túrófogyasztás sokat szenvedett. A túró az első olyan tejtermékek között van, melyek inflációs környezetben könnyen kimaradnak a vásárlói kosárból; “ha húsvétkor vagy karácsonykor kevesebb túrós sütemény készül az otthonokban, hamar meglátszódik a statisztikákban” – olvasható a közlésben.

Ami a számokat illeti, 2023-ra 10 százalék felett esett a túrók belföldön értékesített mennyisége, melyet az előállítási költségek jelentős emelkedése indukált. A statisztikák azt mutatják, hogy minden második kiló tehéntúró immár az EU által is elismert rögös túróként kerül értékesítésre.

A Trend International Market Research Kft. két fázisú kutatásának egyik fő témája a túrófogyasztási tendenciák és az azt befolyásoló tényezők feltárása volt. A túróvásárlást az elmúlt egy évben is elsősorban az ártényezők és az akciók mozgatták.

“Jellemzően ott és akkor vásárolnak túrót a fogyasztók, ahol és amikor akciós. A márkahűség csak minimális mértékben jellemző, miközben jól érzékelhető a saját márkás termékek iránti nyitottság” – derül ki az összefoglalóból.

Fotó: Tej Terméktanács

A kutatási eredmények ugyan biztató jövőt mutatnak, de az elmúlt egy év fogyasztási tendenciái még csökkenésről szólnak: a túrófogyasztók között még sokkal többen (36 százalék) voltak azok, akik úgy nyilatkoztak, hogy csökkent a fogyasztásuk az elmúlt egy év során, mint akiknek nőtt (15 százalék), amit elsősorban a túró drágulásával indokoltak a vásárlók.

Ugyanakkor pozitív tendencia, hogy míg 2022-ben még minden második túróvásárló fogyasztáscsökkentésről számolt be, tavaly ezt már csak minden harmadik tette. A jövőt pedig még optimistábban látják: korábban még minden harmadik vásárló úgy vélte, hogy csökkenni fog a fogyasztása a jövőben (és ezt a számok vissza is igazolták), most viszont már csak 12 százalék prognosztizált fogyasztáscsökkentést, miközben 16 százalék fogyasztásnövelést tervez.

A kampány hatását is felmérték, sokan találkoztak a reklámfilmekkel, a szlogenekkel és az influenszer megjelenésekkel is, “tudatosult a rögös túró elnevezés”.

agrotrend.hu / Infostart

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Szakmai partner
Nyakas Farm
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés