Fenntarthatóság

Innováció

Nehéz helyzetben vannak a termelők

Egyre több csomagolt friss áru fogy a hazai piacon, a Covid-járvány kezdete óta háromszorosára nőtt a kereslet az ilyen típusú zöldség és gyümölcs iránt is. A termelőknek környezetvédelmi szempontból és a költségeket tekintve is egyre nagyobb kihívást jelent, hogy megfeleljenek ezen fogyasztói elvárásoknak.

Jelentősen felerősödött a Covid-járvány hatására a csomagolt élelmiszerek iránti igény a hazai piacon. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) elemzése szerint a pandémia kezdete óta a zöldségek és gyümölcsök körében hozzávetőlegesen másfélszeresére nőtt a kereslet a csomagolt friss áru iránt. Az eladott zöldség hetven százaléka, a gyümölcs hatvan százaléka ilyen formában kerül ma a vásárlókhoz.

fotó: pxhere.com

A csomagolásnak – amellett hogy esztétikusabb megjelenést biztosít egy terméknek – az információátadásban és a termék minőségének megőrzésében is nagy szerep jut. A fóliaborítás például mintegy háromszorosára növeli a kígyóuborka eltarthatóságát. A műanyag csomagolások azonban – újrahasznosíthatóságuk ellenére is – hatalmas problémát jelentenek környezetvédelmi szempontból, ráadásul nagyon drágák, a termelési költségek akár húsz-harminc százalékát is kitehetik.

Az elmúlt időszakban a zöldség- és a gyümölcstermelők jelentős áremelkedéssel találkozhattak. A kartonpapír és a műanyag mellett a raklapok, tárolórekeszek, ládák is megdrágultak, a NAK adatai szerint a világpiaci folyamatok miatt az erre a célra használt faanyag ára megháromszorozódott.

A termelőknek a különböző környezetvédelmi előírások és a vásárlók elvárásai is kihívást jelentenek. Bár hazánkban még engedélyezett a műanyag csomagolóanyagok használata, záros határidőn belül környezetbarát alternatívára kell átállniuk a piaci szereplőknek. Az unióban tavaly július 3-án lépett hatályba az az irányelv, amely számos egyszer használatos műanyag termék használatát tiltja meg. 

Noha számos innovatív csomagolóanyag használata van kísérleti szakaszban, a műanyag háló és a kartonpapír helyettesítése nem egyszerű. A zöldség-gyümölcs ágazat szereplőinek nehézséget okoz az is, hogy olyan csomagolóanyagra van szükség, amely nedvességálló.

Marketingszempontból sem mindegy, hogy milyen csomagolóanyagot használnak a termelők. A magasabb minőségű, prémium termékek egy része már ma is környezetbarát csomagolást kap, a vásárlók pedig hajlandók magasabb árat fizetni érte. Az olcsóbb árunál viszont a fogyasztók többsége nem fogadja el a többletköltséget.

agrotrend.hu / Magyar Nemzet

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Szakmai partner
Nyakas Farm
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés