Élelmiszergazdaság

Piac

Élelmiszerek két véglete: az olcsó és a prémium kategória válik egyre népszerűbbé

Növekszik az élelmiszerek terén a szakadék – mondják a gyártók. A vevők vagy a nagyon olcsó, vagy a prémiumkategóriás termékeket keresik, ami középen van, azt nehezebb eladni.

Érdekes változást tapasztalnak az élelmiszeripar szereplői, különösen a fejlett piacokon – írja a Reuters. A Nestlétől a Danone-ig a cégek azzal szembesülnek, hogy a vásárlók vagy prémium, vagy olcsó termékeket akarnak, és kevésbé érdeklődnek a középkategóriás áruk iránt, különösen a fejlett piacokon, így például Észak-Amerikában is.

Forrás: pixabay.com

A csomagoltáru-ipar több mint két éve magasabb árakat szab meg a vásárlóknak. Ez a trend a pandémiával kezdődött, majd az ágazat az ukrajnai orosz invázió kiváltotta magasabb költségekre hivatkozott. Mint a hírügynökség megjegyzi, a napraforgóolajtól a fuvarozásig minden drágult, ami a globális ellátási láncokat és a megélhetésért küzdő fogyasztókat is megviselte.

Élelmiszer-ipari vezetők az elmúlt negyedévekben arról számoltak be, hogy a költségek lassabb ütemben emelkednek és enyhítettek az áremelések ütemén. (A háttérben a közvéleménynek az a negatív reakciója is meghúzódik, amit például Nagy-Britanniában a nagyobb szupermarketláncok jelentős profitjára adtak.)

Közben egyes cikkek esetében az árak még mindig emelkednek, mert a vállalatok azzal érvelnek, hogy jobb termékek kifejlesztésébe fektettek be, amelyek segítségével a tehetős vásárlókat célozzák meg. Ezzel párhuzamosan viszont a nehéz helyzetben lévő vásárlók minden eddiginél jobban összpontosítanak az akciós árakra – különösen az Egyesült Államokban.

Az egyik nagy gyártó, a Nestlé például csütörtökön jelezte, hogy ami jól fogy, az a Purina állateledel és a drágább fajtájú Perrier palackozott víz, továbbá a Maggi gyorstészták.

“Jelentős nyomást tapasztalunk az alacsonyabb jövedelmű fogyasztók szintjén” – mondta Mark Schneider, a Nestlé vezérigazgatója újságíróknak.

Utalva arra, hogy az amerikai fogyasztók még mindig érzik az elmúlt két év áremelkedéseinek hatását, valamint az SNAP nevű, kedvezményt adó élelmiszerutalvány-program visszafogását.

Közben azonban a tehetősebb vásárlók a drágább termékeket keresik. A luxuscikkeknél és a divatiparban is megfigyelhető az a trend, hogy a tehetős vásárlók a legdrágább márkákhoz áramlanak. Míg a nehéz helyzetben lévők az alacsony árakat keresik, a középkategória pedig kiszorul.

A Nestlé esetében ezt úgy jelentkezik, hogy 5,8 százalékkal visszaesett a kereslet az Amerikában középkategóriásnak számító mirelit termékekre. A hír nyomán a kereskedési nap elején a cég részvényei 3,8 százalékkal estek.

Közben a francia Danone a múlt héten közölte, hogy elhódította a pénzszűkében lévő és a tehetős vásárlókat is. Azaz visszacsábította őket a kiskereskedők saját márkás termékeitől. „A Danone kategóriáiban az alacsony, de a magas árszegmens is gyorsan növekszik, a középső azonban egy kicsit megszorult” – mondta Jürgen Esser pénzügyi vezető.

Az Unilever, a Knorr leveskockák és a Hellmann’s ételízesítők gyártója szintén a prémiumkategória felé való fordulást észlelte negyedéves értékelésekor.

agrotrend.hu / Infostart

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Az Év Agrárembere támogatók

 
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szakmai partner
Nyakas Farm
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
 
Hirdetés

Facebook

Hirdetés