Rendezvények

Szeptemberben Budapesten rendezték meg AI Summit konferenciát

I. AI Summit

mesterséges intelligencia (MI) megalkotása, használata már hosszú idő óta foglalkoztat bennünket, de ez az elmúlt 5-6 évet megelőzően még a sci-fi világába tartozott. A közvéleményben három alapvető félelem fogalmazódik meg:  vajon a mesterséges intelligencia, a robotok nem veszik-e át a hatalmat, nem szorítanak-e ki bennünket a munkánkból és nem vernek-e át bennünket, az igazit megszólalásig leképezve, de más tartalommal, hamisítványokat igazinak feltüntetve. Három évtizeddel ezelőtt valaki azt jósolta volna, hogy mára 3,5 milliárd mobiltelefon fog világhálózatban működni, egyenként információt adva a „fogyasztói szokásainkról” vagy az autónkban ABS fékrendszer, adaptív tempomat fog működni, bizonyára „furcsán néztünk volna rá”, akárcsak ma az MI jelenére és pláne lehetőségeire.

Félelmek és valós veszélyek fennállhatnak, de a mesterséges intelligencia felhasználásának határtalan előnye mindenképpen „berobbantja“ a használatát és azok a cégek, akik ezt „elhárítják” 3-5 éven belül végzetesen elmaradhatnak az ezt használó versenytársaktól.

Természetesen és egyúttal szükségessé teszi a törvényi és morális szabályok felállítását is, a veszélyes felhasználási lehetőségek lehetséges maximális behatárolására.

Az elmúlt években egyre több hírt jelent meg a Mesterséges Intelligencia fejlesztésről és annak használatáról, de széles körben ez csak az idei évben robbant be a köztudatba, a chatbot alkalmazások széleskörű megjelenésével, mindenki számára hozzáférhető kipróbálásával. Ma már számtalan bemutatható példa van az AI használatára, akár a hadászatban, közigazgatásban, egészségügyben, oktatásban, vagy a művészetben, sajtóban. Számunkra elsősorban a vállalati és egyéni felhasználás lehetőségi a leginkább testközeliek, ezért részletesebben ezekkel foglalkozunk.

Ma már „természetes“ kezd lenni a hétköznapi felhasználók számára is, hogy a Google Bard vagy a Microsoft Bing, újabban a Meta kínálta társalgási generatív mesterséges intelligencia chatbot használatával számtalan feladatunkat tudjuk könnyíteni, sok időt felszabadítva egyéb feladataink hatékony elvégzéséhez.

A téma időszerűsége miatt is szervezte meg az Indamedia csoport a legnagyobb regionális AI konferenciát, amely egyedülálló lehetőséget teremtett arra, hogy a hazai szakemberek és érdeklődők bepillantást nyerjenek a mesterséges intelligencia világába, és felfedezzék annak hatásait az üzleti életre, a társadalomra és az iparágakra. Az eseményre több mint 50 hazai és nemzetközi előadó kapott meghívást, jelenlétükkel biztosítva a konferencia sokszínűségét.

Magyar Zene Házában, három helyszínen, párhuzamosan futó rendezvény széleskörűen fogta át a téma összes aspektusát. A teljes rendezvényen 29 előadás, 13 kerekasztal beszélgetés hangzott el és 6 interaktív workshop került bemutatásra. A nagyteremben 15 előadás és 6 kerekasztal beszélgetést tartottak, míg a kisteremben, szinte párhuzamosan 11 előadás és 6 kerekasztal beszélgetés zajlott. Emellett interaktív program is zajlott a könyvtárban, ahol 3 előadás és 1 kerekasztal beszélgetés mellett 6 interaktív workshopot is szerveztek.

A nagyszámú előadás és témakör miatt csak az AI jelenlegi alkalmazásait, ennek a felhasználási lehetőségeit foglalom össze, egyben kiemelve, hogy az UBM számára mely alkalmazások rövidtávú bevezetése hozhatna elérhető előnyöket, eredményeket. A mesterséges intelligencia kifejezést 1956-ban alkották meg és azóta a mesterséges intelligencia és az adatkezelés egymásra épülő módon fejlődött. A megbízható elemzésekhez az AI sok adatot igényel és ahhoz, hogy a sok adat digitálisan feldolgozható legyen, a rendszernek AI-re van szüksége. Így a mesterséges intelligencia története a számítástechnikai teljesítmény és az adatbázis-technológiák növekedésével párhuzamosan fejlődött.

Napjainkban az üzleti rendszerek már petabájtokat kezelhetnek és az AI segítségével valós időben dolgozhatják fel az eredményeket és elemzéseket. A mesterséges intelligencia technológia agilis és reakciókész, úgy tervezték, hogy emberi partnereiket támogassák és teljesítményüket növeljék, ne pedig helyettesítsék őket.

 

II. A Mesterséges Intelligencia lehetőségei

Az AI a technológiai fejlődés egyik leggyorsabban növekvő területe, ma azonban még a legösszetettebb AI modellek is csak a „mesterséges keskeny intelligenciát” használják, amely a három mesterséges intelligencia közül a legalapvetőbb. A másik kettő még mindig sci-fi cucc és jelenleg semmilyen gyakorlati módon nem használják. Ez azt jelenti, hogy bár a számítástechnika az elmúlt 50 évben fejlődött, nehéz megmondani, hová visz minket a mesterséges intelligencia jövője.

Mesterséges keskeny intelligencia (ANI) az a fajta AI, amely ma létezik és „gyenge” AI néven is ismert. Míg a keskeny AI feladatokat igen összetett algoritmusok és neurális hálózatok vezérelhetik, mégis szingulárisak és célorientáltak. Az arcfelismerés, az internetes keresések és az önvezető autók mind a keskeny AI példái. Nem azért kategorizálják gyengének, mert nincs hatóköre és ereje, hanem mert még mindig messze van az emberi összetevőktől, amelyeket az igazi intelligenciának tulajdonítunk.

Mesterséges általános intelligencia (AGI) már képes arra, hogy sikeresen ellásson minden intellektuális feladatot, amit az ember tud. A keskeny AI-rendszerekhez hasonlóan az AGI rendszerek is tanulhatnak a tapasztalatokból, észlelhetik és előre jelezhetik a mintákat – de képesek egy lépéssel tovább lépni. Az AGI ezt a tudást olyan feladatok és helyzetek széles körére tudja meghatározni, amelyekkel nem foglalkoznak korábban megszerzett adatok vagy meglévő algoritmusok. A Summit Supercomputer egyike azon kevés szuperszámítógépnek a világon, amely bemutatja az AGI-t. Egy másodperc alatt 200 kvadrilliós számítást képes végrehajtani.

Mesterséges felületintelligencia (ASI) rendszerek elméletileg teljesen „önjáróak”, az emberi viselkedés egyszerű utánzásán vagy megértésén túl, egy alapvető szinten ezekkel az emberi tulajdonságokkal felvértezve és tovább növelt feldolgozási és elemzési erővel, messze meghaladja a sajátunkat. Az ASI olyan negatív jövőkép, sci-fi jövőt jelenthet, amelyben az emberek egyre inkább elavulttá válnak. Ahogy Stephen Hawking tanácsolja: „A mesterséges intelligencia nagy potenciálja miatt fontos kutatni, hogyan lehet kiaknázni annak előnyeit, és elkerülni a potenciális buktatókat.”

A mesterséges intelligencia technológiái és alkalmazásai folyamatosan fejlődnek és értéket teremtenek a vállalkozások számára. Az IDC előrejelzése szerint 2022-ben 19,6%-os növekedés várható, 432,8 milliárd dollár értékben. Napjainkban a vállalkozások mérhető előnyök egyre szélesebb körét érik el a mesterséges intelligenciával működő rendszerekből, többek között az alábbi öt rendszerből.

Üzleti szintű rugalmasság: már jóval a számítógépek létezése előtt a vállalatok ismerték az üzleti tevékenységükre, piacukra és ügyfeleikre vonatkozó adatok gyűjtésének és megértésének értékét. Ahogy az adatkészletek egyre nagyobbak és összetettebbek lettek, az adatok pontos és időszerű elemzésének képessége egyre nagyobb kihívást jelentett. A mesterséges intelligenciával működő megoldások nemcsak a Big Data kezelését teszik lehetővé, hanem végrehajtható elemzéseket is készítenek belőle. A mesterséges intelligenciával a komplex folyamatok automatizálhatók, az erőforrások hatékonyabban használhatók fel, és a zavarok (és lehetőségek) jobban előre jelezhetők és jobban adaptálhatók.

Jobb ügyfélszolgálat: a mesterséges intelligencia lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy személyre szabják a szolgáltatási ajánlatokat, és valós időben kommunikáljanak ügyfeleikkel. Ahogy a fogyasztók a modern értékesítési csatornán haladnak keresztül, összetett és változatos adathalmazokat generálnak. A mesterséges intelligencia lehetőséget ad az üzleti rendszereknek ezen adatok hasznosítására, valamint az ügyfeleikkel való jobb kiszolgálásra és kapcsolatfelvételre.

Magabiztos döntéshozatal: a jó üzleti vezetők mindig arra törekszenek, hogy gyors és tájékozott döntéseket hozzanak. Minél fontosabb a döntés, annál nagyobb a valószínűsége annak, hogy számtalan és összetett összetevője és kölcsönös függősége lesz. A mesterséges intelligencia a magabiztos, valós idejű döntéshozatalt támogató fejlett adatelemzéssel és végrehajtható elemzésekkel növeli az emberek bölcsességét és tapasztalatát.

Releváns termékek és szolgáltatások: számos hagyományos K+F modellek „késében vannak”. A teljesítmény- és ügyfél visszajelzési adatok elemzése gyakran csak jóval a termék vagy szolgáltatás piacra kerülése után következett be. Nem voltak olyan rendszerek sem, amelyek gyorsan fel tudnák tárni a piac esetleges hiányosságait és lehetőségeit. Az AI-alapú rendszerekkel a vállalatok sokféle adathalmazt tekinthetnek meg, egyszerre és valós időben. Ez lehetővé teszi számukra, hogy módosítsák a meglévő termékeket és újakat vezessenek be a legrelevánsabb és legaktuálisabb piaci és ügyféladatok alapján.

Elkötelezett munkaerő: Egy közelmúltbeli Gallup felmérés azt mutatja, hogy azok a vállalatok, amelyek munkavállalói magas szintű elkötelezettségről számolnak be, átlagosan 21%-kal jövedelmezőbbek. A mesterséges intelligenciával kapcsolatos munkahelyi technológiák csökkenthetik a hétköznapi feladatok terheit, és lehetővé tehetik a munkavállalók számára, hogy nagyobb figyelmet fordítsanak a munka elvégzésére. A mesterséges intelligenciát használó HR-technológiák szintén segítenek észrevenni, ha a munkavállalók szoronganak, fáradtak vagy unatkoznak. A wellness ajánlások személyre szabásával és a feladatok rangsorolásának elősegítésével a mesterséges intelligencia támogathatja a munkavállalókat, és segítheti őket a munka és a magánélet egészséges egyensúlyának helyreállításában.

A MI gyakorlati használata ma már számtalan területen indult el:

MI az egészségügyben: az orvosi adatkészletek a világ legnagyobb, legösszetettebb és legérzékenyebb adatkészletei közé tartoznak. A mesterséges intelligencia egyik fő célja az egészségügyi ellátásban az adatok felhasználása a diagnosztikai és kezelési protokollok és a betegek eredményei közötti kapcsolat megtalálásához.

MI a banki szolgáltatásban: a bankoknak és a pénzintézeteknek nagyobb szükségük van a biztonságra, a megfelelésre és a tranzakciós sebességre, ezért a mesterséges intelligencia technológiák legkorábbi bevezetői közé tartoztak. Az olyan funkciók, mint a MI-botok, a digitális fizetési tanácsadók és a biometrikus csalásfelderítési mechanizmusok mind hozzájárulnak a hatékonyság és az ügyfélszolgálat javításához, valamint a kockázat és a csalás csökkentéséhez.

MI a gyártástechnológiában: amikor az eszközök és gépek csatlakoztatva vannak egy központi rendszeren keresztül történő adatküldés és -fogadás rendszerhez, azok IoT-hálózatot alkotnak. Az AI nem csak ezeket az információkat dolgozza fel, hanem a lehetőségek és zavarok előrejelzésére, valamint a legjobb feladatok és munkafolyamatok automatizálására is használható. Az intelligens gyárakban ez kiterjed a 3D-nyomtatók igény szerinti gyártási protokolljaira és a virtuális készletekre is.

MI a kiskereskedelemben: a világjárvány jelentős hatást gyakorolt a vásárlási szokásokra. Ez hozzájárult ahhoz, hogy a kiskereskedők számára rendkívül versenyképes és gyorsan változó légkör alakuljon ki. Az online vásárlók érintkezési pontok széles skáláján vesznek részt, és minden eddiginél nagyobb mennyiségű összetett és strukturálatlan adathalmazt generálnak. Ezen adatok legjobb megértése és kiaknázása érdekében a kiskereskedők olyan MI-megoldásokat keresnek, amelyek képesek feldolgozni és elemezni az eltérő adathalmazokat, hogy hasznos elemzéseket és valós idejű interakciókat biztosítsanak ügyfeleikkel.

A mesterséges intelligencia etikája és kihívásai

Ahogy az MI egyre jobban megért és utánoz minket, egyre inkább „emberinek” tűnik. Amint egyre több személyes adatot generálunk digitális csatornákon keresztül, egyre inkább szükségünk van arra, hogy megbízhassunk a mindennapi tevékenységeink sokaságát alátámasztó MI alkalmazásokban. Ez sok szempont figyelembevételét igényli, mint az ügyféladatok etikus felhasználása, az MI-torzulások, elfogultság elkerülés és az MI átláthatóság, adatkezelés.

Külön veszélyforrása a mesterséges intelligencia használatának a deepfakes és hamis hírek gyártása. A deepfake az a technológia, amivel egy személy valamely ismertetőjegyét mesterséges intelligencia segítségével úgy változtatják meg, hogy az illető valaki másnak tűnjön. A deepfake technikát képek, videók, vagy akár hanganyagok készítésére használják, leggyakrabban hírességekről készült hamis felvételek, fake news készítéséhez, de előfordul, hogy csalás során alkalmazzák. A kifejezés az angol deep learning (= mély tanulás) és fake (=hamis) szavak összetétele. Sajnos gyakoribb használata hihető hamis hírtörténetek készítése, vagy hírességek grafikai vagy kompromisszumos videókba helyezése, amelyekben eredetileg soha nem jelentek meg.

 

III. Mesterséges Intelligencia Stratégia

Rendelkezésre áll Magyarország Mesterséges Intelligencia Stratégiája, amelynek aktualizálását ebben az évben végezte el a Mesterséges Intelligencia Koalíció. A 46 oldalas tanulmány részleteiben tartalmazza a lehetséges felhasználási területeket és a szükséges teendőket.

Külön fejezet foglalkozik az integrált, digitális agrárium kialakításának a lehetőségeivel, kiemelve a meglévő agrár adatvagyon hozzáférés kialakítását, fejlesztését, a K+F bázis, valamint az innovációs ökoszisztéma erősítését, mezőgazdasági robotizáció tesztkörnyezet kialakítását, az automatizáció és MI alkalmazás bevezetését, az MI alapú szolgáltatások kialakítását.

 

IV. AI alkalmazási lehetőségek az UBM munkájában

A mesterséges intelligencia alkalmazási lehetőségeit bemutató fenti anyag már utal az UBM cégben való felhasználási lehetőségekre is, de talán hasznos ezek összefoglalása, amely akár vázát is adhatja az UBM MI stratégiájának, alkalmazásának az indításához.

MI lehetőségek

1. Az irodai adminisztráció csökkentése
Ma már nagy ütemben fejlesztik a „co-pilot-funkciókat” (az ember és gép együttműködését), amelyek az irodai dolgozók adminisztrációs terheit nagymértékben csökkentik, felgyorsítják és hatékonyabbá teszik a munkát és kiváltják a leginkább terhes monoton munkafeladatokat, a napi robotot. A „felpörgetett” munka lehetővé teszi az érdemi feladatvégzést, a hozzáadott érték növelését. Az MI segít a speciális adatszűrésekben, az Excel analitikában vagy a Word szöveges anyagok Power Point átalakításában is.

2. Ügyfélszolgálat, rendelésfelvétel automatizálása
Az UBM MI ügyfélszolgálati rendszer lehetőséget adna akár kereskedelmi és szakmai kérdések megválaszolására, a honlaphoz kapcsolt tájékoztatásra vagy a partner termékrendelések és a gyártási programozási, logisztikai alapfeladatok ellátására is.

3. Takarmányozási megoldások optimalizálása
Az UBM kiemelt fejlesztési területe a takarmányreceptek, takarmányozási megoldások optimalizálása, mind beltartalom, mind önköltség szempontjából. Ennek érdekében az élvonalbeli nemzetközi és hazai szakmai ismereteket építjük be, a legkorszerűbb számítástechnikai eszközök használatával a legjobb megoldások megtalálásához. Az MI alkalmas arra, hogy „végtelenszámú” recept optimalizálásával találja meg a legjobb megoldást, rengeteg időt és energiát megtakarítva, szakembereink speciális tudását legjobban kiaknázva.

4. Teams (online) értekezletek anyagainak összegzése
Az elmúlt 2-3 évben, részben kényszerhatásra az online kapcsolattartás, értekezletek tartása teljes polgárjogot nyert és ma már kiterjedten használjuk (az elmúlt évben is 60%-os alkalmazásnövekedés), az utazási idő megtakarítása érdekében is. A gyakori online események miatt óhatatlan, hogy nem tudunk mindegyiken részt venni, de az MI alkalmas arra is, hogy írásos összefoglalót készítsen ezekről a megbeszélésekről, ami egyrészt lehet „meeting jegyzőkönyve”, másrészt tájékoztató azoknak, akik nem tudtak részt venni rajta.

5. Kiberbiztonság, számítástechnikai fejlesztések
A mesterséges intelligencia cégen belüli alkalmazása lehetőséget ad a céget (számítógép, email rendszer) érő kibertámadások szűrésére és kivédésére is. Az alkalmazásfejlesztés támogatása rapid módon fejlődik, ma már az új kódírások 50%-a MI-alkotás (GitHub Copilot). Ide tartozik a cégek vagy a nagyközönség számára is hozzáférhető chatbot szolgáltatások (Azure OpenAI). A nyelvi variabilitás (az MI kommunikáció alapja) nagy tempóban fejlődik hozzáférhetőségében és pontosságában is.

6. HR és ügyfél alkalmazások
A mesterséges intelligencia alkalmas a cégen belüli kommunikáció, tájékoztatás és felmérés alkalmazására, amint az ügyfél elfogadottság, elégedettség mérésére is.

 

Az MI átalakulás sikerének az alapvető kulcsa, hogy a cégvezetés élére áll-e és támogatja-e ezt az átalakulást. Kérdés az is, hogy kihasználjuk-e a rendelkezésünkre álló adatvagyont, illetve alkalmas-e ez az MI használatára?

Persze az átalakuláshoz szükséges a stratégiai szándékon túl a megfelelő hardver alapok kialakítása, a megfelelő adattranszformáció és az alkalmazásához szükséges szakemberek cégen belüli „rendelkezésre állása” is. Mindenekelőtt elkerülhetetlen a cég dolgozóinak a digitális kultúra iránti fogékonysága, átállása. A legjobb kezdeményezés is megtörhet az „ellenálláson”, ami lehet, hogy nem is szándékos, csak a lehetőségek, eszközök „nemismeretéből” származik. Ezért alapszükséglet a megelőző edukáció, a gondolat elfogadtatása, amit követhet a tényleges ismeretek elsajátítása.

A cégtudás rendszerszintű felhasználását is megkönnyíti az MI használata. Ez részben a meglévő adatállományra és a „felhalmozott” tudásra (dokumentumok, iratok, technológiák) alapozott. Az MI alkalmazásával lehetőség adódik a szubjektív tudás adatállományba illesztésére is, azaz az „öregek bölcsessége” is a rendszer részévé válhat, így hozzáférhető lesz mindenki számára. Ezt persze „agy leszívással” nem lehet megoldani, de interjú, beszélgetés lehet az alapja az „archív ismeretek” felszínre hozásának az MI alkalmazásával.

Talán ez az összefoglaló is hozzájárulhat ahhoz, hogy belássuk: a digitális forradalom, a mesterséges intelligencia alkalmazása, annak használata nem a jövő kihívása, hanem a jelen feladata. Most még eldönthetjük, hogy felvesszük-e a kesztyűt és élünk-e ezzel a lehetőséggel, mihamarabb  felhasználva ennek vívmányait vagy lemaradunk a versenyben, amely rövidtávon is már szétválasztja a cégeket győztes és vesztes oldalra.

Dr. Zoltán Péter

(X)

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés
Hirdetés