Fenntarthatóság

Innováció

Komoly kereslet lehet a nyomtatott halfilére

Az első laborhal-filét egy izraeli székhelyű vállalat fejleszti.

A fogyatkozó halpopuláció és a magas környezetvédelmi adók miatt kerülhetnek előtérbe a laboratóriumban termesztett halételek- írja az Euronews. A szerző a Dalhousie Egyetem tanulmányára hivatkozik, ami szerint 2048-ra gyakorlatilag eltűnhetnek a halak az óceánokból, ami a magas környezetvédelmi adók mellett várhatóan még tovább generálja majd a keresletet. Az első laboratóriumi körülmények között készült halfilé, amelyet 3D technikával nyomtattak jövőre kerülhet piacra Szingapúrban.


Fotó: Andreas Lischka / Pixabay

Erre a termékre is igaz, hogy a sejttenyésztés még mindig nagyon drága folyamat, így az előállítás költségei egyelőre versenyképtelenek a hagyományos alapanyagból előállított termékekéhez képest.

A Steakholder Foods úgy véli, hogy nyomtatott húsaik fenntarthatóbb élelmiszerek, a vállalat pedig támogatja az előrelátó és fenntartható gondolkodású embereket, vállalatokat, szervezeteket és országokat. Hisznek abban, hogy a tenyésztett hús döntő szerepet fog játszani a húsipar karbonlábnyomának jelentős csökkentésében, a víz- és termőföldhasználat csökkentésében, valamint a hús biztonságosabbá és hozzáférhetőbbé tételében. A technológiát illetően ne legyenek illúzióink: látható a cég honlapján, hogy mintavételezéssel jutnak a kiválasztott őssejtekhez. Aki lejjebb lapoz, az megismerheti a „biotinta” fogalmát is, amiből a folyamat végén az inkubátorban születnek a hússzeletek.

A TIME cikkében további érdekességek is olvashatók arról, hogyan vált Izraelből az alternatív hústechnológia globális központja. Arról is írnak, hogy a Food Tech Israel kiállításon olyan elképesztő termékekkel jelentek meg, mint csökkentett cukortartalmú cukor, az anyatej minden pozitív tulajdonságát hordozó fehérjeszelet, módosított tavi zöld algából készült kaviár, mikroalgából készült sajt, fermentált növényi fehérjékből készült marhasült, és még sorolhatnánk. A rendezvény egyetlen állati alapú terméke a kávézóban felkínált növényi alapú italok mögé rejtett egyetlen liter tehéntej volt.

Érdekes új világ előtt állunk, tekintve, hogy az Egyesült Államok után Izrael áll a második helyen az induló vállalkozások és befektetések tekintetében az alternatív fehérjeipari vállalatok terén, és itt a legmagasabb az egy főre jutó baromfifogyasztás. Ezzel párhuzamosan a negyedik helyen áll vöröshús-fogyasztásban, miközben ott él a világon a legtöbb vegán is.

agrotrend.hu / NAK, Pető Krisztina

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szakmai partner
Nyakas Farm
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés