Fenntarthatóság

Innováció

Zöldközlekedés hidrogénvonatokkal

Két magyarországi helyszínen is készülnek részegységek Európa legkorszerűbb hajtású vasúti járműveihez, a hidrogénüzemű motorvonatokhoz. A Stadler FLIRT H2 alumíniumkarosszériáját Szolnokon, az Alstom Coradia iLint forgóvázkeretét pedig Mátranovákon gyártják.

Ezekben a napokban zajlik a német fővárosban a vasúti járművek szakkiállítása. Az idei berlini InnoTrans két olyan szereplőt is felvonultat a műszaki fejlesztések élvonalából, amelyeknek bizonyos részegységei magyar gyárakból érkeztek.

A legnagyobb újdonság a Stadler hidrogénüzemű motorvonata, amelyhez a kocsitestet a szolnoki üzemből szállították.

Az európai piacon azonban az elsőséget ebben a műfajban kétségtelenül az Alstom vitte el, hiszen már a 2016-os InnoTrans-rendezvényen bemutatta saját hidrogénhajtását. A Coradia iLint azóta már több európai vasúttársaság flottájában fut, és a most gyártott járművek alá olyan forgóvázak kerülnek, amelyeknek a fémszerkezetét az Alstom mátranováki üzemében állították elő.


Európa első hidrogénvonatát Németországban szerelik össze. Fotó: AFP/Ina Fassbender

– A Stadler hidrogénvonatának első vevője a tengerentúlról érkezett: a kaliforniai San Bernardino megyei közlekedési hatóságnak (San Bernardino County Transportation Authority, SBCTA) szállítják a FLIRT H2 motorvonatot. Ez a jármű lesz az első hidrogénüzemű személyvonat az Egyesült Államokban – mondta lapunk kérdésére Kiss Csaba, a Stadler hazai leányvállalatának kommunikációs vezetője.

A FLIRT H2 jármű két kocsiból és egy középső részből áll, amely az üzemanyagcelláknak és a hidrogéntartályoknak ad helyet.

A berendezés a hidrogént elektromos árammá alakítja át, amelyet egy, a hajtásért felelős akkumulátorban tárol el. Az akkumulátorból ezután a jármű hajtásrendszerét, a fűtő-, szellőző- és légkondicionáló rendszert és egyéb kényelmi berendezéseket látják el energiával. – A vonat fékezéskor a mozgási energiát is vissza tudja nyerni – hívta fel a figyelmünket Kiss Csaba. A jármű 108 ülő utas befogadására alkalmas, és rengeteg további állóhelyet kínál, legnagyobb sebessége óránként 130 kilométer.

Az Alstom már előrébb tart abban, hogy hidrogénvonatát a mindennapi közlekedés részévé tegye, ugyanis az egyetlen járműgyártó Európában, amely típusengedéllyel rendelkezik az üzemanyagcellás motorvonatára. A Coradia iLint 2018 óta kereskedelmi forgalomban van, megrendelhető, és tesztüzemben közlekedik Németországban, Ausztriában és Hollandiában. Németország, Olaszország és Franciaország is adott már le megrendelést hidrogénvonatokra.

A hidrogénhajtású vonat lehet a megoldás a nem villamosított vonalakon, amilyen a magyarországi vasútvonalak túlnyomó többsége, mintegy hatvan százaléka. Balázs Gáspár, az Alstom vezérigazgatója lapunk kérdésére korábban elmondta, hogy a vasúti pályák villamosítása elsősorban a nagy forgalmú vonalakon megtérülő beruházás.

A felsővezetékkel nem rendelkező fővonalakra és mellékvonalakra – mivel az unió klímapolitikája nem támogatja a dízelhajtást – csak olyan járműveket érdemes beszerezni, amelyek szén-dioxid-semleges hajtással rendelkeznek.

A hidrogénvonatok ilyenek, amelyek a tartályban tárolt hidrogénből és a levegő oxigénjének a reakciójából állítanak elő elektromos áramot. A magyar gyártmányú forgóvázon futó, az Alstom németországi gyárában összeszerelt Coradia iLint egy tankolással csaknem ezer kilométert képes megtenni, vagyis a regionális forgalomban jól használható. Balázs Gáspár elmondta, hogy a piaci szereplők és a MÁV-Start között előzetes egyeztetések folynak egy pilot projekt elindítására.

A magyar kormány hidrogénstratégiájába illeszkedne, hogy a paksi atomerőmű éjszakai áramtermelését többek között zöldhidrogén előállítására használnák fel.

A magyar vasút egyik súlyos problémája, hogy a mellékvonalak járműparkja elaggott. A csehszlovák gyártású BzMot vonatok átlagéletkora megközelíti a negyven esztendőt, cseréjük indokolt. A hidrogénvonat, amely csak húsz százalékkal drágább a dízelváltozatnál, alternatívát jelenthet a régiós és interrégiós forgalomban közlekedő eszközök cseréjére.

(Borítókép: A hidrogénvonathoz gyártanak forgóvázakat az Alstom mátranováki gyárában. Fotó: Alstom)

agrotrend.hu / Magyar Nemzet, Jámbor Gyula

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szakmai partner
Nyakas Farm
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés