Élelmiszergazdaság

Piac

A minőségi kenyeret keresik a fogyasztók

A sütőipari vállalatok sokszor önköltséghez közeli áron értékesítik a pékárut a kiskereskedelmi láncoknak, így a kenyér további drágulását önerőből már nem tudják finanszírozni.

Egyre inkább a minőségi szempontok szerint választunk péktermékeket, és nem az ára alapján – mondta a VG-nek Septe József, a Magyar Pékszövetség elnöke. Az aratást követő időszakban minden évben kiemelt téma, hogy a gabona ára, annak drágulása hogyan befolyásolja a liszt és a kenyér árát, mire számíthatnak a fogyasztók.

Amikor a sütőipari termékek áráról beszélünk, fontos megkülönböztetni az átadási árat, amiért a pék értékesíteni tudja a kereskedő felé a termékeit, a fogyasztói ártól, amit a kereskedő szab meg, és, amit a fogyasztó végül fizet például a kenyérért – hangsúlyozta Septe József.

Fotó: VG

A sütőipari termékek önköltségi árát több tényező befolyásolja: ezek közül kiemelten az alapanyagok ára, különös tekintettel a lisztre; az energiaárak; a logisztikai költségek, valamint a személyi jellegű kiadások alakulása. Amikor ezeknek megemelkedik az ára, akkor értelemszerűen nő az előállítási költség, ezzel együtt a végtermék is drágul. Augusztusban az idén már harmadszor drágul a liszt. A gabonaárak emelkedése miatt jelentősen nő az ára: míg tavaly egy kilogramm búza átlagosan 52-56 forint között mozgott, addig mára 70 forint felett van ez az érték. Emellett az energia ára is (a gáz és villamosenergia egyaránt) jelentősen, mintegy másfélszeresére emelkedett. Valamint 80 forinttal drágult a gázolaj a januártól napjainkig tartó időszakban, ami a logisztikai költségekben jelentős emelkedést eredményezett.

A sütőipar az élelmiszeripar legnagyobb foglalkoztatója, mintegy 22 ezer főnek ad munkát, miközben még így is jelentős szakemberhiánnyal küzd. Annak érdekében, hogy a meglévő munkaerőt képes legyen megtartani a sütőipar, a béreket folyamatosan emelni kell a szakágazatban, ezzel pedig a személyi jellegű kiadásai is nőnek a vállalkozásoknak. Mindezen költségelemek folyamatos növekedése ellenére a kenyér árának emelkedése nem drasztikus a Magyar Pékszövetség elnöke szerint.

Magyarországon az emberek átlagosan évente 26 és 40 kilogramm között fogyasztanak kenyeret (régiónként változik az érték), ez napi szintre lebontva 10-12 dekagrammot jelent, amelynek a jelenlegi áremelése még egy hónap alatt sem tesz ki egy doboz cigaretta árát.

Ráadásul a szervezet elnöke szerint a vásárlók egyre kevésbé árérzékenyek, sőt, inkább az egészséges, minőségi termékeket keresik, amiért hajlandók magasabb árat is fizetni. Jó példák erre a kis kézműves pékségek is, amelyek hagyományos kovászos technológiát alkalmaznak, és az átlagostól magasabb áron értékesítik termékeiket. Septe József szerint fontos megjegyezni, hogy a közepes és nagyüzemek is egyre inkább térnek vissza a hagyományos kovászos eljárásokhoz.

Nagy problémát jelent ugyanakkor az iparág számára, hogy a piacon az árakat lenyomó kiskereskedelmi láncok jelentős árversenyt alakítottak ki a sütőipari vállalatok körében. Emellett megfigyelhető a sütőipar centralizálódása is, ami a közepes vállalkozások helyzetét tovább nehezíti. Septe József szerint a pékségek a jelenlegi, sokszor önköltséghez közeli áron nem tudják tovább finanszírozni a megnövekedett költségeket, ezért a drágulást megsínylik a sütőipari vállalatok, amelyek száma 1150-ről az utóbbi években 900-950-re csökkent és tovább eshet.

Fotó: VG

A kiskereskedelmi láncokkal az árak újratárgyalása szükséges, ezért a Magyar Pékszövetség a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával együttműködve tárgyalásokat kezdeményez a multinacionális kereskedelmi láncokkal arról, hogy a korábbi egy év helyett legfeljebb fél éves ártartási kötelezettség vállalását várják el a sütőipari vállalkozásoktól. Emellett a szervezet a közepes üzemeket azzal segíti, hogy a gyártás automatizálásának elterjedését szorgalmazza. A szövetség elnöke abban látja a jövőt, hogy ezek az üzemek is versenyképesebb technológiára térnek át, valamint saját sütőipari szakbolt hálózat elindítására buzdítja őket, amellyel közvetlen elérhetik a vásárlókat.

agrotrend.hu / Világgazdaság

 

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Szakmai partner
Nyakas Farm
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés