Élelmiszergazdaság
GFM: az árfigyelő indulása óta 52 termékkategóriában csökkent az élelmiszerek átlagára
Az online árfigyelő indulása óta 52 termékkategóriában csökkent a megfigyelt élelmiszerek átlagára – közölte a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) szombaton az MTI-vel.
A közleményben felidézték, hogy a GFM szakmai támogatása mellett a Gazdasági Versenyhivatal július 1-jén elindította az árfigyelő rendszert, amely majdnem négy hónapja támogatja a “háború, a szankciók és a multik árspekulációja miatt megemelkedett infláció letörését”.
A platform az árak összehasonlíthatóságán keresztül támogatja a családok tudatosabb vásárlási döntéseit, miközben fokozza a versenyt a kiskereskedelmi üzletek között – húzták alá.
Azt írták, az eredmények egyértelműek: a szankciós élelmiszerinflációt már harmadára szorította vissza a kormány.
Az árfigyelő hatékonyságát bizonyítja, hogy indulása óta a 62 termékkategóriából 52 esetében átlagosan 6,6 százalékkal csökkentek az átlagárak.
“A megfigyelt élelmiszerek árainak július elejéhez képest mért mérséklődése közel 0,5 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve több mint 1,6 százalékpontos élelmiszerinflációt csökkentő hatással járhatott a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve” – tették hozzá.
Kifejtették: a platform indulásához képest a tojás közel 23 százalékkal kerül kevesebbe, de emellett a lisztek, a spagetti és a margarin ára is 20 százalék körüli mértékben csökkent, a kenyerek és a tejtermékek átlagosan 8-9 százalékkal lettek olcsóbbak.
A húsok közül leginkább a pulykamellfilé ára mérséklődött, közel 14 százalékkal, ugyanakkor a csirkecomb és a csirkeszárny is mintegy 9 százalékkal olcsóbb, mint július elején volt.
A zöldségek átlagosan 13 százalékkal lettek olcsóbbak, de sok zöldség (kelkáposzta, fejes káposzta, fokhagyma, zöldpaprika, vöröshagyma, sárgarépa) ára több mint 15-20 százalékkal, a gyümölcsök ára pedig átlagosan 7 százalékkal csökkent.
Az elmúlt két hét során az átlagárak 27 termékkategóriában tovább mérséklődtek, a legnagyobb mértékben a kelkáposzta ára csökkent, több mint 20 százalékkal.
A margarin és a kristálycukor 6 százalékkal olcsóbb lett, illetve a húsok közül a sertéscomb, a csirkecomb és az egész csirke ára is mintegy 3 százalékkal mérséklődött – sorolták a közleményben.
Hozzátették: az árak csökkenését a kormányzat által június 1-jétől elindított, illetve augusztus 1-jével kibővített kötelező akciózás is támogatta.
“Az online platform népszerűségét bizonyítja, hogy az elindulása óta már több mint 1,3 millió látogatója volt. A szabadszavas keresések száma meghaladta a 800 ezret, amelyek során az elmúlt két hét során legtöbbször a csirkemell, cukor, sajt, tej és burgonya szavakra kerestek az árfigyelőt felkeresők” – írták.
Emlékeztettek arra, hogy az árfigyelő rendszer augusztus végén többfunkciós, szabadon összeállítható és megosztható bevásárlólistával bővült.
Szeptember végétől pedig már arra is lehetőség van, hogy a fogyasztók akár a vizuális térképes boltszűrő funkció használatával kiválasszák a kedvenc üzleteiket és az ott megvásárolható termékek alapján állítsák össze bevásárlólistájukat.
“A legújabb funkciók még nagyobb segítséget nyújtanak a fogyasztóknak a vásárlási döntéseik meghozatalában, illetve fokozzák a versenyt a kiskereskedelmi szektorban, hozzájárulva az infláció további csökkenéséhez” – olvasható a GFM közleményében.
agrotrend.hu/MTI