Élelmiszergazdaság

Késve érkezett az idei diószezon

Átlag alatti termés, és a 32+ méretű dió magas aránya jellemzi az idei francia diószezont.

Hamburgban a 43. héten rakodták le az első tétel francia diót a nagybani piacon, ami körülbelül 2 hetes késést jelent az előző évi szezonkezdethez képest. A francia termelők szerint ez elsősorban a nyár végi hőségnek köszönhető – a fő francia termesztőkörzetekben, Grenoble-ban és Périgordban idén nagyon lassan indul a betakarítás. Az időjárási körülmények kihatottak a dió minőségére is, sok tételt kell átválogatni, és magas a selejt aránya. Bár Magyarországhoz hasonlóan az idény elején még reménykedtek, és Franciaországban valamivel átlag alatti hozamokra számítottak, a termés végül sokkal kisebb lett annál, mint amire számítani lehetett.

Forrás: pxhere.com

Az exportra kerülő, feldolgozott termék minősége azonban kifogástalan. Idén a franciáknál is kivételesen magas a nagyméretű (32+) dió aránya, amely válogatást követően a teljes termés mintegy felét teszi ki. Ez a méret megfelel a nagykereskedelem preferenciáinak, míg a közepes méretű dió (30-32) inkább az élelmiszer-kiskereskedők körében népszerű.

Általánosságban elmondható, hogy az európai piacokon az elmúlt években különösen erős volt a verseny. A tavalyi szezonban Franciaországban bőséges termés volt, de ez egyben azt is jelentette, hogy ekkora mennyiséget alig lehetett értékesíteni. Különösen az élelmiszer-kiskereskedelmi szegmensben Franciaország visszaszorulóban van, mivel itt főként az olcsóbb kaliforniai és chilei áru dominál a polcokon.

A nehézségek ellenére a két fő francia termesztőkörzet termésszintje az utóbbi évek során viszonylag állandó maradt. Általában összesen 38-40 ezer tonnát takarítanak be, és érdekes, hogy a diót főleg kisebb gyümölcsösökben, melléktevékenységként termesztik.

Sven Lohalm német importőr szerint “más európai származási országokkal összehasonlítva a francia héjas dió még mindig nagyon népszerű. A magyar dió jól meghonosodott, különösen Közép-Európában. A spanyol és az olasz dió nagyrészt a belföldi piacokon kerül forgalomba, és kevésbé exportálják. Általánosságban azt tapasztaljuk, hogy a dióbél iránti keresletnövekedés töretlen, különösen az élelmiszer-kiskereskedelmi szegmensben, bár a trend már nem olyan erős, mint néhány évvel ezelőtt.

agrotrend.hu / FruitVeb

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Szakmai partner
Nyakas Farm
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés