Agrárpiac

Az uniós szén-dioxid adó bevezetése várhatóan növelni fogja a műtrágya árát

Január elsején élesedik az a széndioxid-határkiigazító mechanizmus, amely a műtrágya árakra is vonatkozik. Ezt ezen a héten pénteken jelenti be az Európai Bizottság, amely az egész uniós agráriumot, így a hazait is érzékenyen érinti. Ennek értelmezésére kértük Czina Ferencet, az Agrolink Zrt. vezérigazgatóját, aki szerint ha nagyon szétnyílik az agrárolló a termény- és a műtrágya ára között, akkor a műtrágya felhasználása csökkenhet, ami visszaveti a hatékonyságot és a termésátlagokat. Ez minden magyar vállalkozás életében jelentős változást hozhat, ami ugyanakkor nem csak problémát és kockázatot, hanem lehetőséget is hordoz magában a cégvezető várakozásai szerint.

Forrás: pixabay.com

 Fontos tudni, hogy az uniós gyárak egy úgynevezett széndioxid adót már jó ideje fizetnek, amit beépítettek az áraikba, viszont az import műtrágyák kérdésével eddig nem foglalkozott senki, ezért az unió a különböző országok gyártási technológiai színvonalának megfelelően próbált egy olyan széndioxid adót meghatározni, ami az általuk kibocsátott károsanyag mennyiséggel van összefüggésben. Czina Ferenc azt mondja: a széndioxid-határkiigazító mechanizmus, röviden CBAM életbe lépését követően attól kell tartani, hogy ha a terménypiaci árak nem növekednek és ezeket a műtrágya árakat nem követik, akkor a felhasználás rovására mehet ez az ár növekedés.

-A gáz világpiaci ára elfogadható szinten maradt az elmúlt fél évben, ez kiszámíthatóvá tette a műtrágya árát is, ami 120 ezer forint körül volt elérhető. Ha Brüsszel valóban megszavazza a széndioxid adót, annak következményeként az import műtrágya versenyképessége jelentősen csökkenhet és néhány termék hozzáférése ellehetetlenülhet és ez lehetőséget ad az unión belül gyáraknak az áremelésre. Ez csak egy feltételezés, de az biztos, hogy a műtrágya ára az elkövetkezendő hónapokban nem csökken -összegezte Czina Ferenc.

A műtrágya ára mindig függ a szezon sajátosságaitól, de alapvetően a kereslet-kínálat aránya határozza meg. Általában március végéig tart a tavaszi műtrágyafelhasználás zöme, a komplex műtrágyák jó részét a termelők addigra már megvásárolják, tehát őket ez a változás jövő januártól azonnal még nem érinti. A 2020-ban kirobbant koronavírus azonban figyelmeztető lehet, hiszen akkor a termelési költségek emelkedésére a műtrágyafelhasználás csökkentésével válaszoltak a gazdák, és ennek következményei a termés mennyiségében és minőségében meg is mutatkoztak. Az aszály pedig csak felerősítette ennek a kockázatnak a mértékét. Az Agrolink első embere szerint ezért nem szabad kizárólag egy szezont kiragadni és értékelni, hanem tisztában kell lenni a jövőbeli célokkal és három éves idő intervallumban kell gondolkodni, hiszen egy adott befektetés nem abban a szezonban, hanem a következőben térül meg.

Az Agrolink két irányban értékesíti a műtrágyát: legfontosabb feladata a Talentis Agro Zrt. saját cégcsoportjának az ellátása, a másik pedig a szabadpiacon történő kereskedés. Az év végén már kijelenthető, hogy a tavalyi volument idén is sikerült megtartani, ami 70 ezer tonna műtrágyaforgalmat jelent az Agrolink életében.

Ha januárban valóban életbe lép ez a széndioxid-határkiigazító mechanizmus, akkor az piaci zavarokat is okozhat, ezért az ilyen és hasonló helyzetekre mindig kellő tudatossággal készül az Agrolink Zrt. Czina Ferenc szerint cégük ebből akár megerősödve is kijöhet, amelynek magyarázatát a hatékonyság növelésében kell keresni.

Sok hazai vállalat foglalkozik alternatív lehetőségekkel, készítményekkel. Ezek egyik csoportja a biostimulátorok, amelyek nem kiváltják a műtrágyát, hanem azzal együtt fejtik ki a hatásukat. A mikrobiológiai készítményekkel pedig a talajéletet lehet javítani. A szakember úgy véli, hogy a helyettesítő termékek megítélése erősen megosztó, ezért abban hisz, hogy ha egy háznak van rendes alapja, akkor arra lehet építkezni, vagyis az okszerűen felhasznált műtrágya ezekkel a termékekkel együtt a hatékonyságot képes növelni.

 

agrotrend.hu / Növényvédőszer.hu 

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés