Agrárpiac
Olcsó import tojásokkal veszélyezteti a magyar piacot a Penny Market
Olcsó külföldi étkezési tojások jelentek meg a Penny Market magyarországi bolthálózatában, és az üzletlánc e lépése alkalmas lehet arra, hogy kaotikus állapotokat teremtsen a hazai tojásárakban. A Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetsége szerint a Penny Market piaci magatartása inkorrekt, mert a belföldi tojáskínálat megfelelő, így az üzletlánc a számára szükséges tojásmennyiséget itthonról is be tudná szerezni.
Külföldről származó, olcsó étkezési tojások jelentek meg a Penny Market magyarországi bolthálózatában – hívja fel a figyelmet a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetsége. Az üzletlánc a hazai piaci szereplők kihagyásával, külföldi kereskedő közvetítésével forgalmazza a termékeket. Az importáru értékesítése nem szolgálja a magyar munkahelyek megőrzését és a hazai erőforrások gazdaságos felhasználását, mert a behozott tojásokat nem Magyarországon tartott tyúkok termelték meg, és előállításukhoz nem magyar takarmányokat, logisztikát és szakértelmet használtak fel. Ez a hazai fogyasztók számára csak akkor válhat egyértelművé, ha a tojásokon szereplő kódot ellenőrzik és annak jelentésével tisztában vannak.
A hazai termelők szerint a Penny Market magatartása inkorrekt, mivel hazai étkezési tojásokból van elegendő és megfelelő árukínálat a magyar piacon. Az üzletlánc lépése azért is érthetetlen, mert fehér mészhéjú tojások értékesítését kezdte meg, amelyek a magyar fogyasztók körében kevésbé ismerik és nem preferáltak, így eleve rosszabb vásárlói fogadtatásra számíthatnak az általánosan megszokott barna héjú tojásokhoz képest.
A Penny Marketnek megvannak a kialakított magyar beszállítói kapcsolatai a hazai piacon, de az üzletlánc az itteni partnereitől érkező ajánlatokat az utóbbi időszakban visszautasította. A szövetség szerint ez nem tisztességes lépés a hazai termelőkkel szemben, miközben a behozatal alkalmas lehet arra, hogy a teljes magyar piacon letörje az egyébként is csökkenő tendenciát mutató tojásárakat. A magyar tojásszektor szereplői hajlandók az észszerű árversenyre, de az előállítási költségek mindenkor meghatározzák azt az árszínvonalat, amely alatt a vállalkozások számára már nem lehet kifizetődő a termelés. Köztudott, hogy az étkezési tojástermelés jövedelemtermelő képessége rendkívül szerény, és az árstabilitás elvesztése pillanatok alatt tehet tönkre vállalkozásokat a hazai piacon.
Az elmúlt évek gazdasági és piaci eseményei bebizonyították, hogy a hazai tojáságazat stratégiai szerepet tölt be ennek az alapevő élelmiszernek az előállításában, ezért szükség van a kiszámítható és stabil magyar tojástermelésre. A magyar piac éves szinten étkezési tojásokból nem önellátó, így a karácsonyi és a húsvéti „csúcsidőszakokban” a tojásbehozatal indokolt lehet, de most a belföldi tojáskínálat kielégítő, vagyis a kereskedői megrendeléseknek a hazai termelők zökkenőmentesen eleget tudnak tenni. Minden piaci szereplő hosszú távú érdeke, hogy a tojástermelők és a kereskedők együttműködése tisztességes legyen, de a Penny Market mostani lépése kifejezetten árt a korrekt üzleti kapcsolatoknak – hangsúlyozza a szövetség.
agrotrend.hu / Baromfi Termék Tanács