Agrárpiac
Új lendületben a pulykaipar, növekvő termelés és piaci lehetőségek
A koronavírus előtti időszakban az éttermekben és a szállodákban az egyik leginkább felkapott étel a pulykahús volt. Ezt számolta fel a vírus azzal, hogy az éttermek étlapjáról folyamatosan kezdett kiszorulni. Nem volt ez másként a háztartásokban sem: mire a köztudatba sikeresen beépült – több más, nem mindennapi termékhez hasonlóan – a pulykahús, addigra a külső körülmények ismét a csirke és a sertés felé tolták vissza a fogyasztókat. Most ismét felfelé ívelő időszak következhet a pulyka tenyésztésében és forgalmazásában.
Legalább is erre enged következtetni Horváth Lajos, a Magyar Pulykaszövetség elnökének összegzése, aki szerint idén jobb évet zár az ágazat, mint amilyen a tavalyi volt. Hozzátette: „Az uniós csatlakozásunk idején volt a legnagyobb a pulykahús fogyasztásunk, ugyanis akkor 140 ezer tonna pulykaterméket állítottunk elő, ami mára a felére csökkent. Csak részben felelős ezért a fogyasztási szokások megváltozása. Emelkedtek az energiaköltségek és 2022-ben történelmi aszály sújtotta az agráriumot. A tavalyi év például azért volt mélypont, mert emiatt egész Európában megdrágult a kukorica és a gabona ára és a 2021-es 55-60 ezer forintos terményárak 2022-re 130 ezer forintra emelkedtek. Ha abból indulunk ki, hogy fél évig neveljük a pulykát, akkor az év végére a drasztikus takarmány áremelkedést a pulykahús árának is követnie kell” –nyilatkozta a szövetség elnöke.
Tavaly szerencsére már nagymértékben csökkent a gabona ára és visszaesett 65 ezer forintra, amelynek köszönhetően az olcsóbb takarmánnyal újra lendületbe került a pulykatenyésztés.
Sokan nem is gondolják, de az alacsony koleszterintartalma és a kevés zsírszázaléka miatt egyedülállónak számít nem csak az összes baromfi, hanem valamennyi haszonállatfajta körében. Az is különleges benne, hogy húsz hét alatt eléri a születési súlyának a négyszázszeresét, ami szintén nem jellemző a többi tenyészállatra. Ennek ellenére csak 3-4 kilogrammot fogyasztunk évente ebből a húsból. A szakember szerint a pulykáról általában keveset tudnak a hétköznapi vásárlók, pedig valóban egészséges ételeket lehet belőle készíteni. Ha a menükben visszatérhetne, az sokat segíthetne akár az egészséges táplálkozás népszerűsítésében és a legkisebbek szemléletformálásában.
-A második fél év sokat segített a pulykahús fogyasztásában, de nem csak az amerikai hálaadás napja miatt, hiszen nálunk – a karácsony közeledtével – megnövekszik iránta az érdeklődés. Ilyenkor mindig emelkedik a fogyasztás és idén is ez várható. Az elmúlt egy évben szépen beállt a kereslet és a kínálat, viszont a tavalyi év volt a mélypont a 75 ezer tonnával, amely idén 90 ezer tonnára emelkedett –mondta Horváth Lajos.
Amíg a hazai piac továbbra is csirke- és sertéstenyésztés központú, addig a Talentis Agro Zrt. tavaly teljesen felszámolta a tojótyúk tenyésztést az összes telephelyén, mivel óriási kockázatot látott a tojástermelésben. A hazai tojáspiac sajátossága ugyanis az, hogy két nagy és nyolc közepes szereplője lefedi a termékpályát és nem alakult ki az a szövetkezeti rendszer, ami Ausztriában sikeressé tette a termelést. Idehaza – az elmúlt öt év átlagát nézve – három hónapon keresztül lehet bevételt elérni a tojás értékesítésével, míg a többi kilenc hónapban nem.
Makai Szabolcs vezérigazgató szerint ezért is döntöttek inkább a pulykatenyésztés mellett, hiszen a Gallicoop-nak köszönhetően a cégcsoporton belül rendelkezésre áll ehhez a teljes integráció, valamint a jól bejáratott kereskedelmi hálózat. -Telepeinket sikeresen átállítottuk pulykatenyésztésre, amellyel jelentősen növelni kívánjuk a számukat a következő években. A pulykáról tudni kell, hogy nem meghatározó a hazai piacon, a csirkével – mint a legolcsóbb állati fehérjeforrással – nem veszi fel a versenyt, de a különlegessége az, hogy teljesen más a hússzerkezete, a zsír összetétele, ezért a külföldi piacokon nagy rá a kereslet – ezért szavaztunk a fejlesztésre, de bízunk abban, hogy a korábbi sikeres kampányoknak köszönhetően idehaza is növekszik majd a pulykahús iránt az érdeklődés –összegezte a vezérigazgató.
A hazai pulykafogyasztás népszerűsítésére az utóbbi években több sikeres kezdeményezés is történt, de a világjárvány és az energiaválság miatt inkább pénzügyi szempontok alapján döntöttek ismét a vásárláskor. Bár a szárnyasok közül kevés szó esik róla, a háttérben közben komoly fejlesztések zajlottak, amelynek egy része a hazai állomány növelése.
Az idehaza nevelt pulykára döntő részben a külföldi piac tart igényt továbbra is, de a nagy versenytársakkal szemben úgy tűnik érdemes emelni a tétet – elsősorban a fejlesztésekkel –, mert a felmérések szerint lehetséges feljebb lépni a ranglétrán. A Gallicoop Zrt. neve ráadásul nem csak idehaza, hanem külföldön is meghatározó és kis túlzással egyeduralkodó a pulykafeldolgozó üzletágban: az árbevétel hetven százaléka exportból tevődik össze. A jelenlegi három millió körüli éves megtermelt mennyiség a versenytársakhoz képest – lengyelek, németeket, franciák – csekély, ugyanis az említett országok 6-7 millió pulykát dolgoznak fel. A tulajdonosi kör egy olyan stratégiai tervet fogadott el, ami 2028-ig szól. A 3,2 millió, éves szintű feldolgozást – a folyamatban lévő kapacitásbővítéssel és felújításokkal – 4 millióra szeretnék növelni. Ruck János vezérigazgató nemrégiben azt nyilatkozta, hogy akövetkező kitűzött cél a 4,7 millió darabszám lenne, 2028-ban pedig egy műszakban 5-6 milliót dolgoznának fel és – ha a piaci lehetőségek úgy alakulnak – akkor 2 műszakban képesek lesznek 8-10 millió pulykából készült terméket is külföldre szállítani. A jelenlegi üzem részbeni automatizálását követően a tulajdonosi kör fontolgatja egy teljesen új üzemnek a megépítését is.
agrotrend.hu / Növényvédőszer.hu