Élelmiszergazdaság

Piac

A sütőipari termékek jövedelemhelyzete is javul

A Magyar Pékszövetség megbízásából – és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara támogatásával – a NAIK Agrárgazdasági Kutatóintézet (NAIK AKI) 2019-ben is elvégezte az alapvető sütőipari termékekre (fehér- és félbarna kenyér, vizes zsemle, tejes kifli) vonatkozó költség- és jövedelemelemzést.

A NAIK AKI 2018-ban felmérést készített a magyar sütőipar helyzetéről. Megvizsgálta a sütőipar legfontosabb pékáruinak önköltségét és jövedelmezőségét. A hazai sütőipari vállalkozásokra kiterjedő reprezentatív vizsgálatban a vizes zsemléről, a félbarna és fehér kenyérről bizonyosodott be, hogy átvételi áruk – tehát az ár, amennyiért a kereskedő átveszi a péktől – alacsonyabb, mint amennyibe az előállításuk kerül, míg a tanulmányban szintén szereplő tejes kiflin minimális haszon mutatkozott. A 2018-ban elvégzett költség- és jövedelemvizsgálat eredményeként a sütőipari vállalkozások jelentős mértékben tudták érvényesíteni költségeiket az áraikban.

fotó: pixabay.com

A sikeres munka 2019-ben is folytatódott. A kutatóintézet által megállapított, 2019. első negyedév tényadatain alapuló költség- és áradatok itt elérhetőek. A tanulmányban látszik, hogy a vizsgált időszakban a termelési költségek csaknem közel 60 százalékát a munkaerőre és a lisztre fordított kiadások teszik ki, ami 10 százalékponttal magasabb, mint 2017-ben.

Az AKI 2015-ig tartó élelmiszeripari adatgyűjtése alapján már egyértelmű volt, hogy az élelmiszeriparon belül a sütőiparban a legjelentősebb mértékű a munkaerőköltség, a korábbi adatokat pedig jelen adatgyűjtés is igazolta. Ebből következik, hogy a sütőipar sokkal érzékenyebb a munkaerőpiacon bekövetkező változásokra az élelmiszeripar egyéb szakágazataihoz képest.

Míg 2017-ben és 2018-ban még az alapanyagköltség volt a legmeghatározóbb elem, 2019-re már a fehér kenyérnél is (csakúgy, mint a három másik vizsgált terméknél) a személyi jellegű kiadások tették ki a legnagyobb részarányt a költségszerkezetben.

Összességében elmondható, hogy a jelentősebb forgalmú sütőipari termékek előállításának jövedelemhelyzete javult 2019 első negyedévében az előző két év eredményeihez képest.

Ez arra a pozitív tendenciára mutat rá, miszerint a kereskedelem egyre inkább elismeri a sütőipar növekvő költségeit. Mindazonáltal a feldolgozási fázisban még mindig alacsony a jövedelmezőség, olyannyira hogy az országos átlagot tekintve a félbarna kenyér termelése veszteséges (-20 Forint/kilogrammos fajlagos jövedelem), a fehér kenyéren és tejes kifli pedig csak minimális a nyereség (fehér kenyér esetében 1 Forint/kilogramm; tejes kifli esetében 0,35 Forint/darab).

Az ágazat jövője szempontjából kulcsfontosságú a személyi jellegű kiadások és a munkaerő-hatékonyság monitorozása, a szakképzett munkaerő megléte.

agrotrend.hu / NAK

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Szakmai partner
Nyakas Farm
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés