Fenntarthatóság

Innováció

Olyan örömet ad a kertészkedés, mint a biciklizés vagy a séta

Napjainkban a Föld népességének több mint fele városokban él, és itt termelődik a világ GDP-jének több mint 80 %-a is. Nem kérdés, hogy alapvető az élhető, fenntartható irányba mutató városi tervezés, így a kerékpározás vagy a közösségi kertművelés lehetősége már egyre inkább biztosított urbánus környezetben is, és számos kutatás vizsgálja pozitív hatásaikat. Kevés szó esik azonban egy egyszerű, mégis igen életminőség-fokozó szabadidős tevékenységről: a kertészkedésről.

A Princeton Egyetem kutatói a Landscape and Urban Planning című folyóiratban megjelent tanulmányukban a városlakók érzelmi jóllétét mérték az otthoni kertészkedésre fókuszálva, összehasonlítva azt a vizsgálatban résztvevők 14 egyéb szabadidős és mindennapi tevékenységei során tapasztalt boldogságérzéssel – írta az Ecolounge. Az érzelmi jóllétet a kutatók egy többfaktoros mutatóval mérték egy 370 fős mintán a Minneapolis-St. Paul térségében. A 2017 októberében véget ért kutatás egy éven keresztül zajlott, a benne résztvevők egy Daynamica elnevezésű okostelefon-applikáción keresztül értékelhették érzelmi jóllétük szintjét a vizsgált 15 tevékenység (pl. utazás különböző formái, munka, rekreáció) esetében. A résztvevők 31 %-a kertészkedett, heti két-háromszor, összesen nagyjából heti másfél órán át.

A biciklizéssel, sétával hasonló mértékű boldogságszintről számoltak be a kutatás kertészkedő résztvevői. Figyelemre méltó az is, hogy az otthoni kertművelés volt az egyetlen olyan tevékenység, amely kapcsán a nők és a magukat a legalacsonyabb jövedelmi csoportba sorolók magasabb érzelmi jóllétet tapasztaltak, mint a férfiak, illetve a közepes és magas jövedelemszinttel rendelkezőek.

Fotó: pixabay.com

Ahogyan Anu Ramaswami, a tanulmány egyik szerzője rámutat, tekintve, hogy az alacsonyabb jövedelműek általában kevésbé férnek hozzá az egészséges ételekhez, ez a kertészkedés tudatosabb népszerűsítésével növelhető lenne, az emberek friss zöldségekhez, gyümölcsökhöz juthatnának, fizikai aktivitást végeznének, az így nyert érzelmi jóllét pedig az egészségükért (is) végezett tevékenység rendszeressé tételéhez vezetne.

A kutatás résztvevői ráadásul az „értelmesség” érzésének megéléséről is beszámoltak. „Ennek magas szintje kapcsolatban lehet azzal, hogy az emberek a saját ételüket termelték meg” – mondja Graham Ambrose, a kutatás vezetője. Annak, hogy valaki egyedül vagy másokkal kertészkedett egyébként nem volt jelentősége, a tevékenység önmagában örömtelinek bizonyult, a konyakertet művelők a díszkertet gondozókkal szemben viszont az érzelmi jóllét magasabb szintjéről számoltak be.

A közösségben kertészkedőkkel szemben sokkal nehezebb ugyan meghatározni azoknak a körét, akik saját kertet művelnek, a tanulmány szerzői szerint ugyanakkor az otthoni kertészkedés népszerűsítése, feltételeinek biztosítása lehet az egyik kulcs a biztonságosabb élelmiszer-ellátottsághoz az urbánus területeken, illetve hozzájárulhat a fenntarthatóbb várostervezéshez is.

agrotrend.hu / Ecolounge

 

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Szakmai partner
Nyakas Farm
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés