Agrárpiac

Új lendületben a pulykaipar, növekvő termelés és piaci lehetőségek

A koronavírus előtti időszakban az éttermekben és a szállodákban az egyik leginkább felkapott étel a pulykahús volt. Ezt számolta fel a vírus azzal, hogy az éttermek étlapjáról folyamatosan kezdett kiszorulni. Nem volt ez másként a háztartásokban sem: mire a köztudatba sikeresen beépült – több más, nem mindennapi termékhez hasonlóan – a pulykahús, addigra a külső körülmények ismét a csirke és a sertés felé tolták vissza a fogyasztókat. Most ismét felfelé ívelő időszak következhet a pulyka tenyésztésében és forgalmazásában.

Forrás: pixino.com

Legalább is erre enged következtetni Horváth Lajos, a Magyar Pulykaszövetség elnökének összegzése, aki szerint idén jobb évet zár az ágazat, mint amilyen a tavalyi volt. Hozzátette: „Az uniós csatlakozásunk idején volt a legnagyobb a pulykahús fogyasztásunk, ugyanis akkor 140 ezer tonna pulykaterméket állítottunk elő, ami mára a felére csökkent. Csak részben felelős ezért a fogyasztási szokások megváltozása. Emelkedtek az energiaköltségek és 2022-ben történelmi aszály sújtotta az agráriumot. A tavalyi év például azért volt mélypont, mert emiatt egész Európában megdrágult a kukorica és a gabona ára és a 2021-es 55-60 ezer forintos terményárak 2022-re 130 ezer forintra emelkedtek. Ha abból indulunk ki, hogy fél évig neveljük a pulykát, akkor az év végére a drasztikus takarmány áremelkedést a pulykahús árának is követnie kell” –nyilatkozta a szövetség elnöke.

Tavaly szerencsére már nagymértékben csökkent a gabona ára és visszaesett 65 ezer forintra, amelynek köszönhetően az olcsóbb takarmánnyal újra lendületbe került a pulykatenyésztés.

Sokan nem is gondolják, de az alacsony koleszterintartalma és a kevés zsírszázaléka miatt egyedülállónak számít nem csak az összes baromfi, hanem valamennyi haszonállatfajta körében. Az is különleges benne, hogy húsz hét alatt eléri a születési súlyának a négyszázszeresét, ami szintén nem jellemző a többi tenyészállatra. Ennek ellenére csak 3-4 kilogrammot fogyasztunk évente ebből a húsból. A szakember szerint a pulykáról általában keveset tudnak a hétköznapi vásárlók, pedig valóban egészséges ételeket lehet belőle készíteni. Ha a menükben visszatérhetne, az sokat segíthetne akár az egészséges táplálkozás népszerűsítésében és a legkisebbek szemléletformálásában.

-A második fél év sokat segített a pulykahús fogyasztásában, de nem csak az amerikai hálaadás napja miatt, hiszen nálunk – a karácsony közeledtével – megnövekszik iránta az érdeklődés. Ilyenkor mindig emelkedik a fogyasztás és idén is ez várható. Az elmúlt egy évben szépen beállt a kereslet és a kínálat, viszont a tavalyi év volt a mélypont a 75 ezer tonnával, amely idén 90 ezer tonnára emelkedett –mondta Horváth Lajos.

Amíg a hazai piac továbbra is csirke- és sertéstenyésztés központú, addig a Talentis Agro Zrt. tavaly teljesen felszámolta a tojótyúk tenyésztést az összes telephelyén, mivel óriási kockázatot látott a tojástermelésben. A hazai tojáspiac sajátossága ugyanis az, hogy két nagy és nyolc közepes szereplője lefedi a termékpályát és nem alakult ki az a szövetkezeti rendszer, ami Ausztriában sikeressé tette a termelést. Idehaza – az elmúlt öt év átlagát nézve – három hónapon keresztül lehet bevételt elérni a tojás értékesítésével, míg a többi kilenc hónapban nem.
Makai Szabolcs vezérigazgató szerint ezért is döntöttek inkább a pulykatenyésztés mellett, hiszen a Gallicoop-nak köszönhetően a cégcsoporton belül rendelkezésre áll ehhez a teljes integráció, valamint a jól bejáratott kereskedelmi hálózat. -Telepeinket sikeresen átállítottuk pulykatenyésztésre, amellyel jelentősen növelni kívánjuk a számukat a következő években. A pulykáról tudni kell, hogy nem meghatározó a hazai piacon, a csirkével – mint a legolcsóbb állati fehérjeforrással – nem veszi fel a versenyt, de a különlegessége az, hogy teljesen más a hússzerkezete, a zsír összetétele, ezért a külföldi piacokon nagy rá a kereslet – ezért szavaztunk a fejlesztésre, de bízunk abban, hogy a korábbi sikeres kampányoknak köszönhetően idehaza is növekszik majd a pulykahús iránt az érdeklődés –összegezte a vezérigazgató.

A hazai pulykafogyasztás népszerűsítésére az utóbbi években több sikeres kezdeményezés is történt, de a világjárvány és az energiaválság miatt inkább pénzügyi szempontok alapján döntöttek ismét a vásárláskor. Bár a szárnyasok közül kevés szó esik róla, a háttérben közben komoly fejlesztések zajlottak, amelynek egy része a hazai állomány növelése.

Az idehaza nevelt pulykára döntő részben a külföldi piac tart igényt továbbra is, de a nagy versenytársakkal szemben úgy tűnik érdemes emelni a tétet – elsősorban a fejlesztésekkel –, mert a felmérések szerint lehetséges feljebb lépni a ranglétrán. A Gallicoop Zrt. neve ráadásul nem csak idehaza, hanem külföldön is meghatározó és kis túlzással egyeduralkodó a pulykafeldolgozó üzletágban: az árbevétel hetven százaléka exportból tevődik össze. A jelenlegi három millió körüli éves megtermelt mennyiség a versenytársakhoz képest – lengyelek, németeket, franciák – csekély, ugyanis az említett országok 6-7 millió pulykát dolgoznak fel. A tulajdonosi kör egy olyan stratégiai tervet fogadott el, ami 2028-ig szól. A 3,2 millió, éves szintű feldolgozást – a folyamatban lévő kapacitásbővítéssel és felújításokkal – 4 millióra szeretnék növelni. Ruck János vezérigazgató nemrégiben azt nyilatkozta, hogy akövetkező kitűzött cél a 4,7 millió darabszám lenne, 2028-ban pedig egy műszakban 5-6 milliót dolgoznának fel és – ha a piaci lehetőségek úgy alakulnak – akkor 2 műszakban képesek lesznek 8-10 millió pulykából készült terméket is külföldre szállítani. A jelenlegi üzem részbeni automatizálását követően a tulajdonosi kör fontolgatja egy teljesen új üzemnek a megépítését is.

agrotrend.hu / Növényvédőszer.hu

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szakmai partner
Nyakas Farm
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés