Fenntarthatóság

Kék Bolygó – Áder János: jelentős tudományos és gazdasági háttér van az akkumulátorfejlesztés mögött

Az akkumulátorgyártásról, tudományos hátteréről, valamint környezeti terheléséről és biztonságos működtetéséről beszélgetett Áder János volt államfő Kun Róbert vegyésszel Kék bolygó című podcastjának hétfőn megjelent, legújabb adásában, amely elérhető a legnépszerűbb videómegosztó portálon is.

Áder János, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke kiemelte, hogy jelentős tudományos és gazdasági háttér van az akkumulátorfejlesztés mögött. Emlékeztetett arra, hogy 1991-ben jelent meg az első modern, lítiumionos akkumulátor, amelynek fejlesztéséért 2019-ben három tudós kapta meg a kémiai Nobel-díjat.

Kun Róbert, a Természettudományi Kutatóközpont Anyag- és Környezetkémiai Intézet Szilárdtest Energiatárolók Kutatócsoportjának vezetője úgy fogalmazott: az akkumulátorok mint az energiatárolás eszközei a jövő energetikai rendszereinek kulcskomponensei.

Példaként említette, hogy akkumulátorok biztosítják a mobiltelefonok, a mobilalkalmazások, a laptopok és az elektromos autók működését is.

Forrás: pxhere.com

Áder János megjegyezte, hogy csak Európában évente 10-12 millió gépkocsit állítanak elő, és 2035-től már csak elektromos autók gurulhatnak le a futószalagokról. Ez azt jelenti, hogy Európában évente 10-12 millió akkumulátorra lesz szükség az autógyártáshoz – tette hozzá.

Kun Róbert kiemelte, hogy a megújuló energiaforrások, a nap- és szélerőművek kapacitásának növelésével is egyre nagyobb mértékben lesz szükség energiatároló rendszerekre.

A kutató arra is felhívta a figyelmet, hogy az akkumulátorok a jelenlegi technológiával úgynevezett szezonális tárolásra nem alkalmasak.

Egy akkumulátor nem úgy működik, mint egy éléskamra, hogy a nyáron megtermelt többletenergiát télen elő lehet belőle venni – magyarázta. Elmondta, most 6-12 óra a tárolási időtartam, azaz a napközben megtermelt napenergiát este vagy esetleg még másnap reggel lehet felhasználni.

Az elmúlt évtizedekben két és félszeresére tudták növelni a lítiumion-akkumulátorok hatékonyságát, a tárolási kapacitást – ismertette a szakember, aki a hagyományos és a modern lítiumion-akkumulátorok közötti különbséget egy autós példával érzékeltette. Úgy fogalmazott, hogy a nikkel-fémhibrid- vagy ólom-akkumulátorokkal összevetve a lítiumionos eszközök olyanok, mint a Forma-1-es autók.

A lítiumion-akkumulátor olyan csúcstechnológiának számít, amelynek jelenleg nincs versenytársa – emelte ki Kun Róbert. Megjegyezte, hogy vannak más irányú kutatások, de jelenleg ez az, amely műszaki és gazdasági szempontból bevált, meghonosodott és kereskedelmi forgalomban is kapható.

Áder János ezt úgy összegezte, hogy ami működik a laborban, nem biztos, hogy beépíthető egy autóba.

Kun Róbert kifejtette, az akkumulátorgyártás korlátait a felhasználható nyersanyagok elérhetősége és az azokat feldolgozó finomítók kapacitása jelenti.

A távol-keleti, ázsiai cégek dominálnak ezen a területen, az ottani finomítói kapacitások jelentősen nagyobbak, mint Európában – mondta. Hozzátette, így a fosszilisnyersanyag-függőség után ásványinyersanyag-függőségnek teszi ki magát Európa.

Áder János kiemelte, hogy az Amerikai Egyesült Államokban jelentős, 35-50 százalékos állami támogatást adnak az akkumulátorok gyártásához. Állami támogatással segítik elő, hogy versenyben maradjanak és a növekvő igényt amerikai piacról tudják kielégíteni – hangsúlyozta.

Kun Róbert az akkumulátorok újrahasznosításáról azt mondta, hogy a gyártást, a működtetést és az újrahasznosítást körkörös gazdaságként kell megoldani, az ehhez szükséges műszaki technológia létezik.

Ha a műszaki és a biztonsági előírásokat betartják, akkor az akkumulátorok gyártása és újrahasznosítása során erősen minimalizálni lehet a környezeti terhelést – mondta a kutató. Hozzátette ugyanakkor, hogy valamennyi vegyipari termelésnek a papírgyártástól a gyógyszerek előállításig megvan a maga környezeti kockázata.

Arra is felhívta a figyelmet, hogy a gyártás zárt rendszerben történik, és a gyártási technológia fő elemei mindenhol azonosak, akár svédországi, akár németországi, magyarországi vagy távol-keleti gyárról van szó.

Kun Róbert kitért arra is, hogy az akkumulátorok fejlesztése terén számos kutatás zajlik, amelyek a többi között a cinkionos és a nátriumionos akkumulátorok vizsgálatával foglalkoznak.

agrotrend.hu / MTI

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Az Év Agrárembere támogatók

 
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Szakmai partner
Nyakas Farm
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
 
Hirdetés

Facebook

Hirdetés