Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Élelmiszergazdaság

Piac

Élelmiszerek két véglete: az olcsó és a prémium kategória válik egyre népszerűbbé

Növekszik az élelmiszerek terén a szakadék – mondják a gyártók. A vevők vagy a nagyon olcsó, vagy a prémiumkategóriás termékeket keresik, ami középen van, azt nehezebb eladni.

Érdekes változást tapasztalnak az élelmiszeripar szereplői, különösen a fejlett piacokon – írja a Reuters. A Nestlétől a Danone-ig a cégek azzal szembesülnek, hogy a vásárlók vagy prémium, vagy olcsó termékeket akarnak, és kevésbé érdeklődnek a középkategóriás áruk iránt, különösen a fejlett piacokon, így például Észak-Amerikában is.

Forrás: pixabay.com

A csomagoltáru-ipar több mint két éve magasabb árakat szab meg a vásárlóknak. Ez a trend a pandémiával kezdődött, majd az ágazat az ukrajnai orosz invázió kiváltotta magasabb költségekre hivatkozott. Mint a hírügynökség megjegyzi, a napraforgóolajtól a fuvarozásig minden drágult, ami a globális ellátási láncokat és a megélhetésért küzdő fogyasztókat is megviselte.

Élelmiszer-ipari vezetők az elmúlt negyedévekben arról számoltak be, hogy a költségek lassabb ütemben emelkednek és enyhítettek az áremelések ütemén. (A háttérben a közvéleménynek az a negatív reakciója is meghúzódik, amit például Nagy-Britanniában a nagyobb szupermarketláncok jelentős profitjára adtak.)

Közben egyes cikkek esetében az árak még mindig emelkednek, mert a vállalatok azzal érvelnek, hogy jobb termékek kifejlesztésébe fektettek be, amelyek segítségével a tehetős vásárlókat célozzák meg. Ezzel párhuzamosan viszont a nehéz helyzetben lévő vásárlók minden eddiginél jobban összpontosítanak az akciós árakra – különösen az Egyesült Államokban.

Az egyik nagy gyártó, a Nestlé például csütörtökön jelezte, hogy ami jól fogy, az a Purina állateledel és a drágább fajtájú Perrier palackozott víz, továbbá a Maggi gyorstészták.

“Jelentős nyomást tapasztalunk az alacsonyabb jövedelmű fogyasztók szintjén” – mondta Mark Schneider, a Nestlé vezérigazgatója újságíróknak.

Utalva arra, hogy az amerikai fogyasztók még mindig érzik az elmúlt két év áremelkedéseinek hatását, valamint az SNAP nevű, kedvezményt adó élelmiszerutalvány-program visszafogását.

Közben azonban a tehetősebb vásárlók a drágább termékeket keresik. A luxuscikkeknél és a divatiparban is megfigyelhető az a trend, hogy a tehetős vásárlók a legdrágább márkákhoz áramlanak. Míg a nehéz helyzetben lévők az alacsony árakat keresik, a középkategória pedig kiszorul.

A Nestlé esetében ezt úgy jelentkezik, hogy 5,8 százalékkal visszaesett a kereslet az Amerikában középkategóriásnak számító mirelit termékekre. A hír nyomán a kereskedési nap elején a cég részvényei 3,8 százalékkal estek.

Közben a francia Danone a múlt héten közölte, hogy elhódította a pénzszűkében lévő és a tehetős vásárlókat is. Azaz visszacsábította őket a kiskereskedők saját márkás termékeitől. „A Danone kategóriáiban az alacsony, de a magas árszegmens is gyorsan növekszik, a középső azonban egy kicsit megszorult” – mondta Jürgen Esser pénzügyi vezető.

Az Unilever, a Knorr leveskockák és a Hellmann’s ételízesítők gyártója szintén a prémiumkategória felé való fordulást észlelte negyedéves értékelésekor.

agrotrend.hu / Infostart

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés