Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Élelmiszergazdaság

Piac

A tej az tej

A Tej Terméktanács bejelentést tett a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalnál (Nébih), a fogyasztók megtévesztése miatt. A szervezet által kifogásolt terméket a Danone Magyarország dobta piacra Alpro THIS IS NOT M!LK feliratú, megtévesztő képi elemeket tartalmazó csomagolásban. Lépésük egy hosszabb ideje zajló küzdelem része, amelyet a tej és tejtermék előállítók vívnak a szándékosan megtévesztő módon, az élettani szempontból általában kevéssé előnyös tulajdonságokkal rendelkező tejhelyettesítők gyártóival.

 

A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács hivatalos beadvánnyal élt a Nébih felé, egy olyan dobozos, növényi ital miatt, amely megalapozott érvelése alapján alkalmas a fogyasztók megtévesztésére. A Danone Magyarország által forgalmazott, belga eredetű Alpro THIS IS NOT M!LK márkájú zabital csomagolásán ugyanis a tej jelentésű szó i betűjét egy nagy fehér csepp helyettesíti. Ez egyértelműen félrevezető üzenet, ugyanis az angol alapszókincs részét képező szó mellett, a tejhez kapcsolódó képi társítást is tartalmaz, tovább erősítve a vásárló téves asszociációját. Ráadásul a csomagoláson a termék zsírtartalmát a tejekéhez hasonlóan feltüntető jelölés is látható, amely újabb elemmel bővíti a megtévesztést.      

Fotó: pixabay.com

 

Joggal merül fel a kérdés mi állhat egy vállalat, hosszabb távon egyértelműen az érdekei ellen ható lépése mögött? Már régóta zajlik a vita az Európai Unióban arról, mennyire lehet a helyettesítő és jellemzően növényi alapú termékeket az eredetiekhez hasonlítani, vagy teljes értékű alternatíváikként reklámozni. A teljesen más összetételű beltartalom, azaz a jelentősen eltérő élettani hatású komponensek miatt normális esetben értelmetlen lenne az igazi és a helyettesítő termék összehasonlítása. Bizonyos termékekkel kapcsolatban azonban évszázados fogyasztásuk előnyei miatt számos pozitív beidegződés alakult ki és egyes élelmiszeripari multik ezeket igyekeznek a környezettudatos vásárlók érdekeinek bizonygatásával kihasználni. Ez utóbbi folyamatban számos alkalommal a helyettesítő termékek megtévesztő megnevezéssel kerülnek a kiskereskedelmi forgalomba. Ezen alternatív termékek csomagolásan rendszeresen valódi tejtermékekre utaló megnevezések szerepelnek, ráadásul nem csak tejeknél, hanem tejszín, vaj, sajt vagy éppen joghurt helyettestő áruk esetében is.

Természetesen nem az egészségügyi okokból alternatív megoldásokra kényszerülő vásárlók igényeiről szól a mostani vita. Hanem arról a tisztességtelen és megtévesztő gyakorlatról, amit a szinte napra pontosan egy évvel ezelőtt, 2021. március 24-én kiadott közös nyílt levelünk „A tej legyen tej, a hús legyen hús” így ír le:

„A megtévesztő elnevezésekkel piacra kerülő hús- és/vagy tejpótló termékeket sok esetben – megalapozatlanul – egészségesebbnek és környezetbarátabbnak, a hússal, tejjel azonos tápértékűnek tűnően reklámozzák.”

Mi ez ellen, a hús- és tejtermékeket fogyasztókat, valamint a vegetáriánus/vegán vásárlókat egyaránt megtévesztő, továbbá a mezőgazdasági termelők, illetve a hús- és tejipar által végzett munkát lekicsinylő és meghamisító hozzáállás ellen emeljük fel a szavunkat.

agrotrend.hu / NAK

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés