Élelmiszergazdaság

Ismét több tojás fogy

A hatósági ár kivezetése, a háború okozta piaci mozgások és a takarmány költségek emelkedése együttesen hatotta hazai tojáspiacra. Összességében igaz, hogy nagyrészt önellátók vagyunk tojásból, ám a maradék, nagyjából húsz százaléknyi árut importból fedezzük. Az import tojással az is gond, hogy időről időre próbálja elárasztani a piacot apró méretű, olcsónak tűnő termékkel.

A magyar tojáspiac a szakértőkszerint hamarosan megnyugszik – hasonlóan a baromfi termékek piacához – és beállnak az árak, ezzel párhuzamosan pedig remélik, a fogyasztás is újra nő. A hazai fogyasztási szükségletünk nyolcvan százalékát termeljük meg tojásból, az étkezési tojás mennyisége évente 1,3 milliárd darab. A héjas tojás felhasználásánál lényegesen nagyobb mennyiség fogy el, hiszen számtalan sütőipari termékben süteményekben, panírozott termékekben is van tojás, amelynek számát ezek a statisztikák nem adják vissza. A KSH statisztikája évente kétszáz darab étkezési tojás fogyasztást mutat ki, ami növekvő tendenciát jelent. Csorbai Attila, a Baromfi Terméktanács elnöke szerint ha egy ország valamilyen alapélelmiszerből nem önellátó, akkor importra szorul. Arról már megoszlanak a vélemények, hogy mi ennek a helyes aránya.

– Azokban a csúcs időszakokban, amikor az étkezési tojás fogyasztása növekszik, akkor elkerülhetetlen az import behozatala, ugyanakkor ezen időszakokat kivéve az ország képes lenne nem csak az önellátásra, hanem az árletörésre is a kis méretű és a fogyasztó számára olcsóbbnak tűnő termékekkel. A hatósági árbevezetésnek a célja elsősorban az volt, hogy rögzítse egyes termékeknek a fogyasztói árát. Néhány hónapig ez jól működő struktúra volt, ami megfékezte bizonyos termékeknek a rendkívül hullámzó, de drasztikus áremelkedését. Ezt követően az áruházláncok arra törekedtek, hogy a saját veszteségeiket minimalizálják és az ezzel kapcsolatos járulékos veszteségeiket másra hárítsák -összegezte Csorbai Attila az elmúlt időszakot, majd azzal folytatta, hogy innentől kezdve bizonyos termékeknél megjelent az import és annak a mennyisége növekedett a hatósági áras termékek esetében.

különböző cégek, vállalkozások eddig kényszerűen próbáltak meg árat csökkenteni azért, hogy bennmaradhassanak egy-egy áruházlánc polcain. Mostantól azonban változik ez a helyzet – nem csak az árstop megszűnése miatt: az alapanyag árak – elsősorban a takarmány – is csökkenésnek indultak, amelynek hamarosan kedvező hatása lesz az állati termékek árára. Ha ez megtörténik, akkor a fogyasztó is érzékeli az öt-tíz százalékos árcsökkenést.

Az a fogyasztás csökkenés, amit a háború okozta válság hozott magával az állati eredetű termékeknél, ez a folyamat először csak megáll, de utána elindul egy növekedés felé, ezért ebben az esetben újra lesz igény a jó minőségű baromfitermékekre, így az étkezési tojásra is.

agrotrend.hu / Növényvédőszer.hu

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Szakmai partner
Nyakas Farm
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés