Élelmiszergazdaság

Piac

Miért drágulnak az élelmiszerek?

Átlagosan 17 százalékkal drágultak a zöldségek, gyümölcsök az egy évvel korábbi árakhoz képest. Az okok kereshetők az időjárásban, a kereslet-kínálat alakulásában, de az sem mindegy hogy egy adott termékből mekkora a hazai kibocsátás, mert ha kicsi, akkor annak nincs ráhatása európai szinten az árképzésre.

A KSH a napokban közzétette jelentését, mely szerint 3,8 százalékkal voltak magasabbak júliusban a fogyasztói árak az egy évvel korábbihoz képest – írja a Store Insider. Az élelmiszerek ára az átlagnál nagyobb mértékben drágult, 7,8 százalékkal. Az idényáras élelmiszerek (ide tartoznak a burgonya, friss zöldség, friss hazai és déligyümölcs) ennél is magasabb 17 százalékos mértékben drágultak az egy évvel korábbi árakhoz viszonyítva.

A cukor 14, a szalámi és szárazkolbász félék és a sonka 11, a tojás majdnem 9, a szeszes italok 6,3 százalékkal kerülnek most többe. Aminek az ára csökkent, az az üzemanyagoké, 4,2 százalékkal, és a sertéshús. Ez azért nagyon fájó pont sokaknak, mert míg a műszaki cikkek, kozmetikumok, luxuscikkek drágulása kevesebbeket érint, ez nem mondható el az alapvető élelmiszerekről, hiszen az mindenkit érint igaz, különböző mértékben…

Fotó: 123rf.com

Hosszú stagnálás után újra áremelkedés?

Több hírportál gazdasági elemzői is úgy vélik, hogy sok év stagnálás után idén belendül újra az infláció. Ennek okát a gyenge forintban, a bérnövekedésekben látják, melyet az áru és szolgáltatás kínálatban is érvényesíteni kell az árakban. Emellett a világgazdasági tényezőknek, és még a koronavírussal kapcsolatos tényeknek és bizonytalanságoknak is szerepük van a drágulásban.

„Az Interspar 10, a Tesco 11, az Auchan pedig 14,5 százalékkal lett drágább egy év alatt. Miközben az augusztus általában nem a jelentős áremelkedések hónapja szokott lenni (az éves árindex elmúlt 10 éves átlaga mindössze 2,8 százalék), most 11,8 százalékos éves áremelkedést mértünk a nyár utolsó hónapjában. Ez azt jelenti, hogy 2318 forinttal többe kerül most átlagosan a nagybevásárlás a hipermarketekben, mint egy évvel ezelőtt” -írja a privatbankar.hu saját Árkosár-felmérésére hivatkozva.

Az alapokról…

Az infláció avagy pénzromlás, az árszínvonal tartós emelkedése, a pénz vásárlóerejének romlása mellett. Eredetileg a latin eredetű infláció az orvos által használatos felfúvódást jelentette, ami úgy került át a közgazdaságtanba, hogy a fedezet nélküli pénzkibocsátás is egyfajta felfúvódást okoz a gazdaságban. Az infláció ütemén kívül nagy jelentősége van az infláció kiszámíthatóságának és kiegyensúlyozottságának.

A kiszámítható és kiegyensúlyozott inflációnak még nagyobb inflációs ráta mellett sincs negatív hatása a gazdaságra.

Az árszínvonal csökkenése a defláció. A defláció, vagyis a negatív infláció a gazdasági növekedést fogja vissza, vagy egyenesen gazdasági visszaeséshez vezet. Árstabilitás alatt az árak változatlanságát értjük egy időszakban, ekkor az árszínvonal-emelkedés 0% körüli.

Mik az okok?

Japán közgazdászok elemezték az élelmiszerárak emelkedését kiváltó tényezőket. Egyik ilyen az időjárási hatások, melyek, ha kedvezőek, akkor csökkenhet az ár, ha kedvezőtlenek, akkor a kisebb termésmennyiség miatt emelkedhet az ár – ami általában igaz.

Az élelmiszer árak emelkedését okozhatja a magas olajár, hiszen mind a termelés, mind a szállítás jelentősen függ az üzemagyag áraktól. Emellett a dollár erőteljes leértékelődése is emeli az élelmiszerárakat a világpiacon.

Utolsó, de igen fontos ok még a kereslet és a kínálat alakulása. Ha valamiből túltermelés van, a kereslethez képest annak csökken az ára, míg ha keveset termelnek valamiből, amire lenne igény, akkor nő az ár. A helyzetet árnyalja a helyettesítő termékek megléte, vagy nem léte, és az adott termék fontossága (alapvetően van rá szüksége az embereknek, vagy nem), és a divatok is befolyásolhatják az árat – még az élelmiszerek terén is.

agrotrend.hu / Store Insider

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Szakmai partner
Nyakas Farm
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés